سحر با تبر آمد/ زامبی اینستاگرام زیبایی‌اش را برای لایک ارزان فروخت، دستگیر شد

    کد خبر :622046

فاطمه خ. مشهور به «سحر تبر» که بابت سلبریتی شدن و گرفتن لایک در اینستاگرام خودش را شبیه زامبی‌ها کرده بود، به دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت شد.

 

گروه اجتماعی بازتاب: ظهور رسانه‌های اجتماعی چون اینستاگرام و توییتر و استفادۀ گسترده از آن‌ها امکان ارتباطات میان افراد و نمایش “خود” برای تأیید و پذیرش اطرافیان در این فضا را مهیا کرده است. شیوه‌های نمود افراد در رسانه اجتماعی اینستاگرام متفاوت است و افراد برای نمایش خود، هر یک از روشی استفاده می‌کنند.

 

سحر که الآن در بازداشت به سر می‌برد، ابتدا به شیوه نمود جلوه‌های ظاهری و نمایش زیبایی چهره خود در اینستاگرام متوسل می‌شود اما ازآنجاکه بسیار از این شیوه استفاده کرده و می‌کنند، آن‌چنان‌که باید جذب مخاطب، لایک و فالوور را به دنبال ندارد. سحر در نمایش خود به ورطه‌ای می‌افتد که بازگشتی برای آن نیست… او گویا با تبر به جنگ چهره زیبایش می‌رود. چهره‌اش از حالت طبیعی و معمول خارج می‌شود. او خودش را شبیه مردگان متحرک فیلم‌های هالیوودی می‌یابد.

 

اروینگ گافمن ازجمله نظریه‌پردازان مشهور مکتب «کنش متقابل نمادین» که در حوزه جامعه‌شناسی به‌صورت ویژه‌ای بر مطالعات رسانه‌ای متمرکز دارد، از تمایز دو نوع خود، یعنی «خود محض» و «خود اجتماعی» سخن می‌گوید.

 

به نظر گافمن هنگامی‌که یک فرد در مقابل فرد دیگری ظاهر می‌شود، فعالیت‌ها و کنش‌های خود را با نشانه‌هایی درمی‌آمیزد تا بتواند تأیید طرف مقابل را کسب کند. در اینستاگرام به‌وضوح این فرآیند قابل‌مشاهده است. افراد به‌صورت مکرر به دنبال ارسال نشانه‌هایی هستند تا خود را مقابل دیگری تعریف کنند و نظر آن‌ها را نسبت به اعمال و کردار خود جلب کنند.

 

سحر که خودش را شبیه زامبی‌ها می‌بیند مجبور به ادامه بازی می‌شود. به نظر گافمن تفاوتی اساسی میان کاری که دیگران از ما انتظار دارند و کاری که خودمان میل به اجرای آن داریم، وجود دارد. به‌هرحال زیبایی که به قیمت لایک های اینستاگرام فروخته‌شده، و چه ارزان فروخته‌شده، باید ابزار نمایش خود سحر شود.

 

 

اما راهی که سحر و سحرها برای سلبریتی شدن انتخاب می‌کنند، ممکن است به زندان ختم شود و لایک ها همه دیس لایک شوند. شواهد امر حکایت از آن دارد که مردم خود به دادسرای ارشاد تهران شکایت کرده و خواستار بازداشت سحر تبر شده‌اند.

 

دادسرای ارشاد تهران نیز پس از دریافت پیام‌های متعدد مردمی از طریق سامانه دادسرای ارشاد و درخواست پیگیری، فاطمه خ. مشهور به «سحر تبر» را دستگیر می‌کند. سرنوشتی چنین تلخ، در انتظار تمام کسانی است که “خود” را ارزان می‌فروشند.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید