سرنوشت نامعلوم «کیک‌های قرصی»

    کد خبر :664321

بیش از 10 روز از ماجرای کیک‌های قرصی می‌گذرد. سازمان‌های مرتبط ورود کردند اما هم‌چنان موضوع بلاتکلیف مانده و معلوم نیست پشت پرده این ماجرا چیست.

 

حکایت کیک‌های آلوده، قصه پرغصه روزهای بعد از اغتشاش بنزینی است که بعد از رفع قطعی حدودا 10 روزه اینترنت پا به عرصه خبر گذاشت و با چند عکس صدرنشین اخبار رسانه‌ها شد؛ عکس‌ها و تصاویری که نشان از وجود قرص‌ و کپسول‌های سفید و رنگی در داخل کیک ها و ویفرهایی بود که بیشتر بچه ها از آن استفاده می کردند.

 

انتشار این تصاویر در وهله اول این سوال را به ذهن مخاطب متبادر کرد که اصلا این قرص‌ها چیست؟ از کجا سر درآورده؟ و برای چه این کار انجام شده است؟

 

به فاصله چند ساعت بعد از انتشار نخستین تصاویر، فضای مجازی پر شد از عکس‌های کیک‌های قرصی؛ کیک‌های مشکوکی که مهمترین خوراکی کودکان و نوجوانان محسوب می‌شد؛ البته این یک روی سکه بود و سوی دیگر موضوع اعتبار مارک‌‌ها و برندهای شرکت های داخلی تولید مواد خوراکی بود که با انتشار این تصاویر به زیر سوال رفت.

 

ماجرای عجیب قرص‌های مخفی در کیک‌ها/نامه آموزش و پرورش به وزارت بهداشت

 

اولین خبرها از هرمزگان و سیستان و بلوچستان به گوش رسید. تصاویری از کیک‌هایی که می‌گفتند در دست دانش‌آموزان بوده و قرص‌ها درونشان جاسازی شده بود به سرعت خبرساز شد تا اینکه حسن ضیاءالدین مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در این زمینه گفت: گزارش‌هایی از استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی رسیده که نشان می‌دهد در داخل خوراکی‌ها، قرص‌هایی از جمله استامینوفن، آنتی‌هیستامین و رانتی‌تیدین قرار داشته که ما این موارد را به وزارت بهداشت اعلام کردیم.

 

واکنش رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر به وجود قرص در داخل کیک‌ها و مواد خوراکی

 

در اندک زمانی شبکه‌ها و کانا‌ل‌های فضای مجازی پر شد از تصاویری که لحظه به لحظه بر نگرانی خانواده‌ها می‌افزود چرا که این موضوع با سلامت خانواده‌ها و بالاخص کودکان و نوجوانان سروکار داشت.

 

سردار محمدمسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا به عنوان رسمی‌ترین ارگان متولی در امر مبارزه با مواد مخدر گفت: عکس انتشار یافته مربوط به قرص‌های اکستازی است که به صورت غیرمجاز از سنوات گذشته در بین مصرف‌کنندگان وجود داشته و قاچاقچیان به منظور جلوگیری از کشف موادمخدر آنها را در بسته‌بندی‌های مختلف من‌جمله مواد غذایی جاسازی می‌کنند اما باید توجه داشت که محصولات غذایی تولید داخل، مجوز و آرم بهداشت و پروانه بهره‌برداری دارند و مطمئناً کنترل‌های لازم بر آنها اعلام شده و تا کنون موردی نداشته‌ایم‌.

 

وی اعلام کرد: البته بر اساس گزارش‌های واصله یک دستگاه خودروی نیسان در هرمزگان کشف شده که حاوی چند عدد کیک حاوی تعدادی معدودی قرص بوده که برای تعیین ماهیت به آزمایشگاه پلیس ارسال شده است.

 

توضیحات سازمان غذا و دارو در خصوص وجود قرص در کیک و محصولات غذایی

کیک‌های مشکوک پای وزارت بهداشت را به عنوان مسؤول سلامت جامعه به پرونده باز کرد. سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: دو سه هفته است که در یکی دو استان گزارش‌های پراکنده‌ای رسیده که پس از بررسی‌ها مشخص شده است که به سطح تولید کارخانه‌ها مربوط نبوده؛ در استان هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان مواردی گزارش شده است.

جهانپور با اشاره به این مطلب که محصولات ارزیابی شده مربوط به بیش از 12 شرکت و کارخانه است تصریح کرد: جالب است که هیچ کدام از محصولاتی که با مشکل مواجه شده‌اند تولید این استان‌ها نبوده و از سایر استان‌ها وارد شده است.

 

جاسازی قرص در محصولات غذایی با قصد تشویش اذهان عمومی

در ادامه محمدحسین عزیزی سرپرست اداره کل غذای سازمان غذا و دارو نیز در با فارس در خصوص توزیع کیک‌های آلوده گفت: پس از انتشار اخباری مجازی مبنی بر وجود قرص در کیک‌ها در مدارس سیستان و بلوچستان تمام فروشگاه‌های حاشیه مدارس مورد بازرسی قرار گرفت و خوشبختانه هیچ مورد مشکوکی دیده نشد؛ بازرسی‌ها از کارخانجات تولیدکننده محصولات نشان می‌دهد این قرص‌‌ها در خط تولید نبوده و عده‌ای به قصد تشویش اذهان عمومی این کار را انجام داده‌اند.

 

پیگیری‌ها دوباره از پلیس قوت گرفت. سردار زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا به فارس گفت:به دقت در حال بررسی موضوع هستیم تا چند و چون قضیه آشکار شود بعد از بررسی‌ها نتایج اعلام خواهد شد.

 

موردی از قرص برنج یا مواد مخدر در کیک‌ها و مواد خوراکی مکشوفه مشاهده نشد

 

جو عمومی در خصوص کیک‌های آلوده اوج گرفت.کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه تنها مرجع اظهارنظر در مورد محتوای قرص‌ها و کپسول‌ها، آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و داروست، گفت: تا این لحظه گزارشی از وجود داروهای مخدر یا قرص برنج در نمونه‌های ارسالی نداریم و داروهای بررسی شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، سیتریزین، هیدروکسی‌زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده و به نظر می‌رسد ایجاد رعب و وحشت و تخریب صنایع غذایی به طور عام مورد هدف است.

 

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با تأکید بر این مطلب که وجود قرص‌ها و کپسول‌ها کاملا سالم و دست نخورده بوده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن در محصولات کشف شده، اعلام کرد: این علائم نشان می‌دهد که این موارد تعمدا و بعد از تولید در سطح عرضه به انحاء مختلف در برخی بسته‌ها قرار گرفته و شرکت تولیدی خاصی هم هدف این اقدام خرابکارانه قرار نگرفته؛ بلکه تخریب وجهه کل صنعت غذا و شکلات کشور به عنوان یک صنعت پیشرو هدفگذاری شده است.

 

جهانپور با اعلام این مطلب که تاکنون گزارش از شناسایی و بازداشت عاملین این اقدام در دسترس نیست، خاطرنشان کرد: این موضوع فراتر از مأموریت حوزه سلامت است و ابعاد امنیتی و سیاسی داشته و دستگاه‌های مسئول جهت روشن شدن ابعاد آن به موضوع ورود پیدا کردند.

 

آخرین خبر از کیک‌های مشکوک/ قرص‌های «هیوسین» در کیک مخفی بود

 

به موازات انتشار پی در پی تصاویری با صحت و سقم نامشخص در فضای مجازی، پلیس به تحقیقات خود ادامه می‌داد تا اینکه سردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درباره وجود قرص‌های مشکوک در کیک‌های خوراکی اعلام کرد: پس از بررسی و آزمایشات پلیس مبارزه با مواد مخدر مشخص شد که این قرص‌ها ماده مخدر نبوده و قرص هیوسین بوده است.

 

وی با بیان اینکه قرصهای موجود در کیک‌های خوراکی در 4 استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربایجان غربی مشاهده شده است، ادامه داد: انبار مربوط به این فعالیت در سیستان و بلوچستان مورد بازرسی قرار گرفت و هیچ گونه مورد مشکوکی مشاهده نشد البته در کرمان و هرمزگان مواردی دیده شده که در حال بررسی است.

 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در ادامه عنوان کرد: اینکه این کار با چه هدفی انجام شده در حال بررسی است و قطعا نتایج آن اعلام خواهد شد و پلیس تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته است.

 

ورود نهادهای امنیتی به ماجرای کیک مشکوک

 

در نهایت با گذشت چندین روز از پروژه انتشار عکس‌های کیک‌های آلوده در فضای مجازی سعید نمکی وزیر بهداشت از ورود نهادهای امنیتی به ماجرای کیک‌های مشکوک خبر داد و گفت:‌ این موضوع بحثی امنیتی است و عده‌ای برای تخریب شرکت‌های مواد غذایی در اذهان عمومی این اقدام را به شکل سازمان‌یافته انجام دادند.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه این اقدام با هدف فلج کردن صنعت کیک و شکلات کشور صورت گرفته است گفت:‌ نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در حال ردیابی شرکت‌ها هستند و تا کنون موردی از مسمومیت نداشته‌ایم امیدواریم بتوانیم در روزهای آینده این شبکه را شناسایی کرده و خاطر مردم را از این بابت راحت کنیم.

 

وجود قرص‌ در شیرخشک‌ها رد شد

 

تشویش اذهان عمومی ادامه پیدا کرد. انتشار عکس‌هایی با مضمون کشف قرص در خوراکی‌ها روز به روز افزایش یافت تا آنجا که تصاویری منتشر شد مبنی بر اینکه در داخل قوطی شیرخشک تعدادی قرص کشف شده است البته صحت این خبر از سوی سخنگوی سازمان غذا و دارو رد شد. جهانپور در این رابطه گفت: سلامت شیرخشک‌های تولید شده از شبکه رسمی تحت نظارت سازمان غذا و دارو است و سازمان غذا و دارو نظارت کاملی در پروسه تولید و توزیع عرضه شیرخشک و دارو دارد و انتشار این تصاویر اقدام خرابکارانه و هدف‌دار و به منظور تشویش اذهان عمومی است.

 

فرمانده ناجا: نتایج تحقیقات درباره کیک‌های آلوده بزودی اعلام می‌شود

 

جو ناامنی وجود قرص‌ها در جامعه ادامه داشت. تبعات این موضوع به جایی رسید که حتی بچه‌های کوچک نیز در هنگام خوردن کیک‌ها و ویفرها آنها را از هم باز کرده و وسطش را نگاه می‌کردند تا نکند قرص یا کپسولی جا خوش کرده باشد!

 

همه نگاه‌ها به دستگاه‌های امنیتی بود تا خبری از پیگیری جدی یا دستگیری عوامل مقصر در این خصوص داده شود تا اینکه سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه تجلیل از پژوهشگران در جمع خبرنگاران از انجام تحقیقات در این باره خبر داد و گفت:‌ پلیس با وزارت بهداشت در این رابطه ورود کرده و تحقیقات در حال انجام است.

 

نزدیک به دو هفته از موضوع کیک‌‌های مشکوک می‌گذرد. اظهارنظرها هنوز کم و بیش ادامه دارد اما افکار عمومی هنوز نگران است و منتظر تا شاید جوابی بگیرد.

 

فضای جامعه هنوز ملتهب است؛ اگرچه تشویش اذهان عمومی، تخریب صنایع غذایی کشور و موضوعاتی این چنینی عمده کلیدواژه‌هایی است که مسؤولان در قبال کیک‌های آلوده به آنها اشاره ‌می‌کنند اما باید گفت اعلام قطعی علت ماجراهای اخیر از سوی نهادهای مسؤول می‌تواند آرامش از دست رفته مردم را باز گرداند و از سردرگمی و بلا تکلیفی مردم بکاهد.

 

گفتنی است شهروندان با ذکر موضوعی با عنوان«قضیه‌ کیک‌های آلوده‌ کشور یک تخلف عادی نیست» پیگیری این موضوع را از فارس خواستار بودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید