سردرگمی صدها هزار متقاضی با منتفی شدن کارت سوخت بانکی/ آغاز سهمیه بندی سوخت با وجود بلاتکلیفی بزرگ در ساماندهی کارت های سوخت

    کد خبر :589605

پس از مدت ها گمانه زنی در مورد آغاز و یا عدم آغاز سهمیه بندی بنزین، در حالی استفاده از کارت سوخت برای خودروها از 22 مردادماه سال جاری اجباری خواهد شد که هنوز صدها هزار شهروند متقاضی کارت سوخت در بلاتکلیفی به سر می برند و ادارات پست کلانشهرها مملوء از کارت های سوخت سرگردان است؛ رویه ای عجیب و قابل تأمل که بدون شک روزهای پر التهابی را در این زمینه رقم خواهد زد.

به گزارش «بازتاب»، موضوع سهمیه بندی شدن بنزین که قرار است پس از اجرایی شدن در کلانشهرها در سایر شهرهای کشور نیز اجرایی شود، در حالی با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت و ساماندهی مصرف داخل در دستور کار قرار گرفته است که بررسی ها نشان می دهد به لحاظ زیر ساختی هنور در این رابطه آمادگی کافی از سوی مجریان این مهم، احراز نشده است.

این مهم را می توان از اطلاعیه های فراوان و بعضاً متناقضی برداشت کرد که در طول ماه و هفته های اخیر وزارت نفت و مسئولان مربوطه در  شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران  منتشر کرده اند و پس از مدتی با کمترین اطلاع رسانی از تغییر آن اطلاعیه سخن گفته اند.

به طور مشخص در این رابطه باید به فعال شدن کارت های سوخت بانکی اشاره کرد که در آذر ماه سال گذشته مورد تأکید مسئولان مربوطه بود و در این باره سامانه دولت همراه نیز برای متصل کردن کارت بانکی با مشخصات خودرها فعال شد.

در همین رابطه محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – از اتصال کارت‌ سوخت به کارت‌های بانکی خبر داد و گفت: ۱۰ میلیون خودرو در کشور کارت سوخت ندارند که باید ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه برای آن می‌شد، درحالی‌که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی و با هماهنگی بین دستگاهی و طرح اتصال به کارت بانکی این میزان صرفه‌جویی خواهد شد.

پس از گفته های وزیر ارتباطات، سامانه دولت همراه برای ثبت نام مشخصات آن دسته از متقاضیانی که خواهان اتصال کارت بانکی خود به کارت سوخت هستند، باز شد و در این بازه زمانی بالغ بر 875 هزار متقاضی برای اتصال کارت سوخت خود به کارت بانکی در این سامانه ثبت نام کردند.

اکنون و در آستانه فعال شدن سهمیه بندی بنزین و در شرایطی که به گفته مقامات ارشد وزارت نفت، داشتن کارت سوخت برای سوخت گیری در پمپ بنزین ها  از 22 مرداد الزامی خواهد شد، خبر از منتفی شدن طرح اتصال کارت سوخت بانکی به کارت سوخت اعلام شده و از آن سو بررسی ها نشان می دهد که تعداد زیادی از این صدها هزار متقاضی در بلاتکلیفی کامل به سر می برند.

در همین رابطه 26 تیرماه سال جاری یکی از خبرگزاری ها نوشت: پیگیری‌ها حاکی از این است که اتصال کارت بانکی به کارت سوخت منتفی شده و به منظور قابل اجرا شدن اطلاعیه لزوم سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی از 20 مردادماه سال جاری، احتمالاً برای تمامی کسانی که متقاضی ثبت‌نام کارت سوخت المثنی بوده‌اند، کارت سوخت جدید صادر می شود، چرا که در غیراین صورت، امکان اجرای این مصوبه، برای کسانی که به هر دلیل کارت سوخت ندارند، امکان‌پذیر نخواهد بود!

بررسی های میدانی نیز این گفته ها و حواشی مرتبط با آن را تأیید می کند و در آستانه آغاز سهمیه بندی بنزین، مراکز پلیس + 10 و نیز ادارات پست کلانشهرها به صورت روزانه با حجم انبوهی از مراجعان رو به رو هستند که پیگیر یافتن راه حلی برای دریافت کارت سوخت خود هستند؛ شهروندانی که سابق بر این در سامانه دولت همراه مشخصات خود را ثبت کرده بودند و حالا هیچ اطلاعات صریح مشخصی به آنها در مورد آینده کارت سوختشان داده نمی شود.

مراجعه خبرنگار«بازتاب» به یکی از ادارت پست شهر تهران حکایت از آن دارد که تعداد قابل توجهی کارت سوخت برای واگذاری به متقاضیان در این ادارات وجود دارد و این در حالی است که اساساً شهروندان اطلاعی از نحوه و زمان مراجعه به مراکز پست برای دریافت کارت سوخت خود ندارند!

یکی از شهروندان تهرانی که برای دریافت کارت سوخت خود به اداراه پست مراجعه کرده بود در همین رابطه گفت: پس از کلی پرس و جو متوجه شدم که کارت سوختم را باید از اداره پست میدان انقلاب دریافت کنم، وقتی که به این اداره مراجعه کردم آنها مشخصات یکی از پستچی های خودشان را به بنده داند و گفتند که کارت سوخت شما در اختیار این پستچی است با او تماس بگیرید و کارتتان را دریافت کنید.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی نیز در این باره گفت: من متقاضی دریافت  کارت سوخت بانکی بودم، اما وقتی متوجه شدم خبری از اتصال کارت بانکی به کارت سوخت نیست برای پیگیری و تهیه کارت سوخت بر اساس اطلاعیه های صادره مسئولین به اداره پست مراجعه کردم، اما کارمندان پست می گویند شما باید پیش از مراجعه به پست شناسه پستی خود را از پلیس + 10 دریافت کنید.

وی ادامه داد: اگر مسئولان در اطلاعیه های خود اعلام می کردند که باید شناسه پستی دریافت کنم، من هم اول به پلیس + 10 مراجعه می کردم. با این همه وقتی به پلیس + 10 مراجعه کردم، کارمند آنجا نیز گفت که اطلاعات شما هنوز در سامانه قرار نگرفته است و چون اطلاع رسانی از طریق پیامک انجام نمی شود، باید هر از چندگاهی برای برای اطلاع از آخرین وضعیت کارت سوخت به پلیس + 10 مراجعه کنی.

آنچه آمد تنها بخشی از بلاتکلیفی و سردرگمی صدها هزار متقاضی کارت سوخت است که بخشی از آنها در پی کارت سوخت المثنی و نیز برخی در پی دریافت اولین کارت سوخت خود هستند.

با این تفاسیری که مورد اشاره قرار گرفت، به نظر لازم است مسئولان اجرایی و متولیان امر پیش از هر گونه اقدامی برای سهمیه بندی و الزامی کردن کارت سوخت خودرو نسبت به سامان دهی کارت های سوخت اقدام کنند و در این مسیر از اطلاع رسانی صریح، شفاف و واحد غافل نشوند؛ رویه ای که اکنون نبودش صدها هزار شهروند را آزار می دهد و بیم آن می رود که به مشکلات بزرگ تری در آینده نزدیک دامن بزند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید