سفر به فضا انسان موجب نابودی گلبول قرمز آن می شود

    کد خبر :879600

سفر به فضا برای بسیاری یک رویا به شمار می‌آید و برای فضانوردان با سال‌ها تمرین و تحصیل به دست آمده است. حال مشخص شده که قرار گرفتن در فضا خطرات سلامتی بسیار بیشتری از چیزی که قبلاً پیش‌بینی می‌شد دارد و گلبول‌های قرمز را با سرعت بیشتری نابود می‌کند.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_به تازگی تحقیقاتی روی 14 فضانورد در 6 ماه انجام شده و در طول این تحقیق میزان گلبول‌های قرمز خون آن‌ها به صورت مرتب اندازه‌گیری شده است. این مطالعه نشان می‌دهد که فضانوردان در هنگام حضور در فضا، تا 54 درصد بیشتر از مقادیر عادی گلبول‌های قرمز خون خود را از دست می‌دهند.

محققان دانشگاه اوتاوا با توجه به موارد متعدد کم‌خونی در فضانوردان به فکر انجام این تحقیق افتاده‌اند و متوجه شده‌اند با ورود به فضا، تعداد بیشتری گلبول قرمز در هر ثانیه نابود می‌شوند. این موضوع تا پایان سفر فضایی این افراد نیز به حالت عادی باز نمی‌گردد.

 

 

از بین 14 فضانورد مورد مطالعه، 5 نفر از آن‌ها به کم‌خونی بسیار شدید و نیازمند مراقبت بیمارستانی مبتلا بودند و بازگشت تولید گلبول‌های قرمز آن‌ها به سطح عادی، بین 3 تا 4 ماه زمان برده است. این آمار برای فضانوردان مرد و زن یکسان گزارش شده است.

البته خوشبختانه کاهش تولید گلبول‌های قرمز در هنگام ماموریت‌های فضایی و به دلیل بی‌وزنی ناشی از نبود جاذبه، مشکلی برای فضانوردان ایجاد نمی‌کند. با این حال فرود آمدن روی زمین و در آینده احتمالاً سیارات دیگر، کم‌خونی سطح انرژی، تحمل و قدرت فضانوردان را تحت تاثیر قرار داده و ماموریت‌ها را با مشکل روبرو خواهد کرد.

قبل از این تصور می‌شد که مشکلات ناشی از کم‌خونی در فضا به دلیل تغییر در تعادل مایعات بدن فضانوردان اتفاق می‌افتد و بعد از 10 روز به حالت عادی باز می‌گردد. حال مشخص شده که فضانوردی و حتی سفر فضایی توریستی خطرات سلامتی زیادی دارد و تمهیدات بیشتری باید برای آن در نظر گرفته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید