سرازیر شدن شبانه دلار به بازار بعد از اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای اسکناس آمریکایی!

    کد خبر :258090

برآیند خروج دلارهای دپو شده در منازل به سمت بازار و تزریق ارز از سوی دولت می‌تواند هشدارهای بانک مرکزی برای خروج سودجویان از بازار ارز را عملیاتی کند و نشان دهد سرمایه‌گذاری در بازار ارز تا چه اندازه شکننده و حبابی بوده است.

بعد از اعلام تک نرخی شدن دلار و تزریق دلار 4200 تومانی از صبح امروز به بازار ارز، از ساعاتی پیش عرضه دلار آغاز شد و بازار آزاد شاهد سقوط قیمت حبابی اسکناس آمریکایی خواهد بود. از ساعات پایانی شب گذشته هم‌زمان با اعلام آمادگی دولت برای عرضه دلار با نرخ 4200 تومان سوداگران و سودجویانی که به دنبال سفته بازی در بازار ارز بودند به عرضه دلار پرداختند به گونه‌ای که در فضای مجازی یکی پس از دیگری از آگهی فروش ارز آن هم در رقم‌های بالا خبر می‌رسد. وحشت دپوکنندگان ارز به حدی است که قیمت پیشنهادی‌شان در شرایطی که شب گذشته در زمانی که بازار تعطیل محسوب می‌شود از ترس زیان بیشتر، به مبلغ 5 هزار تومان هم برای فروش ده‌ها هزار دلار به چشم می‌خورد. شاید این‌ها همان دلارهایی بود که ظهر روز قبل بین دلالان خیابان فردوسی دست به دست می‌شد کسی چه می‌داند!

سکته شبانه بازار خودروهای وارداتی!

نگرانی محتکران به حدی بوده که حتی در بازارهای موازی که مستقیما از دلار تاثیر می‌پذیرند آگهی فروش افزایش یافته و حتی فروشندگانی که ظرف چند روز گذشته قیمت خودرو را شناور اعلام کرده بودند و قیمت ثانیه‌ای اعلام می‌کردند حاضر به فروش تا 10 درصد زیر قیمت نمایندگی هم هستند!

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ برآیند خروج دلارهای دپو شده در منازل به سمت بازار و تزریق ارز از سوی دولت می‌تواند هشدارهای بانک مرکزی برای خروج سودجویان از بازار ارز را عملیاتی کند و نشان دهد سرمایه‌گذاری در بازار ارز شکننده و حبابی است. این در حالی است که اسحاق جهانگیری عرضه دلار بالای نرخ قید شده را مصداق قاچاق کالا می‌داند و نیروی انتظامی نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته با سودجویان احتمالی برخورد قاطع خواهد کرد.

هم‌زمان با اعلام معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تزریق دلار کافی برای همه فعالیت‌های اقتصادی در کشور، رسانه‌های معاند که تا پیش از این دلایل متعددی برای جهش ارزی و افزایش نرخ دلار مطرح می‌کردند، حالا به بن بست خبری برخورد کرده‌اند. در شرایطی که دولت قصد مدیریت بحران ارزی را دارد غربی‌ها شرایط بازار را به بازار سال 90 تشبیه می‌کنند این در شرایطی است که حرکت معکوس سودجویان برای عرضه دلار در بازار آزاد می‌تواند در تعدیل قیمت بسیار موثر بوده و این سیگنال را به بازار ارز ارسال کند که سفته بازی در این بازار می‌تواند موجب بر باد رفتن سرمایه شود.

عده‌ای در این بین به دنبال بر هم زدن بازار با تغییر نرخ دلار مبادله‌ای از 3700 تومان به 4200 تومان هستند. طبیعتاً بازسازی بازاری که در طول ماه‌های اخیر مملو از سوداگر و سودجو شده، با مخالفت و خرابکاری‌هایی همراه خواهد بود. مقاومت سوداگرانی که ماه‌ها از این تلاطم سود برده‌اند و به راحتی از میدان عقب نمی‌کشند. به دنبال احیای پول ملی و بازگشت ثبات به عرصه اقتصادی بستر لازم برای سرمایه‌گذاران در بخش‌های تولیدی و بازرگانی کشور نیز فراهم خواهد شد و امید است آرامش خاطر مردم بازگردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید