سخنگوی طالبان: این گروه بیشترین نیاز را به ترکیه دارد

    کد خبر :838429

سخنگوی طالبان به روزنامه نزدیک به دولت ترکیه گفته که این گروه “بیشترین نیاز را به ترکیه دارد” تا در بازسازی افغانستان پس از تصرف این کشور در ۱۵ اوت کمک کند.

به گزارش ایسنا، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان به روزنامه “ترکیه” گفت: “تمام زیرساخت‌های ما فرو ریخته است. ما افغانستان را ساخته و هر منطقه را بازسازی خواهیم کرد. در این زمینه به ترکیه بیشترین نیاز را داریم.”

او در ادامه گفت: “ترکیه برای ما بازیگر بسیار مهمی است. ترکیه کشوری معتبر و قوی در جهان است و از جایگاه ویژه‌ای در جامعه اسلامی برخوردار است … روابط ترکیه با افغانستان را نمی‌توان با هیچ کشور دیگری مقایسه کرد.”

سهیل شاهین پیش از این در ۱۶ اوت در شبکه حبرترک (خبرترک)، رسانه حامی دولت ترکیه ظاهر شد و ترکیه را “کشور برادر اسلامی” توصیف کرد.

او به این شبکه خبری گفت: “ما می‌خواهیم در آینده روابط خوبی با ترکیه داشته باشیم.”

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ۱۹ اوت خواستار گفتگو با طالبان شد و گفت که ممکن است با رهبری طالبان ملاقات کند.

به گزارش بی.بی.سی اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی پس از جلسه کابینه گفت: “همان‌طور که می‌دانید ما پس از خروج آمریکا از افغانستان با ابتکار عمل در این کشور مذاکرات مختلفی داشتیم. اما قبل از اینکه بتوانیم مذاکرات خود را نهایی کنیم، طالبان تقریبا کنترل کل کشور را در دست گرفت.”

او افزود: “اولویت ما ثبات و امنیت این کشور است، بنابراین ما در مورد یک دستور کار مشترک با دولتی که طالبان تشکیل خواهد داد، گفت‌وگو خواهیم کرد.”

اردوغان بار دیگر در ۲۰ اوت گفت که ترکیه می‌تواند با طالبان مذاکره کند.

او به خبرنگاران گفت: “در صورت لزوم، ما می‌توانیم با طالبان صحبت کنیم، یک واقعیت وجود دارد و هنگامی که در خانه ما زده شود، درهای خود را در این مورد باز می‌کنیم.”

او خاطرنشان کرد: ترکیه همچنان در فعالیت‌های مربوط به زیرساخت‌ها در افغانستان فعال است.

اظهارات او توسط شبکه‌های خبری مهم از جمله شبکه خصوصی ان‌تی‌وی پخش شد.

انتظار می‌رفت که ترکیه قبل از کنترل طالبان بر کشور، برای تامین امنیت فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل کمک کند. اردوغان در ۱۸ اوت گفت که این پیشنهاد هنوز پابرجاست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید