هر سال دریغ از پارسال؛ 

سفره عید خالی مردم و افزایش بیش از 60 درصدی قیمت ها/ مردم برای چیدن یک سفره عید معمولی چقدر باید هزینه کنند؟

    کد خبر :793877

واپسین روزهای زمستان سال 99 در حال سپری شدن است و مردم برای آغاز سال 1400 آماده می شوند، البته امسال همچون سال قبل مردم در سایه بیماری کرونا، سال نو را جشن می گیرند و دید و بازدیدها رونق گذشته را ندارد، اما همچنان رگه هایی از اشتیاق برای پهن کردن سفره هفت سین و خرید آجیل، میوه و شیرینی در بین مردم دیده می شود.

«بازتاب»؛ زهره علامی– طی سال های گذشته و همگام با روند صعودی قیمت ها در بازار، سفره عید مردم کوچک و کوچکتر شده است، اما امسال به دلیل شیوع کرونا و افزایش قابل ملاحظه نرخ تورم، قیمت اقلام خوراکی به شدت رشد کرده و قدرت خرید مردم هم کاهش چشمگیری داشته است.

براساس گزارش های رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار، تورم سالانه امسال 34.2 درصد بوده و تورم نقطه‌ای خوراکی ها هم به 70 درصد رسیده است، ضمن اینکه آمارها نشان می دهد که در بهمن ماه امسال قیمت 17 قلم کالای خوراکی نسبت به بهمن سال گذشته، 100 درصد رشد کرده است.

آمارها نشانگر افزایش قیمت کالاهای خوراکی هستند که آجیل، میوه و شیرینی شب عید هم از این قاعده پیروی می کنند، گزارش های میدانی خبرنگار بازتاب حکایت از آن دارد که قیمت خوراکی ها سفره عید امسال نسبت به سال گذشته بیش از 60 درصد رشد کرده است.

 آجیل، کالایی لوکس برای سفره عید ایرانی ها

اگر سری به بازار تهران یا آجیل فروشی های سطح پایتخت بزنید با قیمت های نجومی مواجه می شوید، از بادام هندی کیلویی 370 هزار تومان گرفته تا پسته 290 هزار تومانی، در این شرایط که قیمت پسته، بادام هندی و … رشد کرده اغلب خریداران به سمت خرید آجیل های مخلوط که قیمت های کمتری دارند، سوق پیدا کرده اند.

گزارش های میدانی نشان می دهد که قیمت هر کیلو آجیل مخلوط در بازار بین 150 تا 170 هزار تومان است، این درحالی است که اسفند ماه سال گذشته قیمت هر کیلو آجیل مخلوط بین 60 تا 80 هزار تومان بود، درواقع قیمت آجیل نسبت به سال گذشته حدود 112 درصد رشد کرده است.

البته براساس اظهارات مصطفی احمدی، رییس اتحادیه خشکبار و آجیل تهران قیمت هر کیلو آجیل شور بین 65 تا 110 هزار تومان و هر کیلو آجیل 4 مغز 150 تا 170 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

به گفته احمدی، قیمت آجیل در سال 99 نسبت به سال 98 حدود 30 الی 40 درصد افزایش یافته که عمده دلیل رشد آن هم هزینه آب، برق، گاز، مالیات، باربری، فرآوری محصول و نیروی کار است.

رشد 60 درصدی قیمت ها در میادین میوه و تره بار

رصد قیمت ها در میوه فروشی های تهران و همچنین غرفه های میوه و تره بار شهرداری به خوبی نشانگر افزایش قیمت میوه در اسفند سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، ضمن اینکه اطلاعیه ستاد تنظیم بازار هم بر این افزایش قیمت صحه می گذارد، برطبق این اطلاعیه قیمت پرتقال و سیب زرد شب عید 11 هزار و 800 تومان و سیب قرمز 8 هزار و 900 تومان است.

به گفته دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار، علاوه بر میادین میوه و تره‌بار مقرر شده تا 80 نقطه دیگر در هم اختیار باغداران قرار گیرد تا از این طریق میوه با قیمت مصوب و بدون واسطه به مردم عرضه شود.

حالا اگر نگاهی به اطلاعیه ستاد تنظیم بازار در اسفند سال گذشته داشته باشیم به خوبی متوجه تفاوت قیمت ها می شویم، در اسفند سال 98 پرتقال 6 هزار تومان و سیب درختی هم 6 هزار و 500 تومان قیمت گذاری شده بود که در میادین شهرداری حدود 5 هزار و پانصد تومان عرضه می شد.

طعم تلخ گرانی برای شیرینی

اما در سفره عید ایرانی ها علاوه بر آجیل و میوه؛ شیرینی هم خودنمایی می کند، شب عید قنادی‌ها از بیستم اسفند هر سال شروع می‌شود و قیمت شیرینی سال نو هم حول و حوش همان روز مشخص می شود، به گفته علی بهره مند، رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران قیمت شیرینی شب عید همان قیمت های مصوب سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران است، براین اساس در واحدهای درجه یک قیمت هرکیلو شیرینی زبان، پاپیونی وگل محمدی ۵۰ هزارتومان، کیک یزدی ۳۸ هزارتومان و شیرینی تر هم کیلویی ۶۰ هزارتومان است.

اما سال گذشته قیمت هر کیلوگرم شیرینی‌ تر ۳۵ هزار تومان، شیرینی گل محمدی، زبان و پاپیونی ۲۸ هزار تومان و کیک یزدی هم ۲۱ هزار تومان بود، یعنی قیمت شیرینی در سالجاری نسبت به سال گذشته، حدود 70 درصد رشد داشته است.

البته افزایش قیمت اقلام خوراکی محدود به آجیل، میوه و شیرینی نمی شود و بسیاری از کالاهای دیگر را هم در بر می‌گیرد، براساس گزارش‌های مرکز آمار، از فروردین تا بهمن سالجاری سبد مصرفی یک خانواده رشد 64 درصدی را تجربه کرده است.

درواقع اغلب اقلام خوراکی با گرانی افسار گسیخته همراه بودند که علت آن هم نظارت های حداقلی در بخش توزیع است، ضمن اینکه نباید حضور پررنگ واسطه گران در افزایش قیمت ها را نادیده گرفت، بنابراین در این شرایط پیشنهاد می شود که دولت نظارت ها را بر بازار اقلام خوراکی افزایش دهد تا بیش از این شاهد خالی تر شدن سفره های مردم نباشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید