سرگردانی عجیب شرکت های غربی در خاک روسیه!

    کد خبر :1011358
شرکت های اروپایی در روسیه

پایگاه خبری “مدرن دیپلماسی” در گزارشی با اشاره به تشدید تنش ها میان روسیه و کشورهای غربی پس از آغاز جنگ اوکراین، به این مساله اشاره می کند که بسیاری از شرکت های غربی که در روسیه فعالیت دارند، به وضعیت به شدت سخت و بغرنجی دچار شده اند و در به در به دنبال فروش دارایی های خود در روسیه به الیگارش های روسی هستند. این شرکت ها در این مسیر با چالش های جدی دست و پنجه نرم می کنند.

بازتاب– پس از آنکه دولت روسیه اقدام به توقیفِ شرکت های فرانسوی و دانمارکی “دانون” و “کارلسبرگ” کرد، سایر شرکت های خارجی که قصد دارند خاک روسیه را ترک کنند، با یک چالش اساسی جهت پیدا کردن مشتریان خارجی رو به رو شده اند.

شرکت های غربی از “پپسی” و “مارس” گرفته تا “نستله” و “رکیت بنکیسر” که در طی سال های گذشته روانه روسیه شدند و میلیون ها دلار  را در این کشور در قالب ساخت کارخانه، استخدام کارگران و کارکنان محلی و توسعه برندهای محلی هزینه کرده اند، اکنون با ریسک ها و تهدیدات جدی و واقعی رو به رو هستند.

“الکساندر پروکوپنکو”، پژوهشگر آزاد در “مرکز اوراسیایی کارنگی برای روسیه” در برلین می گوید: “دارایی های غربی در روسیه دیگر به هیچ عنوان وضعیت امنی را ندارند. این مساله حتی خود به عرصه جدیدی در تنش های روسیه و غربی ها تبدیل شده است. حتی اگر کرملین به رویه های تهاجمی خود در این حوزه ادامه دهد، هیچ بعید نیست که وضعیت به آنچه در دهه 1990 میلادی شاهد آن بودیم، بازگردد”.

در این راستا، شاهد توزیع مجدد دارایی ها به نفع صاحبانی که سود بیشتری را ایجاد می کنند و پولدار تر هستند، خواهیم بود. به عنوان مثال، بر اساس ارزیابی های نهادهای تحقیقاتی، سودآورترین دارایی ها و صنایع در روسیه به “نوواتک” خواهد رسید. نوواتک 40 میلیارد روبل(حدودا 500 میلیون یورو) سود خالص را از پروژه های خود در سال گذشته کسب کرده است. بزرگترین سهامداران این شرکت لئونید میکلسونِ میلیاردر، دوست نزدیک پوتین یعنی “گنادی تیموشنکو”، و شرکت توتال هستند.

شرکت نفتی شِل نیز ایستگاه های شبکه گاز خود و دیگر تاسیساتش را به شرکت “لوک اویل” که یک شرکت روسی است، فروخته است. بر اساس ارزیابی ها، شرکت شل 411 پمپ بنزین در خاک روسیه دارد. با این حال، پس از اوج گیری تنش ها میان روسیه و غرب، این شرکت اقدام به واگذاری پمپ بنزین های خود به شرکت فنلاندی “تابولی” کرده است.

ولادیمیر پوتانین، از صاحبان شرکت نورنیکل، اقدام به خرید کسب و کار شرکت فرانسوی Société Générale – Rosbank و دو شرکت بیمه دیگر کرده است. در سال 2022، او همچنین بانک “تینکاف” را خریداری کرده و البته که اخیرا گمانه زنی های مختلف دیگری در مورد تمایل وی به خرید دیگر دارایی های خارجی مستقر در روسیه نیز مطرح می شود.

البته که شرکت های غربی که در این گزارش به آن ها اشاره شد، خیلی خوش شانس بوده اند که توانسته اند خریداران روسی معتبری را برای خود بیابند. این مساله اکنون برای بسیاری از شرکت های غربی دیگری که در خاک روسیه حضور دارند، یک مساله ایده آل و آرمانی است. با این حال، بسیار سخت است که آن ها نیز بتوانند خریداران خوبی را در روسیه پیدا کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید