سخن دو پهلویی که محمد مرندی زد و فضای مجازی را بهم ریخت/ مرندی: مکانیسم ماشه اجرا شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

    کد خبر :874770

در روزهایی که تیم مذاکره کننده ی هسته ای ایران در وین اتریش سرگرم مذاکره با طرف های غربی با هدف رفع و یا کاهش تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران است، جسته و گریخته تحلیل و ارزیابی هایی پیرامون این مهم در فضای رسانه ای منتشر می شود که بعضاً خالی از اشکال و ایراد نیستند. درست مثل ارزیابی دو پهلویی که یکی از مشاوران تیم هسته ای کشورمان بیان کرده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به سرپرستی علی باقری- معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشورمان در این روزها در تلاش است تا به اتفاق یک تیم مشاور و کارشناس مذاکره با طرف های غربی را پیش برده و به سرانجامی مطلوب برای مردم ایران برساند؛ اتفاق مهمی که البته تحقق آن چندان آسان نیست و امیدها برای تحققش زیاد نیست.

از آن بابت عقیده داریم که امیدها برای تحقق یک توافق مطلوب آن هم در کوتاه مدت زیاد نیست که می بینیم هنوز طرف های غربی به ویژه آمریکایی ها بر مواضع ظالمانه خود تأکید دارند و از آنسو نیز طرف های ایرانی علاقه ندارند برابر و یا بیشتر از امتیازهایی که تیم مذاکره کننده قبلی به غربی ها داد، امتیاز بدهند.

در چنین شرایطی اما شاهد این هستیم که بازار و اقتصاد کشور و نیز فضای رسانه ای جامعه به شدت از این شرایط تأثیر پذیرفته است و نوسان در بازار و نیز محدودیت های برآمده از تحریم به ویژه در حوزه بهداشت و درمان مردم جامعه ما را به شدت آزار می دهد.

با این وجود هستند برخی مشاوران و تحلیلگران حوزه سیاست و بین الملل، مثل جناب محمد مرندی- مشاور تیم هسته ای کنونی که با اظهارات عجیب خود به ایجاد جنجال هایی در شبکه های مجازی دامن می زنند.

به طور مثال مرندی در تازه ترین اظهارات خود پیرامون مذاکرات هسته ای و احتمال به سرانجام نرسیدن این مذاکرات به فارس گفته است: «اگر طرف مقابل رفتار معقولانه‌ای داشته باشد می‌توان به مذاکرات امیدوار بود.» مشاور تیم مذاکره‌کننده با بیان این نکته‌ تصریح می‌کند «طبیعتا انتظار دولت جدید ایران از مذاکرات بیش از دولت قبلی است.»

مرندی در ادامه این گفت‌وگو در ارتباط با ضرب‌الاجل‌های تعیین‌شده از سوی طرفین گفته است: «ضرب‌الاجل طرف مقابل ارزشی برای ما ندارد چرا که حتی اگر به فرض طرف مقابل از برجام خارج شده و مکانیسم ماشه اجرا و چند قطعنامه علیه ایران احیا شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مگر در حال حاضر فشار حداکثری علیه ایران وجود ندارد؟ به تعبیر دیگر، مگر کاری بوده که آنها علیه ایران انجام نداده باشند»

به گفته مرندی «غربی‌ها تمام اهرم‌های خود را علیه کشورمان به کار گرفته‌اند و در واقع اهرم جدیدی ندارند، این در حالی است که ایران اهرم‌هایی از جمله پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود و سایر اقدامات را دارد.»

همانطور که اشاره شد اظهارات مرندی در شبکه های اجتماعی و مجازی بازتاب های فراوانی داشته و بسیاری از کاربران نسبت به اینگونه موضع گیری ها که اصطلاحاً از سر شکم سیری اخذ می شود، انتقاد کرده اند.

مستند به این رویکرد منتقدان عقیده دارند که برای امثال مرندی و همفکرانش اساساً رفع و یا عدم رفع تحریم ها اهمیت چندانی ندارد و آنها به این دلیل به چنین نگاه و رویکردی رسیده و بر آن تأکید دارند که به خودی خود هزینه های ناشی از تحریم را نه احساس می کنند و نه بخاطر آن دچار مشکلی می شوند.

این افراد به درستی به بیماران دارای مشکل در تأمین دارو و نیز تورم فزاینده و کمرشکن متأثر از تحریم ها اشاره می کنند و بر این باور هستند که امثال آقای مرندی به واسطه حقوق و مزایای مکفی و امکان آسان تردد به کشورهای غربی مثل آمریکا با افزایش و یا باقی ماندن تحریم ها مشکلی ندارند و بخاطر همین چنین موضع گیری هایی از سوی آنها شاهدیم.

رویکرد و موضع دیگر نسبت به این اظهارنظر نیز آن است که بگوییم در شرایط کنونی و به واسطه حجم انبوه تحریم ها دیگر دست طرف های غربی اعمال فشار بیشتر بسته است و آنها چاره ای جز عقب نشینی برای رسیدن به یک توافق مطلوب ندارند که از این بعد نوع نگاه و نقد باید نسبت به آقای مرندی و امثال او تغییر کند.

به این معنا که آنها تصور می کنند شرایط کنونی دیگر اوج فشارهای غربی هاست و بیش از این تحریم و یا فشاری برای اعمال وجود دارد؛ نکته ای که البته این هم به نظر درست نیست و در صورت عدم حصول توافق آینده در مورد آن قضاوت خواهد کرد.

به هر صورت ورای هر دو پهلوی این نقد، امیدواریم با رعایت مصالح و منافع ملی تیم هسته ای کشور موفق شود به یک توافق مطلوب با طرف های غربی دست یابد و این نکته را نیز بدانند که شاید امثال آقای مرندی با تشدید و باقی ماندن تحریم های کنونی متحمل هزینه ای نخواهند شد، اما میلیون ها شهروند ایرانی هستند که در شرایط کنونی با میلیون ها مشکل مواجه شده اند و چشم و امیدشان به تیم مذاکره کننده و دولت سیزدهم است تا گره های پیش رویشان را باز کنند.

3
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مهدی عباسی گفت:

    این بیانات از شکم سیری نیست واقعیت است وقتی ما نمیتوانیم علنا خرید فروشی داشته باشیم هر شخصی با ما رابطه ایجاد کند تحریم میشویم یعنی منفعتی از برجام نصیب ما نشده مشکل کشور ما مدیران ناکار آمد هستند که مردم را درک نمیکنند اما طرز تفکر ریاست محترم مهجور کاملا صحیح است
    امنیت مهم است که متعصفانه با تهاجم فرهنگی و ناکارآمدی اکثر مدیران کشورمان دارد دست پا میزند

  2. حمید گفت:

    جناب آقای مرندی صحبت شما مرا یاد آقای محمود احمدی نژاد انداخت که گفته بود “انقدر قطعنامه صادر کنید که اون قطعنامه دونتون پاره بشه” و یا “تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیست”
    حقا که حنابعالی مصداق این سخن می باشید.
    بدترین بیسواد، بیسواد سیاسی است…
    ✍وی کور و کر است، درک سیاسی ندارد و نمی‌داند که هزینه‌های زندگی از قبیل قیمت نان، مسکن، دارو و درمان همگی وابسته به تصمیمات سیاسی هستند.
    او حتی به جهالت سیاسی خود افتخار کرده، سینه جلو می‌اندازد و میگوید که: “از سیاست بیزار است”.

    بی‌توجهی به سیاست است که زنان فاحشه و کودکان خیابانی می‌سازد، قتل و غارت را زیاد می‌کند و از همه بدتر بر فساد صاحبان قدرت می‌افزاید…

  3. حسن بایگان گفت:

    انطور که مطرح سده مکانیسم ماشه ایران را به سازمان ملل و تحریم های سازمان ملل میکشاند. اکنون بیشترین تحریم ها از جانب امریکاست که او را رو در روی بسیاری کشورهای جهان قرار داده است و ایران را در موقعیتی برتر از امریکا در مجامع بین المللی قرار داده است. باید برای ایران و مردم متاسف بود که عضو ایرانی مذاکره کننده تا این حد از درک ماجرا بدور است. اگر شخصی در کشورهای پیشرفته اینچنین حرفهای بی مغز بگوید نه تنها او را از گروه اخراج میکنند بلکه شاید تمام اینده سیاسی. مدیریتی و… را از دست بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید