سرگردنه؛ اصطلاحی که حالا برای نماوا و فیلیمو هم کاربرد دارد/ چرا کسی مانع سرکیسه کردن مشترکان توسط VOD ها نمی شود؟

    کد خبر :788105

دو سامانه نمایش درخواستی معروف ایرانی یعنی فیلیمو و نماوا پس از چند سال فعالیت با هزینه های پایین و تخفیفات بالا، حالا خدمات و محصولات خود را با هزینه های نسبتاً بالایی به مشترکان خود ارائه می کنند، VOD هایی که سابق بر این با ارائه خدمات مطلوب خود به لحاظ قیمتی اکثر رقبای خرد خود را از فضای مجازی حذف کردند و حالا گویا عرصه را برای یکه تازی مناسب می بینند.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– سامانه های نمایش درخواستی یا همان VOD چند سالی هست که در ایران فعالیت خود را آغاز کرده اند و به واسطه حمایت های ویژه ای که از سوی دولت و به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آنها می شود، رشد قابل توجهی در جامعه داشته اند.

فیلیمو و نماوا دو سامانه VOD معروف ایرانی هستند که در ماه و سال های اخیر با عرضه محصولات ویدئویی متنوع موفق شدند مشترکان قابل توجهی را به سمت خود بکشانند و حالا تقریباً در این عرصه بدون رقیبی جدی فعالیت خود را ادامه می دهند.

با اینکه در شرایط بحرانی و کرونایی این روزها که میزان استفاده مردم از اینترنت را افزایش داده است، انتظار منطقی این بود که به دلیل افزایش مخاطب برای این سامانه ها ما شاهد کاهش هزینه و افزایش خدمات باشیم، ولی چند روزی است که خبر افزایش تقریباً دو برابری قیمت ها در این دو سامانه نمایش خانگی مخاطبان و مشترکان را شوکه کرده است.

بررسی ها نشان می دهد که هر دو سامانه فیلیمو و نماوا اخیراً و در یک اقدام مشترک هزینه اشتراک ماهانه‌ خود را از 25 هزار تومان به 59 هزار تومان افزایش داده اند که با احتساب 9 درصد مالیات اشتراک ماهانه این دو سامانه به 64,310 هزار تومن خواهد رسید.

این افزایش بیش از دو برابری قیمت ارائه خدمات، آن هم در شرایطی که مردم به لحاظ مالی در مضیقه هستند و نیز به واسطه شرایط کرونایی مشتریان این دو سامانه نیز افزایش داشته، برای بسیاری از شهروندان غیر قابل پذیرش و مصداق بارز گران فروشی تلقی شده است.

واقعیتی که با یک بررسی کوتاه در شبکه های اجتماعی می توان به آن دست یافت و بسیاری از مشترکان این دو سامانه نسبت به این افزایش قیمت ها گلایه مند هستند.

کاربری در شبکه اجتماعی توئیتر این افزایش قیمت ها را مشابه گران فروشی دیگر استارتاپ های ایرانی به خصوص اسنپ و تپسی عنوان کرده است و آن را حربه ای دانسته که امثال فیلیمو و نماوا پس از یک دوره اجرای طرح دامپینگ و حذف رقیب به آن دست می زنند تا ضمن جبران هزینه های گذشته به سود هنگفت دست یابند.

درست مثل اتفاقی که در مورد اسنپ و تپسی نیز رخ داده است و «بازتاب» نیز پیشتر و در خبری با عنوان «وقتی همه جای شهر برای اسنپ و تپسی سرگردنه می شود!» به آن پرداخت و مدعی شد که اسنپ و تپسی حالا و پس از حذف تعداد زیادی از رقبا به ویژه رقبای سنتی خود به گرانفروشی روی آورده اند و همه جای شهر را برای شهروندان به سرگردنه تبدیل کرده اند. 

برخی کاربران نیز در شبکه های اجتماعی با این ادعا که اکثر رسانه ها و خبرنگاران به واسطه دریافت تبلیغات از فیلیمو و نماوا در برابر این گرانفروشی سکوت اختیار کرده اند، نسبت به رویه حاضر گلایه مند هستند.

کاربر دیگری نیز در توئیتر این دو سامانه نمایش درخواستی را به سرکیسه کردن شهروندان متهم کرده و عنوان کرده است که فیلیمو و نماوا با این کار خود نشان دادند که حتی بستر سازی ویژه برای رشدشان در یک روند طبیعی نیز موفقیت آمیز نبوده و حالا برای جبران کسری ها به سرکیسه کردن مردم روی آورده اند.

منظور این کاربر توئیتر احتمال زیاد حمایت های مادی و معنوی فراوانی است که طی سال های اخیر از VOD ها در ایران شد و کار به جایی رسید که حتی در مقایسه با صدا و سیما برای این شبکه ها خطوط قرمز کم رنگ تری در نظر گرفته شد تا شاید بتوانند با اقبال بیشتری در جذب مخاطب رو به رو شوند.

اعتراضات به افزایش قیمت ها در فیلیمو و نماوا به همین مسائل محدود نمی شود و برخی مخاطبان نیز با اشاره به حذف رقبا در سال های گذشته و نیز فروش محصولاتی که غالباً تولیدی نیست در این دو سامانه اشاره کرده و آن را مصداقی از گرانفروشی بلاوجه عنوان می کنند.

از سوی دیگر نیز سیدغلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما معتقد است بر اساس رویه موجود در دنیا، هزینه اشتراک ماهانه این پلتفرم‌ها به اندازه بلیط سینما در هر کشوری است و در شرایطی که قیمت بلیط سینماها در ایران افزایشی نداشته، دلیلی برای تغییر قیمت آنها وجود ندارد.

در همین رابطه رئیس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل به تجارت‌نیوز می‌گوید: این پلتفرم‌ها، کار خود را بر اساس همین اصل آغاز کردند و هزینه اشتراک آنها اندکی بالاتر از قیمت بلیط سینما بود. اما اکنون در شرایطی که بلیط سینما هیچ تغییری نکرده است به یکباره هزینه اشتراک خود را به بیش از دو و نیم برابر قیمت بلیط افرایش داده‌اند.

به گفته موسوی این موضوع به معنای افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی هزینه اشتراک آنهاست؛ آن هم در شرایطی که دولت به دلیل شیوع کرونا مردم را تشویق می‌کند که تا حد ممکن در خانه بمانند.

او می‌افزاید: اکنون بعضی اقشار جامعه از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و توان پرداخت هزینه بالاتر را ندارند. در دنیا نیز هزینه اشتراک ‌VODها چندان گران نیست.

رویه موجود حالا انگشت اتهام بسیاری را به سمت ساترا نشانه گرفته است؛ مجموعه ای که وظیفه صدور مجوز و نظارت بر محتواهای تولیدی در این شبکه ها را بر عهده دارد، اما گویا عزم و اراده مشخصی برای تنظیم قیمت محصولات این دو سامانه ندارد.

نا گفته نماند مسئولان سامانه های فیلیمو و نماوا برای این افزایش قیمت ها دلایل خاص خود را می آورند و مدعی هستند که به دلیل ورود به تولید محصولات اختصاصی هزینه های آنها افزایش یافته و از سویی نیز تصمیم دارند تا این افزایش ها را در قالب تخفیف های ویژه تا حدودی جبران کنند.

با این حال به نظر نمی رسد این توضیحات به ویژه به این دلیل که شفاهی و فاقد ضمانت و شفافیت لازم است، برای این رویه در پیش گرفته شده کافی باشد.

حالا و با شرایطی که مورد اشاره قرار گرفت باید منتظر ماند و دید آیا مسئولان امر اقدام موثری برای اصلاح افزایش هزینه های کنونی انجام خواهند داد و یا خیر این مردم و مشترکان نمایش خانگی هستند که باید با پرداخت هزینه های بیشتر محصولات مورد نیاز خود را خریداری نمایند؟!

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. میثم گفت:

    ممنون بازتاب که به این موضوعات می‌پردازید

  2. ناشناس گفت:

    تو ایران هیچ چیز خوب باقی نمی مونه. دیجی کالا هم حداقل خرید برای تحویل رایگان را سیصد هزار تومان کرده!!!

دیدگاهتان را بنویسید