ستاد کرونا: بی‌خیالی مردم موج سوم کرونا را سهمگین‌تر خواهد کرد

    کد خبر :748718

رییس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا اظهار کرد: شدت هر موجی از بیمار از جمله موج سوم آن کاملا به رفتار مردم در سطح جامعه وابسته است. اگر مردم به سمت بی‌خیالی بروند قطعا موج سنگینی را تجربه خواهیم کرد اما رخ دادن چنین اتفاقی را بعید می‌دانم، زیرا هم اکنون جامعه بیماری را می‌شناسد و از عوارض آن به خوبی آگاه است.

دکتر “علی‌اکبر حق‌دوست”، با اشاره وضعیت کنونی اپیدمی کرونا در کشور گفت: در حال حاضر اپیدمی کرونا تقریبا در تمامی استان‌های کشور در گردش و در حال انتقال است.

وی با اشاره به موج‌های اپیدمی کووید ۱۹، عنوان کرد: صعودی و نزولی شدن این اپیدمی خیلی با نَفس بیماری‌های عفونی در تضاد نیست. اینگونه بیماری‌های عفونی که مسری بوده و درمان و واکسن خاص برای آنها وجود ندارد، معمولا بالا و پایین شدن‌هایی دارند، چند موج می‌زنند و به مرور به سمت پایداری می‌رسند و به نظر می‌آید که بیماری کووید ۱۹ نیز همین‌گونه است و تقریبا می‌توان گفت که دارد موج سومی را در کشور شروع می‌کند که امیدواریم این موج سوم با افزایش مرگ و میر همراه نباشد و به شکل کم‌خطرتری باشد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت از دلایل اوج‌گیری کرونا سخن به میان آورد و بیان کرد: مسافرت‌های شهریورماه، تجمعات و مراسمات محرم (اگر چه در اکثر نقاط کشور برگزاری مراسمات همراه با رعایت کامل پروتکل‌ها بوده اما ممکن است خطرات خاصی در برخی از مراسمات که به توصیه‌های بهداشتی کمتر توجه کرده‌اند، ایجاد کرده باشد) از دلایل عمده اوج گیری دوباره کرونا در کشور است.

حق‌دوست با یادآوری بازگشایی مدارس اظهار کرد: بازگشایی مدارس تاکنون تاثیر زیادی بر اپیدمی کرونا در کشور نداشته است و هنوز هم نمی‌توانیم در مورد اثرات آن صحبت قاطعی داشته داشته باشیم و دلیل آنکه خطر زیادی تاکنون گزارش نشده است این بوده که تقریبا مدارس با راندمان بسیار کمی به صورت حضوری بازگشایی شده‌اند و عمده آموزش‌ها به‌ صورت مجازی بوده و اکثر مدارس کشور به شدت خلوت هستند بنابراین بازگشایی مدارس هرچند انجام شده اما عمدتا فیزیکی نبوده و در نتیجه تاثیر زیادی در شیوع کووید ۱۹ نداشته است.

تا این لحظه شیوع آنفلوآنزا در کشور خیلی شدید نبوده است

رییس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در مورد شیوع آنفلوآنزا در کشور نیز گفت: به طور عمده، بیماری‌های تنفسی گروه‌ها آسیب‌پذیر جامعه (افراد دارای بیماری های زمینه‌ای و افراد مسن) را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد، لذا در شرایط کنونی افراد مسن و افراد دارای بیماری زمینه‌ای هم در معرض خطر آنفلوآنزا و هم در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارند.

وی درباره میزان شیوع آنفلوآنزا در کشور اظهار کرد: خوشبختانه تا این لحظه شیوع آنفلوآنزا در کشور خیلی شدید نبوده است البته باید عنوان کرد در نیمکره جنوبی زمین که فصل زمستانشان آغاز شده و با آنفلوآنزا دست به گریبان بودند، امسال سال پرخطری از لحاظ شیوع آنفلوآنزا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی که مردم برای پیشگیری از کرونا داشتند، نبوده است لذا در حال حاضر ما مشکل خاصی درباره آنفلوآنزا نداریم ولی هنوز زود است درباره آن اظهار نظر کنیم اما در مجموع امیدواریم کنترل‌های مردم در شیوع آنفلوآنزا تاثیر داشته باشد ولی شرط عقل این است که ما خودمان را برای سناریوهای سنگین آماده کنیم تا مشکلی ایجاد نشود.

حق‌دوست در پاسخ به این سوال که آیا موج سوم کرونا در کشور سهمگین‌تر از موج اول و دوم خواهد بود؟ گفت: این بیماری نشان داده است که به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست و بهترین پیش بینی هایی که درباره این بیماری در سطح جهان شده به میزان کمی محقق شده است و پیچیدگی‌های این بیماری‌، سنگین و لذا تخمین‌ها و برآوردهای ما با خطاهای بالای یهمراه است اما براساس نظر کلی به نظر می‌آید که اگر مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند و کنترل‌ها واقعا به همین شکل حفظ شود ما با موج خیلی سهمگین و وخیمی مواجه نخواهیم شد.

مردم به سمت بی‌خیالی بروند قطعا موج سنگینی را تجربه خواهیم کرد

معاون آموزشی وزیر بهداشت تاکید کرد: شدت هر موجی از بیمار از جمله موج سوم آن کاملا به رفتار مردم در سطح جامعه وابسته است. اگر مردم به سمت بی‌خیالی بروند قطعا موج سنگینی را تجربه خواهیم کرد اما رخ دادن چنین اتفاقی را بعید می‌دانم، زیرا هم اکنون جامعه بیماری را می‌شناسد و از عوارض آن به خوبی آگاه است و انتظار بر این است که کنترل‌ها و رفتارها حداقل از این وضع کنونی بدتر نشود و اگر این شرایط حفظ شود یا بهتر از این رفتار کنیم با موج سهمگین‌تری نسبت به موج‌های قبلی مواجه نخواهیم شد.

رییس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در مورد اینکه چند درصد مردم ایران در شرایط کنونی از ماسک استفاده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند اظهار کرد: براساس مطالعاتی که در این زمینه به‌صورت جسته و گریخته صورت گرفته است به‌نظر می‌رسد ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم ایران به‌ طور قابل قبول و خوب پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی رعایت می‌کنند، حدود ۲۰ درصد مردم رعایت آنها اندک و مابقی در حد متوسطی این دستورالعمل ها را رعایت می کنند.

وی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایسنا درباره داروهای کرونایی عنوان کرد: داروی جدید و خاصی برای درمان کرونا در شرایط کنونی نداریم و حتی با گذشت زمان شاهد هستیم خیلی از داروهایی که تصور می‌شد اثربخشی داشته باشند، آن اثر بخشی کافی را نداشته و اگر این داروها اثر بخش بودند در کشورهای مانند آمریکا که خودشان تولیدکننده این داروها هستند، باید مرگ و میر و ابتلای به این بیماری خیلی کمتر می‌بود و در کشورهای توسعه یافته که این داروها خیلی بیش از ما استفاده شده کماکان بیماری در آنها ادامه دارد که نشان دهنده آن است این داروها متاسفانه داروهای اختصاصی برای درمان این بیماری نیستند.

حق‌دوست تاکید کرد: تنها ابزاری که در حال حاضر برای مقابله با ویروس کرونا در دسترس است و اثربخشی آن در ایران و جهان ثابت شده؛ رفتار مردم است. هر زمانی که رفتار مردم نسبت به این ویروس کمی ضعیف شده و توجه‌شان به توصیه‌ها کاهش پیدا کند، بیماری در همان نقطه و همان شهر تشدید پیدا می کند بنابراین فعلا راهی جزء رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی نداریم و باید با بیماری تعامل‌های سازنده داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید