سبقت خرید ملک در ترکیه از مناطق لوکس نشین پایتخت/ چرا ایرانی‌ها از خرید ملک در ترکیه استقبال می‌کنند؟

    کد خبر :845721
خرید ملک

گزارش منتشر شده از سوی رییس اتحادیه املاک تهران حکایت از آن دارد که حجم معاملات مسکن در منطقه یک تهران طی ماه گذشته ، حدود یک سوم تعداد قراردادهای خرید ملک توسط ایرانی ها در این مدت بوده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- براساس آمار در ماه گذشته 259 فقره خرید مسکن در منطقه 1 تهران ثبت شده و این در حالی است که طی این مدت ایرانی‌ها حدود 700 خانه در ترکیه خریداری کرده اند، البته این تمام ماجرا نیست بلکه طی سه سال گذشته میلادی، حجم خرید ملک از سوی ایرانی‌ها در کشور ترکیه، رشدی 10 برابری داشته است.

یعنی در شرایطی که میزان خرید ملک توسط هموطنانمان در ترکیه طی سال 2017 نزدیک به 700 واحد بوده، در سال 2020 این رقم به 7 هزار و 189 ملک رسیده و تا سال 99 رقمی در حدود 620 میلیون دلار در زمینه املاک و مستغلات از ایران به مقصد ترکیه خارج شده است.

به گفته مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران، ایرانی‌ها رتبه نخست خرید واحد مسکونی در ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند و کشورهایی مانند روسیه و عراق در رده‌های بعدی قرار دارند.

نگاهی به آمارها

بررسی ها نشان می دهد که تا پیش از سال 2017 حجم خرید ملک از سوی ایرانی‌ها در ترکیه رقم قابل توجهی بوده (در محدوده 600 تا 700 واحد در سال قرار داشت) اما از سال 2018، میزان خرید افزایش قابل توجهی را شاهد بود و به سه هزار و 652 واحد مسکونی رسید.

این رقم در سال بعد از آن به 5 هزار و 423 واحد مسکونی افزایش یافت و نهایتا در سال 2020 با رشدی 25 درصدی، از مرز 7 هزار واحد گذشت، ضمن اینکه در سالجاری میلادی هم خریداران ایرانی از پرطرفدارترین مشتریان ملک در ترکیه بودند و در 3 ماهه نخست 2021، 1600 واحد خانه در ترکیه خریداری کردند .

در این میان به گفته فعالان بخش مسکن، قیمت ملک در شمال تهران تقریبا 4 تا 5 برابر یک منطقه خوب و حدود 10 تا 12 برابر یک منطقه معمولی در ترکیه است و همین موضوع موجب انتقال تقاضای سفته‌بازی از تهران به استانبول، آنتالیا و ازمیر شده است.

در حال حاضر قیمت خانه در ترکیه از 500 میلیون تومان شروع می شود و تا 3 میلیارد تومان هم می‌رسد و این در حالی است که حداقل قیمت خرید یک آپارتمان 50 متری در یکی از مناطق ارزان پایتخت از 720 میلیون تومان شروع می شود.

یکی از واسطه‌های خرید و فروش ملک در ترکیه می گوید: کف قیمت مسکن در اطراف استانبول 200 تا 300 هزار لیر است یعنی می‌توان با 680 میلیون تومان یک آپارتمان در ترکیه خریداری کرد البته برای خرید یک آپارتمان یک خوابه مناسب با استخر، سونا، زمین بازی و دیگر امکانات باید بیشتر هزینه کنید، خرید چنین ملکی بین 600 تا 800 هزار لیر معادل 2 تا 2.7 میلیارد تومان خرج دارد، یکی از املاکی های فعال در پایتخت می گوید که قیمت آپارتمان در ترکیه با محله پیروزی، تهرانپارس و نیروی هوایی در تهران برابر و در مواردی حتی کمتر است.

حالا اگر نگاهی به قیمت مسکن در منطقه یک تهران داشته باشیم با قیمت های عجیب و غریبی مواجه می شویم، درحالی که بر اساس اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی شهر تهران حدود 31 میلیون تومان است اما متوسط هر مترمربع مسکن در منطقه 1، 64.5 میلیون تومان است که این رقم برای خانه های نوساز بالای 100 میلیون تومان می رسد.

یعنی برای خرید یک واحد مسکونی 100 متری نوساز در این منطقه باید حدود 10 میلیارد تومان هزینه کرد که 4 تا 5 برابر قیمت یک واحد مسکونی نیمه لوکس متوسط متراژ در ترکیه است.

راهکار چیست؟

باید بپذیریم که ایرانی‌ها در سال های اخیر به یکی از بزرگترین گروه های خریداران ملک در ترکیه تبدیل شده‌اند و رتبه آنها و عراقی ها بین اول و دوم در حال جا به جایی است.

ایرانی ها از خرید ملک در ترکیه استقبال می کنند و آمارها هم نشان می دهد که حجم خریداران روندی صعودی را طی می کند، حالا راهکار چیست؟ چه کسی پاسخگوی خروج میلیاردها دلار سرمایه از ایران است؟

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که سیاست‌های دولت ترکیه برای اعطای حق شهروندی به خریداران ملک در این کشور مهمترین عامل برای جذب ایرانی ها شده است و افت ارزش لیر در برابر دلار و همچنین تورم مهار شده‌ی بخش مسکن در ترکیه هم در از دیگر عوامل اثرگذار بوده اند.

ناگفته نماند که سیاست های ترکیه در جذب سرمایه، افت ارزش لیر و … عوامل مهمی در افزایش حجم متقاضیان خرید ملک در ترکیه هستند، اما نگاهی به شرایط بازار مسکن در کشور و به ویژه پایتخت به خوبی نشان داد که یکی از دلایل افزایش خریداران ایرانی، رشد قیمت مسکن در ایران بوده است.

البته نمی توان از این موضوع چشم پوشی کرد که ثبات اقتصادی و امنیت نسبی برای سرمایه گذاران، یکی از مهمترین دلایل استقبال ایرانی ها از خرید ملک در ترکیه است بنابراین کارشناسان اقتصادی پیشنهاد می کنند که برنامه‌ریزی اقتصادی، بازگرداندن ثبات اقتصادی و همچنین ایجاد شرایطی برای ورود سرمایه‌های خارجی به بازار مسکن بهترین راهکارها برای ایران خروج سرمایه از ایران است چون سیاست‌های قهری نمی‌تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید