سران اروپایی برای تشدید قوانین علیه پناهندگان توافق کردند

    کد خبر :973951
سران اروپایی تشدید قوانین پناهندگان

سران کشورهای اروپایی در نشست روز گذشته خود در بروکسل بر روی تشدید قواعد پناهندگی برای مقابله با هجوم پناهندگان به توافق رسیدند.

به نقل از روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ”، در مناقشه بر سر یک سیاست مشترک مهاجرتی، سران کشورهای اروپایی و کمیسیون در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل بر سر دو پروژه آزمایشی در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا به توافق رسیدند.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی بامداد روز جمعه در بروکسل گفت: “ما مرزهای خارجی خود را تقویت خواهیم کرد و از مهاجرت های غیرقانونی جلوگیری خواهیم کرد.” این پروژه‌ها قرار است در بلغارستان و رومانی آغاز شود.

فون در لاین گفت، در اولین پروژه آزمایشی، اتحادیه اروپا بسته‌ای یکپارچه از زیرساخت‌های تلفن همراه و ثابت، از خودروها گرفته تا دوربین‌ها و برج‌های مراقبت تا نظارت الکترونیکی را ارائه می‌دهد. به گفته وی این بودجه باید از بودجه اتحادیه اروپا و بودجه ملی تامین شود.

در نشست سران اتحادیه اروپا درباره تامین مالی حصارها در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا اختلاف نظر وجود داشت. کمیسیون اتحادیه اروپا و آلمان تامین مالی حصارهای مرزی را رد کردند. با این حال، سایر کشورهای عضو مانند اتریش و یونان این درخواست را داشتند.

کارل نهمر، صدراعظم فدرال اتریش درباره نتایج نشست بروکسل ابراز خرسندی کرد و گفت: ما خواستار کشیده شدن ترمز پناهندگی در سراسر اروپا شدیم و این نشست در واقع به آن دست یافت. اتحادیه اروپا به صراحت اعلام کرد که نه تنها بلغارستان و رومانی، بلکه همه کشورهای دارای مرزهای خارجی از کمیسیون اتحادیه اروپا در حمایت از مرزها مورد حمایت قرار می‌گیرند. نهمر گفت: هیچ وقت شورایی با این سطح از وضوح وجود نداشته است.

دومین پروژه آزمایشی بر روی بهینه سازی روندهای پناهندگی در مرزهای خارجی متمرکز است. به گفته فون در لاین، نمونه هایی از “بهترین شیوه” باید در زمینه های ثبت نام، مراحل سریع و منصفانه پناهندگی و بازگشت ها نشان داده شود. به گفته وی آژانس حفاظت از مرزهای اروپا فرانتکس و اداره پلیس اروپا یوروپل هم باید از این امر حمایت کنند.

علاوه بر این بر اساس تصمیمات اتخاذ شده تعداد بازگشت‌ها هم باید افزایش یابد. سران کشورهای اروپایی توافق کردند که تصمیمات مربوط به اخراج‌ها را به رسمیت بشناسند. فون در لاین گفت: این به ما امکان می‌دهد تا در مورد بازگرداندن سریع‌تر عمل کنیم.

هنگامی که پناهجویان به داخل اتحادیه اروپا نقل مکان می کنند، درخواست‌های پناهندگی لازم نیست دوباره بررسی شوند.

کشورهای اتحادیه اروپا همچنین توافق دارند که فشار بیشتری بر کشورهای مبدا که در بازپس گیری پناهجویان رد شده همکاری نمی‌کنند، وارد شود. این همچنین باید منجر به خروج بیشتر پناهندگان بدون حق اقامت از اتحادیه اروپا شود.

فون در لاین گفت که نشست سران اتحادیه اروپا در مورد گام‌های مشخص برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی به توافق رسیده است. با این حال، در درازمدت، او بر به اصطلاح پیمان مهاجرت تکیه می‌کند، یک اصلاح بزرگ در زمینه پناهندگی اتحادیه اروپا که از سال 2020 در حال مذاکره است و قرار است قبل از انتخابات بعدی اتحادیه اروپا در سال 2024 تصویب شود.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان نیز پیش از اجلاس گفت که زمان آن فرا رسیده است که مدام از جلسه‌ای به جلسه دیگر تصمیم نگیریم، بلکه برای یافتن راه حل‌های مشترک برای “چالش بزرگ” مهاجرت در سطح اروپا و ابراز اطمینان از پیشرفت در مذاکرات در مورد مهاجرت کار کنیم.

به منظور افزایش تعداد بازگشت‌های پناهندگان همچنین در این نشست توافق شد که رد درخواست پناهندگی در یک کشور در سایر کشورهای عضو نیز به رسمیت شناخته شود. جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا نیز از گامی در مسیر درست سخن گفت.

به این ترتیب با توجه به افزایش شدید مهاجرت‌های ناخواسته، اتحادیه اروپا با تشدید قواعد و سیاست مشترک پناهندگی و مهاجرت موافقت کرده است.

کشورهای اتحادیه اروپا همچنین در این باره توافق کردند که باید بر کشورهایی که در بازپس گیری پناهجویان رد شده همکاری نمی کنند، فشار بیشتری وارد شود. این امر باید منجر به خروج بیشتر افراد بدون حق ماندن از اتحادیه اروپا شود و در نتیجه سیستم‌های پناهندگی که گاهی اوقات به شدت سنگین هستند را تسکین دهد.

کشورهای اتحادیه اروپا می‌خواهند این فشارها را به عنوان مثال با سیاست سختگیرانه ویزا، سیاست تجاری و کمک های توسعه ایجاد کنند و به زعم آن ها اما در عین حال باید فرصت هایی برای مهاجرت قانونی نیز ایجاد شود.

تعداد درخواست‌های پناهندگی از اتحادیه اروپا در سال 2022 نسبت به سال گذشته تقریباً 50 درصد افزایش یافته و به 924000 نفر رسیده است. علاوه بر این، حدود 4 میلیون پناهنده از اوکراین به اروپا آمدند که مجبور به درخواست پناهندگی در اتحادیه اروپا نیستند.

تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید