سرانه مصرف شیر در ایران پایین تر از استاندارد جهانی

    کد خبر :513712
سرانه مصرف شیر

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: امروزه میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های آن در هر جامعه یکی از مهم ترین شاخص‌های توسعه فرهنگی به شمار می‌آید.

زهرا عبداللهی در خصوص شیر و اهمیت مصرف آن در سلامت انسان، گفت: شیر بعد از آب به عنوان حیاتی ترین ماده موجود در کره زمین شناخته شده است. شیر کامل‌ترین غذا و سرشار از مواد مغذی است که عمده نیازهای بدن انسان را از کودکی تا کهنسالی تأمین می‌کند. این نوشیدنی حیات بخش، منبع غنی از پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه B و A، قند، چربی و انرژی است و دانشمندان جهان هر روز ابعاد تازه ای از اسرار این غذای کامل را کشف و به جوامع ارائه می‌دهند.

وی افزود: امروزه میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های آن در هر جامعه یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه فرهنگی به شمار می‌آید. بر اساس آخرین یافته‌های علمی در بررسی ارزش غذایی شیر و فرآورده‌های آن، مصرف سالیانه ۲۰۰ لیتر از این ماده غذایی ارزشمند علاوه بر افزایش رشد و تضمین سلامت جسمی افراد موجب ارتقای هوش و قدرت فراگیری آنان می‌شود. افزایش توان کاری، طول عمر و پیشگیری از کار افتادگی زودهنگام از دیگر مزایای مصرف روزانه آن است. این ویژگی‌ها زمانی تحقق خواهد یافت که مصرف شیر در تمام طول زندگی تداوم داشته باشد و مصرف آن در هیچ مقطع سنی قطع نشود.

به گزارش مهر،عبداللهی بیان کرد: شیر با ارزش ترین ماده غذایی است که تقریباً حاوی تمامی مواد لازم و ضروری جهت رشد و ادامه حیات است. میزان مصرف سرانه این کالا با سطح درآمد خانوارها ارتباط مستقیم دارد و اهمیت مصرف شیر تا حدی است که میزان مصرف روزانه آن در یک کشور تا حدی می‌تواند وضعیت تغذیه، بهداشت و تا حدودی سلامت افراد یک جامعه را نشان دهد. شیر یکی از مهمترین منابع تأمین کننده کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن است، به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی که استخوان بندی بدن در حال رشد است، شیر می‌تواند به صورت مکمل غذایی هر نوع کمبود مواد مورد نیاز بدن را جبران کند. اهمیت‌های ذکر شده در مصرف شیر موجب شده تا سازمان‌های بین المللی همچون سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و صندوق بین المللی کودکان (UNICEF) نسبت به مسائل مربوط به شیر و فرآورده‌های آن توجه زیادی نشان داده و از آن به عنوان یکی از شاخص‌های تأمین حداقل احتیاجات غذایی جوامع استفاده کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: متأسفانه مصرف سرانه شیر در کشور ما بسیار کمتر از میزان مطلوب و استاندارد موجود است. نتایج مطالعات مصرف غذایی خانوارهای ایرانی بیانگر آن است که سرانه مصرف از ۱۳۰ گرم در روز به ۱۹۰ گرم افزایش یافته است، اما همچنان از مقدار توصیه شده در سبد مطلوب غذایی کمتر است. با توجه به پیامدهای ناشی از عدم مصرف کافی شیر و لبنیات از جمله پوکی استخوان، سو تغذیه، کندی رشد، کاهش بهره هوشی، بیماری‌های لثه و دندان، کوتاهی قد و ناراحتی‌های پوستی، ضرورت تبیین ارزش غذایی شیر و ترویج فرهنگ مصرف آن تا رسیدن به استانداردی مطلوب (متوسط سرانه جهانی ۱۶۵ کیلوگرم در سال) حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: اهمیت مصرف مواد لبنی زمانی بیشتر آشکار می‌شود که بدانیم کلسیم پس از آهن، دومین ماده‌ای است که در ایران کمبود آن در رژیم غذایی افراد مشاهده شده است. همچنین شیر به لحاظ ارزش پروتئینی از اهمیت ویژه ای در بین مواد غذایی برخوردار است و به لحاظ اقتصادی نیز جهت تأمین پروتئین مورد نیاز بدن استفاده از شیر مقرون به صرفه است. همچنین میزان ارزش غذایی یک لیتر شیر به لحاظ وجود مواد مغذی در آن، بیشتر از ۲۰۰ گرم گوشت است.

عبداللهی در خصوص اقدامات دولت درجهت توجه به این ماده ارزشمند غذایی، تاکید کرد: یکی از اقدامات دولت در جهت افزایش مصرف شیر، توزیع شیر در مدارس است که با هدف ترویج فرهنگ مصرف شیر در کودکان به اجرا گذاشته شده است. استمرار اجرای این برنامه و تأمین اعتبارات آن می‌تواند نقش مهمی در افزایش مصرف شیر و فرهنگ سازی مصرف آن در کودکان کشور داشته باشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه با توجه به اهمیت مصرف شیر و مواد لبنی، یکی از اهداف کلان در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی افزایش میانگین مصرف شیر و مواد لبنی است، تصریح کرد: دستیابی به این هدف علاوه بر فرهنگ سازی و آموزش، مستلزم حمایت از مجموعه اقداماتی است که از مزرعه تا سفره باید انجام شود و شیر و لبنیات سالم و متناسب با قدرت خرید مردم در دسترس قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید