سال ۲۰۲۴ در دنیای فناوری منتظر چه چیز‌هایی باشیم؟

    کد خبر :1045618
سال ۲۰۲۴ دنیای فناوری

آژانس خبری بی‌بی‌سی نوشته که سال ۲۰۲۳ در آینده به عنوان سالی به خاطر سپرده خواهد شد که هوش مصنوعی مولد وارد جریان اصلی دنیای تکنولوژی شد.

سیستم‌های هوش مصنوعی مولد می‌توانند طیف وسیعی از محتوا را- از کدهای کامپیوتری تا آثار هنری و مقاله‌های مختلف- به وجود آورند. پدیده‌ای که حتی اگر هم محصولات کاملی حاصل نیاورد، ولی با این حال تبدیل به ابزاری کلیدی در برخی از صنایع و مشاغل مختلف شده است.

در این زمینه راه‌اندازی چت‌جی‌پی‌تی در سال ۲۰۲۲- با حمایت مایکروسافت- اولین گام به شمار می‌آید و از آن پس شاهد افزایش مستمر رقبای آن بوده‌ایم.

به گزارش شفقنا از آژانس خبری بی‌بی‌سی؛ در ماه جاری یکی از مهم‌ترین حرکت‌ها در این زمینه به انجام رسید. این اتفاق زمانی روی داد که آلفابت به عنوان مالک گوگل از جنینی رونمایی کرد ه Gemini را معرفی کرد- که یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که در محصولات گوگل- از جمله ربات چت و موتور جستجو- ادغام خواهد شد.

آلفابت ادعا می‌کند که جمینی از نسخه حال حاضر چت‌جی‌پی‌تی کارایی بهتری دارد.

اما سازنده چت‌جی‌پی‌تی- یا شرکت اوپن.ای.آی- می‌گوید که هنوز به نسخه کامل و ثابت نرسیده‌اند و نوید داده که یک نسخه قدرتمندتر از این نرم‌افزار در سال آینده منتشر خواهد شد.

سام آلتمن مدیر اجرایی شرکت اوپن.ای.آی در ماه نوامبر در کنفرانسی برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار گفت: «چیزی که امروز راه‌اندازی شد، نسبت به چیزی که داریم روی آن کار می‌کنیم، بسیار عجیب به نظر می‌رسد».

هم‌زمان سرمایه‌گذاران نیز مشغول سرمایه‌گذاری و ریختن پول به این صنعت هستند و امیدوارند تبدیل به بازیگر بزرگ بعدی شده یا از این بازیگر حمایت کنند.

بر اساس گزارش پیچ‌بوک، در سراسر جهان شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بیش از ۲۱.۴ میلیارد دلار (۱۷.۵ میلیارد پوند) در شرکت‌های نوپا در زمینه هوش مصنوعی مولد هزینه کرده‌اند- که البته این آمار فقط تا پایان سپتامبر را شامل می‌شود.

برای مقایسه بهتر باید به این موضوع دقت کرد که در تمام سال ۲۰۲۲، تنها ۵.۱ میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری شده بود.

اما برخی هشدار می‌دهند که این آمار و ارقام نباید ما را گمراه کند. بن وود تحلیلگر ارشد این حیطه می‌گوید که «هوش مصنوعی مولد در سال ۲۰۲۴ یک دوش آب سرد خواهد داشت و به عبارت بهتر از تب و تاب آن کاسته خواهد شد».

او می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که در زمینه تبلیغات، موانع پیش‌روی آن نادیده گرفته شده و همین هم در کوتاه‌مدت می‌تواند تا حدی سرعت آن را کاهش دهد».

او به این موضوع اشاره می‌کند که توسعه و اجرای یک سیستم هوش مصنوعی مولد بسیار گران است. این هم‌چنین نیاز به قدرت محاسباتی زیاد و تراشه‌های کامپیوتری گران قیمتی دارد که کمبود دارند.

او پیش‌بینی می‌کند که برای کاهش این هزینه‌ها، برخی از سیستم‌های هوش مصنوعی بر اساس سیستم‌های هیبریدی عمل خواهند کرد، که به این معناست که برخی از پردازش‌ها به صورت محلی با کمک لپ‌تاپ یا تلفن انجام خواهد شد.

آقای وود همچنین می‌گوید که مقررات رگولاتورها و جنگ‌های قانونی ممکن است شیدایی حال حاضر در زمینه هوش مصنوعی مولد را کاهش دهد.

شوک الکتریکی

بر اساس تحقیقات خودروسازی اشمیت، در سه‌ماهه اول سال آینده یک میلیونیمین خودروی تمام الکتریکی در جاده‌های بریتانیا به حرکت در خواهد آمد. این امر بریتانیا را به دومین بازار خودروهای الکتریکی پس از آلمان تبدیل خواهد کرد که به این نقطه عطف دست یافته است.

با این حال انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ یک سال سخت دیگر برای سازندگان خودروهای الکتریکی باشد.

در اواخر سال ۲۰۲۳، فورد، جنرال‌موتورز و تسلا همگی برنامه‌های خود برای توسعه و افزایش تولید خودروهای الکتریکی را متوقف کردند. در ماه اکتبر، مرسدس بنز بازار خودروهای الکتریکی را «بی‌رحمانه» توصیف کرد و در این زمینه جنگ قیمت و مشکلات زنجیره تامین را مقصر دانست.تحلیلگران انتظار ندارند در ماه‌های آینده اوضاع چندان راحت‌تر از این شود.

روبات‌های انسان‌نما

ربات‌های انسان‌نما ممکن است از سال آینده بیشتر به کار انسان‌ها بیایند. مهندسان تسلا در حال کار بر روی یک ربات انسان‌نما به نام اوپتیموس هستند که امیدوارند به زودی کارهای اولیه تولید انبوه را پشت سر گذارد.

در ویدئویی که در اوایل ماه گذشته منتشر شد، آخرین ورژن اوپتیموس نشان داده شد- که سبک‌تر از ربات قبلی بود، با دست‌ها و البته موتورهای جدید.

ایلان ماسک در ماه ژوئیه گفت که اوپتیموس در سال ۲۰۲۴ به درجه ای از پیشرفت خواهد رسید که می‌تواند در کارخانه تسلا کار کند.او گفت: «از این نظر که اوپتیموس چه زمانی می‌تواند کارهای مفیدی انجام دهد، ما ابتدا این را در کارخانه‌های خودمان امتحان خواهیم کرد- تا ابتدا فایده آن را اثبات کنیم. اما فکر می‌کنم حوالی سال آینده بتوانیم کاری مفید را در کارخانه‌هایمان به او بسپاریم و من کاملاً به آن اطمینان دارم».

تسلا رقبای زیادی در زمینه تولید ربات‌های انسان‌نما دارد. شرکت‌های دیگر در حال حاضر وظایفی مانند یادگیری ربات‌ها را در محیط‌های کاری دنبال می‌کنند.

به عنوان مثال آمازون در حال آزمایش یک ربات انسان‌نما در کارگاه‌های خود است. این ربات که دیجیت نام دارد، می‌تواند شبیه انسان حرکت کند، اشیاء را در دست بگیرد و مدیریت کند.

مسابقه کاهش وزن

در دنیای داروها، یکی از زمینه‌هایی که محصولاتش به قدری سریع فروخته می‌شود که شرکت‌های سازنده برای برآوردن تقاضا با مشکل مواجه شده‌اند؛ حیطه درمان چاقی یا به عبارت بهتر داروهای کاهش وزن است.

داروی کاهش وزن سماگلوتاید که با نام تجاری Wegovy به بازار عرضه می‌شود موفقیت بزرگی بوده و مالک آن «نوو نوردیسک» را به ارزشمندترین شرکت اروپایی تبدیل کرده است.

این شرکت دانمارکی برای این کار قادر به پاسخگویی به تقاضای موجود باشد، میلیاردها یورو برای گسترش امکانات تولید خود سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

در حال حاضر Wegovy به صورت تزریق هفتگی تجویز می‌شود، اما نسخه قرص آن نیز تقریباً آماده شده است. با این حال «نوو نوردیسک» نمی‌گوید که چه زمانی این درمان جدید به بازار عرضه خواهد شد.

این شرکت دانمارکی البته در سال آینده به احتمال زیاد رقابت و ظهور رقبای بیشتری را انتظار خواهد کشید.

به هر حال داروی مونجارو اخیراً به عنوان یک درمان کاهش وزن در ایالات متحده و بریتانیا تأیید شده و به نظر می‌رسد به زودی در اتحادیه اروپا نیز تأیید خواهد شد.

هم‌زمان فایزر نیز به دنبال تاییدیه‌ای برای قرص‌های کاهش وزن خود بوده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید