سفارش ترس؛ ترفندی ناجوانمردانه برای دزدیدن سهام سهامداران/ چرا سازمان بورس در مقابل کسانی که بورس را دستکاری می کنند نمی ایستد؟

    کد خبر :754797

سفارش یا اردر ترس، نام متعارف اقدامی است که در اخیراً در بازار بورس تهران باب شده است و برخی سهامداران عمده و حقوقی ها با چنین اقدامی در پی دست کاری بازار هستند؛ رویه ای به غایت نادرست و فریبنده که از قرار معلوم ناظران بورس چندان هم از این رویه بدشان نمی آید.

به گزارش «بازتاب»، یکی از اقدامات خرابکارانه ای که برخی سهامداران عمده و حقوقی های بازار بورس برای به خطا انداختن دیگر فعالان بازار سرمایه به ویژه سهامداران خرد انجام می دهند، سفارش یا اردرگذاری های ترس و دروغین است که در مرحله پیش گشایش بازار انجام می دهند و در ثانیه های نزدیک به آغاز بکار بازار آن را حذف می کنند.

این سفارش های ترس که می تواند در سوی دیگر نیز به صورت سفارش تشویقی ولی دروغین محقق شود، باعث می شود تا افرادی که خرده سهامدار هستند در مرحله پیش گشایش با مشاهده تابلوی مرتبط با سهامشان دچار خطای تحلیلی شده و در نهایت تصمیم اشتباهی بگیرند؛ رویه ای که در صورت حجم زیاد سفارش و هماهنگی های پشت پرده برخی سهامداران، می تواند در نهایت سهام ارزنده را از کف سهامداران خرد خارج کرده و یا آنها را ترغیب کند تا سهامی که ارزندگی خاصی ندارند را خریداری کنند.

هر چند برای این رویه مثال و مصداق های فراوانی در بازار سرمایه می توان مورد اشاره قرار داد، اما اخیراً کلیپی ویدئویی از نحوه آغاز معاملات سهم (شپنا؛ پالایش نفت اصفهان) مربوط به تاریخ 27 مهرماه سال جاری در شبکه های مجازی دست به دست می شود که قابل تأمل است.

 

 

در این کلیپ که یکی از سهامداران آن را تهیه کرده است، مشاهده می شود که سهم شپنا در بازه پیش گشایش (8 و 30 دقیقه تا 9 صبح) با حجم سنگینی از فروش رو به رو است و این سفارش های فروش به مرور از 8 و 30 دقیقه تا نزدیکی های ساعت 9 که زمان رسمی آغاز معاملات است، افزایش می یابد.

با این حال به محض نزدیک شدن به ساعت 9 و زمان آغاز معاملات، مشاهده می شود که به سرعت سفارش های فروش در حال حذف شدن هستند؛ رویه ای که اثبات می کند سفارش های فروش درج شده در لحظات پیش گشایش دروغین و سفارش ترس هستند و با هدف ترساندن سهام داران خرد به منظور فروش سهامشان در تابلو درج می شوند.

این حجم های انبوه سفارش فروش که بعضاً در صف خرید نیز مشاهده می شود، طبیعتاً نمی تواند کار سهامداران خرد بازار باشد و برای تحقق چنین حجم های انبوهی از سفارش ترس به ویژه در سهم های بزرگ حتماً پای سهامداران عمده و به ویژه حقوقی های بازار در میان است.

در این میان پرسش جدی که مطرح می شود، آن است که چرا ناظران بورس و دیگران مسئولان بورس اقدام موثری برای برخورد با چنین فعالانی که عملاً در حال دست کاری روزانه بورس و فریب دادن سهامداران هستند، انجام نمی دهند؟

کاربران شبکه های اجتماعی عقیده دارند، این کد مربوط به این سهامداران توسط ناظر و سازمان به راحتی قابل شناسایی و پیگیری است، اما اراده ای برای شناسایی و مسدود کردن این کدها در متولیان وجود ندارد.

رویه ای که ما را مجاب می کند در سلامت و صداقت متولیان سازمان بورس و دیگر مسئولان در ارائه خدمات امن و سالم به سهامداران بازار سرمایه تردید کنیم و متذکر شویم که این رویه های در پیش گرفته شده می تواند در بلند مدت تأثیرات بسیار بدی بر روی میزان اعتماد عمومی به حاکمیت و دولت مردان داشته باشد و جدا از زیان های مالی زیان های معنوی فراوانی را نیز به همراه داشته باشد.

 

تکمیلی:

واکنش بورس به خبر سفارش گذاری نامتعارف در سهم شپنا

شرکت بورس اوراق بهادار  اعلام کرد:

به اطلاع کلیه سهامداران محترم می‌رساند حذف سفارش فروش در پیش گشایش شرکت پالایش نفت اصفهان (نماد شپنا) در تاریخ ١٣٩٩/٠٧/٢٧ از طریق سامانه برخط سه شخص حقیقی صورت پذیرفته بود و طبق تبصره ماده ١٢ دستورالعمل معاملات بر خط دسترسی اشخاص مذکور در همان تاریخ توسط مدیریت نظارت شرکت بورس اوراق بهادار تهران مسدود گردید و پرونده برای اتخاذ تصمیم به کمیته رسیدگی به تخلفات ارجاع گردیده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید