در پی اعتراض فارغ‌التحصیلان محیط زیست عنوان شد

سازمان محیط زیست در تعیین دبیران کتاب درسی “محیط زیست” اختیاری ندارد

    کد خبر :67238

بکارگیری فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا و زیست برای تدریس کتاب انسان و محیط زیست اعتراض فعالان محیط زیست کشور و فارغ‌التحصیلان این رشته را برانگیخته است و واگذاری تدریس این کتاب به دانش‌آموختگان رشته محیط زیست را مطالبه می‌کنند. همه این اعتراض‌ها در شرایطی است که مدیر کل دفتر آموزش سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه این سازمان در این زمینه هیچ اختیاری ندارد، گفت: تا این لحظه مصوبه‌ای در مورد دبیران مورد نیاز برای تدریس کتاب انسان و محیط زیست اعلام نشده است.

به گزارش ایسنا، کتاب «انسان و محیط زیست» اولین کتاب محیط زیستی است که با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش طی چند ماه گذشته تدوین شد. تدریس کتاب انسان و محیط زیست در قالب کلاس دو ساعته در هر هفته برای پایه یازدهم همه رشته‌های آموزش و پرورش از مهر ۹۶ آغاز می‌شود. تدوین این کتاب محیط زیستی به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش کلید خورد ولی بعد از پایان تدوین این کتاب، حاشیه‌هایی درباره تدریس آن ایجاد شد.

روز گذشته گزارش مردمی دریافت کردیم که بر اساس آن تعدادی از فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست به ادارات آموزش و پرورش منطقه خود به منظور پیگیری تدریس کتاب انسان و محیط زیست مراجعه و در این باره پرس و جو کرده‌اند. بر اساس ادعای این افراد، ادارات آموزش و پرورش تصمیم وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ضرورت به کارگیری فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا و زیست برای تدریس کتاب انسان و محیط زیست اعلام کرده‌اند.

لازم به ذکراست این مطالبه از سوی فارغ‌التحصیلان محیط زیست به هیچ وجه تازگی ندارد چون تابستان سال گذشته جمعی از فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به همراه تعدادی از استادان این حوزه، کمپین «حمایت از اشتغال فارغ‌التحصیلان محیط زیست» را راه‌اندازی کرده و خواستار واگذاری تدریس کتاب انسان و محیط زیست به فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست شدند.

کیومرث کلانتری – مدیر کل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست- با بیان اینکه تا این لحظه در این باره که چه کسانی برای تدریس کتاب انسان و محیط زیست به کار گرفته شوند؛ تصمیمی اعلام نشده است، اظهار کرد: تعیین دبیران برای تدریس این کتاب برعهده وزارت آموزش و پرورش است و سازمان حفاظت محیط زیست در این باره هیچ اختیاری ندارد. اگرچه تا این لحظه مصوبه‌ای در این مورد اعلام نشده است.

وی با اشاره به اینکه برای تدریس کتاب انسان و محیط زیست نیازمند دبیران مجرب و آموزش دیده هستیم، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به طور مکتوب به وزیر آموزش و پرورش درخواست کرده است که در استخدام نیروهای آموزش و پرورش برای تدریس این کتاب از تخصص‌های محیط زیست استفاده کند بنابراین به کارگیری فارغ‌التحصیلان مرتبط با حوزه محیط زیست همواره جزو درخواست‌های سازمان حفاظت محیط زیست از وزارت آموزش و پرورش بوده است.

مدیر کل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش مسئولیت صفر تا ۱۰۰ آموزش کتاب انسان و محیط زیست را برعهده دارد. سازمان حفاظت محیط زیست نیز همراهی و رایزنی در این مورد دارد ولی تشخیص آن برعهده وزارت آموزش و پرورش است.

کلانتری اظهار کرد: امیدواریم با تعامل خوبی که با وزارت آموزش و پرورش داریم از دبیران توانمند و آگاه به مسائل محیط زیستی در تدریس کتاب انسان و محیط زیست استفاده شود.

ا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید