سفر طحنون بن زاید به تهران؛ روابط ایران و امارات به چه سمتی پیش خواهد رفت؟

    کد خبر :868209
طحنون بن زاید

مشاور امنیت ملی امارات روز دوشنبه در تهران با دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفتگو کرد. این دیدار در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک دو طرف برای تنش‌زدایی و بهبود رابطه میان تهران و ابوظبی انجام گرفت. به نظر می‌رسد این سفر در کنار سایر تلاش‌های دوجانبه برای کاهش سطح تنش و اختلاف، ریشه‌دارتر از تغییرات سیاسی در آمریکا باشد.

«بازتاب»؛ آرش صفار- مشاور امنیت ملی امارت، شیخ «طحنون بن زاید آل نهیان» روز دوشنبه در تهران با «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی و «ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور دیدار و گفتگو کرد.

شمخانی در دیدار با همتای اماراتی خود ضمن تأکید بر اینکه برخورداری از روابط خوب با همسایگان اولویت سیاست خارجی ایران را تشکیل می‌دهد، ابراز امیدواری کرد که سفر شیخ طحنون فصل جدیدی از توسعه پیوندهای دو کشور در همه زمینه‌ها باشد.

مشاور امنیت ملی امارات نیز اعلام کرد که امارات خواهان روابطی «گرم و برادرانه» با ایران، به عنوان یک قدرت ژئوپلیتیک است.

او خواستار تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای شناسایی امکان همکاری در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، سلامت و اقتصاد شد و تأکید کرد که این کارگروه‌ها باید راه‌های برداشتن موانع همکاری دو کشور را تعیین کنند.

تأکید بر همکاری در حوزه حمل ونقل گمانه‌زنی‌ها در خصوص ایجاد مسیر ترانزیتی میان امارات و ترکیه از طریق ایران را تقویت می‌کند، موضوعی که ظاهرا در جریان دیدار اخیر «رجب طیب اردوغان» و شیخ «محمد بن زاید» در آنکارا، در خصوص آن توافق شده است.

شیخ طحنون بن زاید که علاوه بر مقام امنیتی خود ریاست «هلدینگ بین‌المللی ابوظبی» را نیز بر عهده دارد در دیدار با ابراهیم رئیسی نیز ضمن دعوت از او برای سفر به امارات، اظهار امیدواری کرد که سفر رئیس‌جمهور ایران به امارت، فصل جدیدی از روابط دو کشور را آغاز کند.

سفر شیخ طحنون به تهران پس از چند گفتگوی وزرای خارجه دو کشور و در پی سفر «علی باقری کنی» به دبی و دیدار او با «انور قرقاش»، مشاور سیاست خارجی شیخ «خلیفه بن زاید آل نهیان»، رئیس کشور امارات انجام شده است.

سفر شیخ طحنون به ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است و بالقوه می‌تواند به توسعه روابط دو کشور و تقویت امنیت در خلیج فارس و کل خاورمیانه کمک کند.

دو شیخ‌نشین قدرتمند امارت، ابوظبی و دبی، عموما نگرش‌های متفاوتی نسبت به ایران و نوع روابط با تهران داشته‌اند؛ جایگاه طحنون بن زاید نشان‌دهنده این موضوع است که نوعی اجماع میان رهبران امارات در خصوص ضرورت توسعه روابط با ایران وجود دارد.

برخی تحلیل‌گران بر این باورند که تلاش‌ها برای تنش‌زدایی در سطح منطقه، از جمله کوشش برای توسعه روابط ایران و امارات را باید در سایه کنار رفتن ترامپ و به قدرت رسیدن بایدن در آمریکا تحلیل کرد.

این در حالی است که به نظر می‌رسد لیست طولانی تلاش‌های متعدد دوجانبه میان کشورها منطقه برای ایجاد کانال‌ها گفتگو و مدیریت و حل‌وفصل اختلافات، ریشه در درک محدودیت‌ها توسط رهبران منطقه داشته باشد؛ چه اینکه تغییر سیاست امارات نسبت به ایران، حتی پیش از برگزاری انتخابات در ایالات‌متحده شروع شده بود.

در واقع هر چند سطح بی‌اعتمادی میان دولت‌های منطقه همچنان بسیار بالا است، رهبران منطقه تلاش دارند تا روابط خود را با در نظر گرفتن محدودیت‌های ملی و منطقه‌ای مدیریت کنند؛ به ویژه اینکه روند کاهش تعهدات امنیتی امریکا در منطقه، عدم‌قطعیت‌هایی را در پی خواهد داشت که احتمالا مدیریت آن‌ها در سال‌های پیش رو دغدغه اصلی پایتخت‌های منطقه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید