سازمان ملل قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد

    کد خبر :1040733

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را با رای مثبت ۱۵۳ عضو خود تصویب کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه و همچنین آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرا شده است.

در جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره وضعیت نوار غزه که عصر سه شنبه به وقت محلی تشکیل شد، ۱۵۳ کشور از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل به قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه و نیز آزادی فوری و بدون قید و شرط همه “گروگانها” رای مثبت داد. ۱۰ عضو سازمان ملل رای منفی دادند و ۲۳ عضو نیز رای ممتنع دادند.

در دهمین جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان حمایت از غیرنظامیان و اجرای تعهدات حقوقی و بشردوستانه، قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه به رغم مخالفت ۱۰ عضو سازمان ملل از جمله آمریکا حامی بزرگ رژیم اسرائیل و نیز این رژیم به تصویب رسید.

این قطعنامه از وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه و رنج مردم غیرنظامی فلسطین ابراز نگرانی شدید می کند و بر محافظت از جمعیت غیرنظامی فلسطین و اسرائیل باید مطابق با قوانین بین المللی بشردوستانه تاکید می کند و خواستار آتش بس فوری بشردوستانه است.

قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه

این قطعنامه مجددا تاکید می کند که همه طرف ها باید به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی از جمله حقوق بشردوستانه بین المللی به ویژه در مورد حمایت از غیرنظامیان، پایبند باشند. این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه «گروگان ها » و همچنین تضمین دسترسی بشردوستانه است.

پیش از این رای گیری این قطعنامه ، اصلاحیه هایی مطرح شد که هیچ یک به تصویب نرسیدند. از جمله اصلاحیه ای به رهبری ایالات متحده در مورد پیش نویس قطعنامه بحران غزه در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب نشد. این اصلاحیه فقط ۸۴ رای کسب کرد و نتوانست اکثریت دو سوم آرای اعضای سازمان ملل را به دست آورد.

قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه

گیلعاد اردان سفیر و نماینده اسرائیل در سازمان ملل که از طرح این قطعنامه و تصویب آن عصبانی بود، پیش از رای گیری در سخنانی با در دست گرفتن تصویر «یحیی سنوار» رئیس جنبش حماس گفت: اگر آتش بس واقعی می خواهید با حماس تماس بگیرید و یحیی سنوار را بخواهید.

سفیر رژیم اسرائیل در سازمان ملل مدعی شد: آتش بس به معنای بقای حماس است.این دیپلمات اسرائیلی مدعی شد: به حماس بگویید سلاح های خود را زمین بگذارد، خود را تسلیم کرده و گروگان ها را برگرداند. آنگاه آتش بس واقعی خواهید داشت که برای همیشه ادامه خواهد داشت.

مجمع عمومی سازمان ملل در نشست فوق العاده خود درباره فلسطین در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ برابر با ۵ آبان ماه امسال نیز، قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی در مورد درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل را تصویب کرد و خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه شد. این قطعنامه با ۱۲۱ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رسید و آمریکا به این قطعنامه رای منفی داد.

در مجمع عمومی سازمان ملل حق وتو وجود ندارد و برخلاف شورای امنیت، قطعنامه‌های آن نیز از نظر قانونی الزام‌آور نیستند اما این قطعنامه‌ها به عنوان اهرم فشار افکار جهانی مهم بوده و دارای وزن سیاسی هستند و نگرش جهان را نسبت به جنگ اسرائیل و فلسطین نشان می دهد.

ایالات متحده آمریکا ۱۷ آذرماه جاری به عنوان عضو دائم شورای امنیت و حامی سرسخت اسرائیل در جنگ کنونی، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را که بر اساس درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و طبق اصل ۹۹ منشور سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه، درخواست شده بود، با وجود کسب ۱۳ رای موافق در این شورا وتو کرد.

قطعنامه پیشنهادی امارات از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت، ۱۳ رای موافق، یک رای مخالف از سوی ایالات متحده آمریکا و یک رای ممتنع از سوی انگلیس کسب کرد و بدین ترتیب با مخالفت آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت، وتو شد که واکنش ها ومخالفت های جهانی به این اقدام دولت بایدن را در پی داشته است.

در پی وتوی قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه از سوی آمریکا در جلسه ۱۷ آذر شورای امنیت، قطر و موریتانی درخواست برگزاری جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل را کردند که آن را به رای ۱۹۳ عضو این نهاد بین المللی بگذارند تا فشار افکار عمومی جهانی برای توقف حملات اسرائیل علیه این رژیم و بزرگترین حامی آن یعنی آمریکا بیشتر شود.

دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل روز یکشنبه نامه‌ای به ۱۹۳ کشور عضو این سازمان ارسال کرد که در آن اعلام کرده بود این جلسه توسط ۲۲ عضو گروه عرب و ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی درخواست شده است.

پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به رغم حمایت های همه جانبه واشنگتن از تل آویو اذعان کرد که اسرائیل به دلیل بمباران بی رویه غزه ، در حال از دست دادن حمایت جامعه بین المللی است و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل باید کابینه افراطی خود را تغییر دهد.

فشار افکار عمومی در داخل و خارج از آمریکا بر دولت بایدن به دلیل حمایت های مالی، نظامی و سیاسی از رژیم اسرائیل با توجه به افزایش شمار کشته شدگان غیرنظامی فلسطینی به ۱۸ هزار و ۴۱۲ نفر و عبور مجروحان از مرز ۵۰ هزار نفر بر اثر حملات این رژیم افزایش یافته است.

مهر

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید