سامی اتوئو در راه لیگ ایران؛مقصدتراکتورسازی یااستقلال؟/ مذاکره با مهاجم37ساله در ترکیه

  • آرشیو
  • یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۰۰
    کد خبر :339624

مهاجم پیشین تیم ملی فوتبال کامرون و ستاره اسبق بارسلونا که سابقه بازی در دیگر تیم های بزرگ اروپایی را دارد مذاکراتی را با یکی از تیم های لیگ برتری ایران انجام داده که دو طرف هنوز بر سر برخی مسائل به توافق نرسیده اند اما سوال این است که آیا این فوروارد نامدار کامرونی در سالهای پایانی دهه چهارم زندگی اش کارایی لازم را دارد؟

به گزارش تابناک، ساموئل اتوئو که در ۳۷سالگی قرار دارد فصل گذشته را در تیم قونیه اسپور ترکیه سپری کرد اما در پایان فصل از این تیم جدا شد و هنوز با تیم جدیدی توافق نکرده است. شنیده می شود یکی از تیم های لیگ برتری ایران که به تازگی چند بازیکن خارجی را هم به خدمت گرفته است (استقلال یا تراکتورسازی) مذاکراتی را با ساموئل اتوئو در ترکیه انجام داده اند اما هنوز به توافق نهایی دست پیدا نکرده اند. این بازیکن شرایط خاصی دارد که طرفین در حال رایزنی بر سر رسیدن به توافق نهایی هستند.

گفته می شود وینفرد شفر نام اتوئو را برای جایگزینی تیام به باشگاه داده است اما این روزها زنوزی مالک متمول تراکتورسازی روی همه گزینه هایی که مطرح می شود، سایه می اندازد و با امضا در دفتر خصوصی اش در ترکیه ستاره ها را به تبریز می کشاند. برخلاف استقلال که باید از محل بودجه دولتی دست به چنین خرید گرانقیمت دلاری بزند، تراکتوری ها باید از جیب زنوزی هزینه انتقال این کامرونی را تامین کنند اما در شرایط ارزی این روزهای کشور، آیا می شود توجیهی برای استخدام چنین بازیکنی پیدا کرد؟ به نظر می رسد آبی های پایتخت با تصور صید یک مامه تیام دیگر به سراغ اتوئو رفته اند اما تا چه حد می توان کارایی و توانایی فیزیکی اتوئو را با تیام مقایسه کرد؟

استقلال با هدایت سرمربی کاربلد آلمانی، این روزها از هر بازیکن جوان و مستعد داخلی، با چند بازی در لیگ یک ستاره می سازد و به نظر می رسد اگر 600هزار دلار حاصل از فروش مجید حسینی به ترابزون را خرج پرورش همین ستاره های گمنامش کند، مسیر معقول تری را انتخاب کرده است.

تراکتوری ها هم که با استخدام مسعود شجاعی و اشکان دژاگه، حسابی بمب های شان را ترکانده اند با خرید سامی اتوئو میانگین سنی تیم خود را به شدت بالا می برند و مشخص نیست در صورت حضور این ستاره های بلندآوازه در زمین، چه مهره هایی باید بار دوندگی تیم را به دوش بکشند؟

البته خرید بازیکنان سرشناس و پرآوازه ای نظیر اتوئو در صورتی که باشگاه خریدار طرح منسجمی برای درآمدزایی از برند او داشته باشد نه تنها شکست مالی به همراه ندارد بلکه با سود اقتصادی نیز توام خواهد بود اما تا چه میزان در لیگ ایران می توان از امتیازهای تبلیغاتی چنین ستاره ای بهره برد که به درآمد خالص برای باشگاه تبدیل شود. به نظر می رسد در ایران چنین خریدهایی فقط یک هرینه بر مخارج کمرشکن تیمداری اضافه می کند و با نبود قانون کپی رایت و نداشتن حق پخش تلویزیونی و حتی حق تبلیغات محیطی و دورزمین، حتی یک دلار هم به حساب باشگاه برنمی گردد.

گفته می شود طرف ایرانی از روند مذاکره با بازیکن پیشین رئال مادرید و بارسلونا ابراز رضایت کرده اما هنوز توافق نهایی بین طرفین صورت نگرفته است. ساموئل اتوئو بهترین گلزن تاریخ جام ملت‌های آفریقا و چهارمین گلزن برتر تاریخ باشگاه فوتبال بارسلونا است. اتوئو در ابتدا فوتبال را در تیم کشورش آغاز کرد. سپس به رئال مادرید اسپانیا پیوست. پس از آن که نتوانست در تیم رئال مادرید جایگاه ثابتی پیدا کند، بطور قرضی به رئال مایورکا پیوست و موفق شد ۵۴ گل برای این تیم به ثمر برساند و رکورد گلزنی در باشگاه را از آن خود کند.

در سال ۲۰۰۴ مسؤولان رئال مادرید و بارسلونا تصمیم گرفتند این ستاره کامرونی را وارد تیم خود کنند. در نهایت، فلورِنتینو پِرِز – مدیر وقت رئال مادرید – اعلام کرد با توجه به حضور رائول و رونالدو احتیاجی به اتوئو ندارد. بدین ترتیب اتوئو با قراردادی ۲۴ میلیون یورویی به بارسلوناپیوست. وی در سال ۲۰۰۹ به تیم اینترمیلان، سپس در سال ۲۰۱۱ به آنژی ماخاچکالا روسیه و در سال ۲۰۱۳ به عضویت چلسی درآمد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید