سرنوشت لیگ در دستان وزارت بهداشت

  • ورزشی
  • چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۹:۵۳
    کد خبر :714277

رقابت‌های بوندس‌لیگا از روز شنبه با ۵ دیدار همزمان از سر گرفته می‌شود. اتحادیه فوتبال انگلیس اعلام کرده لیگ برتر به زودی آغاز می‌شود. مدیران لالیگا هم به تیم‌ها دستور داده‌اند تمرینات را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند. تمرین تیم‌های حاضر در سری آ. ایتالیا هم چند روزی است که آغاز شده است.

کانون‌های کرونا نمی‌ترسند

آمار این کشور‌ها و تصمیم‌شان برای از سرگیری مسابقات فوتبال به این دلیل مهم می‌شود که بدانیم ۳ کشور انگلیس، ایتالیا و اسپانیا کانون کرونا در اروپا بوده‌اند و کشته‌های زیادی برای کرونا داده‌اند. انگلیس ۳۲ هزار نفر، ایتالیا ۳۱ هزار نفر و اسپانیا ۲۶ هزار کشته کرونایی داده‌اند؛ اما با کنترل اوضاع به دنبال عادی کردن شرایط برای عاشقان فوتبال هستند.

حفظ پروتکل‌های بهداشتی

آنچه در هر ۴ کشور آلمان، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا یکسان است، حفظ تمامی پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری بازی‌هاست. بازیکنان و اعضای همه تیم‌ها ابتدا باید تست کرونا بدهند و هر مسابقه با شرایط بهداشتی خاص و بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.

برخورد‌های سلیقه‌ای

در ایران، اما اوضاع کاملا متفاوت است. تیم‌ها دقیقا بر اساس منافع خود شروع کرده‌اند به اظهار نظر. در حقیقت آن چیزی که از همه مهم‌تر است، مصالح شخصی و باشگاهی است نه آنچه ادعا می‌شود.

دعوا بر سر چیست؟

باشگاه سپاهان با صراحت اعلام کرده که لیگ بدون معرفی قهرمان باید تعطیل شود. ماجرای بازی سپاهان و پرسپولیس در اصفهان (که سپاهان حاضر به برگزاری بازی نشد و نتیجه بازی هم ۳ بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شد) آنقدر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که دیگر نیازی به تکرار زوایای آن نیست. البته دیدار‌های این دو تیم همیشه حاشیه‌ها و بحران‌های خاص خود را داشته و دردسر‌های زیادی ایجاد کرده است. سپاهان در بخش‌هایی از لیگ نوزدهم بخت اول و جدی قهرمانی بود؛ اما حالا ۱۰ امتیاز کمتر از پرسپولیس دارد و تقریبا امید‌های خود برای قهرمانی را از دست داده است. بسیاری از کارشناسان، اتخاذ این سیاست و بیانیه اخیر برای معلق ماندن لیگ را به همین موضوع مرتبط می‌دانند.

پرسپولیس عقب نمی‌نشیند

پرسپولیسی‌ها بعد از آن‌که متوجه شدند اتحاد بعضی از تیم‌های لیگ برای خاتمه لیگ بدون معرفی قهرمان، کاملا جدی شده است، وارد میدان مبارزه شده‌اند و در مقابل هر مصاحبه از آن سو، یک مصاحبه آتشین انجام داده‌اند. پرسپولیسی‌ها معتقدند باید بازی‌ها از سر گرفته شود. یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس گفت: «مشکل آقایان این است که پرسپولیس می‌خواهد باز هم قهرمان شود و این برای خیلی‌ها قابل تحمل نیست».
افشین پیروانی هم گفت: «شرایط ایران و آلمان از نظر مرگ و میر کرونا، کاملا شبیه هم است و هر دو کشور نزدیک به ۷۰۰۰ کشته داشته‌اند. چگونه است که آن‌ها از شنبه لیگ‌شان را برگزار می‌کنند و ما نمی‌توانیم؟ نکند جان انسان در ایران، باارزش‌تر از آلمان است؟»

موضع حاشیه‌ساز

دکتر مهرزاد خلیلیان، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی و رئیس ستاد مبارزه با کرونا در ورزش گفته بود «ادامه لیگ‌برتر مثل انفجار بمب بیولوژیک است.» این اظهار‌نظر هم از سوی رسانه‌ها و هم از سوی کارشناسان و بخصوص از سوی پرسپولیسی‌ها مورد نقد جدی قرار گرفت. گل‌محمدی در این زمینه گفت: «عده‌ای باید در باره برگزار شدن دوباره بازی‌ها اظهار‌نظر کنند که به بعضی تیم‌ها وابسته‌اند» منظور او خلیلیان بود که روزگاری مدیرعامل سپاهان بود و حرف‌های اخیر او با موضع باشگاه سپاهان کاملا همسویی دارد.

نظر معاون وزیر بهداشت

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت شاید شایسته‌ترین فرد برای اظهار نظر درباره برگزار شدن یا نشدن بازی‌های لیگ‌برتر است. او درباره برگزاری مسابقات فوتبال گفت: روز دوشنبه با معاون وزیر ورزش و خلیلیان، رئیس فدراسیون پزشکی‌ورزشی جلسه داشتیم و شرایط بوندس‌لیگا و سری آ. ایتالیا و تا حدودی لالیگا را بررسی کردیم. با توجه به این‌که ۹ هفته از مسابقات لیگ‌برتر باقی مانده می‌توان این مسابقات را در شش هفته به پایان رساند. سه هفته نیز برای تمرین تیم‌ها در نظر گرفته شده است؛ گرچه هنوز چیزی قطعی نیست. می‌توان تمرین تیم‌ها را از اواخر اردیبهشت آغاز کرد و بازی‌ها در خرداد برگزار و در مرداد تمام شود.

فرصت‌طلبی باشگاه‌ها

باشگاه‌های لیگ‌برتر که همه دچار مشکل مالی هستند، بهترین فرصت را پیدا کرد‌ه‌اند تا به تعهدات خود در مورد بازیکنان و مربیان عمل نکنند. بعضی از تیم‌های دیگر هم به این دلیل که جایگاه مطلوب‌شان در جدول را به دست نیاورده‌اند به دنبال لغو بازی‌ها هستند. این موضوع آنقدر محسوس است که حتی معاون وزیر بهداشت هم در گفتگو با خبرنگاران به آن اشاره کرد: «ضریب هوشی ما پایین نیست و متوجه این مسائل می‌شویم که بعضی تیم‌ها به دلیل مشکل مالی و شرایط جدول می‌خواهند لیگ برگزار نشود؛ اما وزارت بهداشت آن چیزی که حق است را اعلام خواهد کرد.»

حرف آخر

به گزارش جام جم،وقتی دکتر هراتیان، رئیس ایفمارک گفته در صورت برگزار شدن بازی‌ها، اعضای همه تیم‌ها باید تست کرونا بدهند تا بعد از اطمینان از سلامت تیم‌ها بازی‌ها را برگزار کنیم، یعنی اگر همه تست‌ها منفی باشد، دیگر دلیلی برای لغو بازی‌ها وجود ندارد؛ اما این تصمیم باب میل بعضی از تیم‌ها نیست.
در هر حال به نظر می‌رسد این جنگ مغلوبه شده و باید دستی قدرتمند وارد ماجرا شود تا همه را سر جای خود بنشاند. شاید اگر وزارت ورزش موضعی رسمی اعلام کند باشگاه‌ها مکلف به انجام آن باشند. باید دید وزارت بهداشت چه زمانی تصمیم خود را برای برگزار شدن یا نشدن بازی‌ها علنی خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید