ساخت پل بر روی رود ارس بر اساس توافق ۲۰۱۶ ایران-آذربایجان است

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۱۷
    کد خبر :712654

بر اساس گزارش «قفقاز اینفو» “خلف خلف اف” معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد: «توافقنامه‌ای درباره همکاری در زمینه ادامه ساخت، بهره برداری و استفاده از منابع آب و انرژی سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی، بر روی رودخانه ارس در روز ۲۳ فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی به امضا رسیده و دولت های جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران طرف های این توافقنامه هستند.

وی گفت که احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی هر دو کشور در این توافقنامه منعکس شده است. با توجه به این اصول، در این توافقنامه مطابق با الزامات قطعنامه های سازمان ملل متحد بر اهمیت تامین تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تاکید شده است. همچنین مطابق با این توافقنامه، طرف ها بر اساس حق حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع هر دو کشور بر روی رودخانه مرزی ارس در رابطه با ادامه ساخت و بهره برداری سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی به صورت مشترک فعالیت می کنند.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به مسایل منتشره در رسانه ها در رابطه با اجرای این توافقنامه، افزود: «مسایل مربوط به ساخت پل ها که در رسانه ها منعکس شده است، باید مطابق با توافقنامه مذکور و در چارچوب اجرای پروژه های سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی ارزیابی شود و همان طور که سفارت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، طرف ایرانی بخش سدها و پل ها که در اراضی آذربایجان قرار دارد، را در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان می پذیرد. این مساله در توافقنامه مذکور که توسط پارلمان های دو کشور مورد تایید قرار گرفته و دارای اهمیت قانونی است، منعکس شده است.

وی افزود: با توجه به روابط اعتماد متقابل، دوستی و حسن همجواری بین ایران و آذربایجان، باور داریم که این پل ها صرفا در خدمت اجرای پروژه ها در رابطه با سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی است».

به گزارش ایسنا، پیش از این سفارت کشورمان در آذربایجان در خصوص پل هایی که میان ایران و قره باغ ساخته شده اعلام کرده است که «این پل ها بر اساس توافقنامه امضا شده با آذربایجان ساخته شده است».

بخش مطبوعات سفارت ایران تصریح کرده بود: «ادعاها در خصوص ۵ پلی که میان ایران و قره باغ ساخته شده است، دور از واقعیت است. ۲ پلی که در نقشه دیده می شود، پل های قدیمی است و در حال حاضر از آنها استفاده نمی شود. ۲ پل دیگر نیز مربوط به تاسیسات سد خداآفرین می باشد. این ۳ پل به صورت پنهان ساخته نشده است. طرف ایرانی آن پل ها را نه به سوی اراضی “جمهوری قره باغ کوهستانی” بلکه به سوی اراضی جمهوری آذربایجان ساخته است. ما این سرزمین ها را در چارچوب تمامیت ارضی آذربایجان می پذیریم. زمانی که آذربایجان استقلال خود را اعلام نمود ایران اولین کشوری بود که استقلال آن را به رسمیت شناخت. افرادی که ادعاهای مختلفی در خصوص این پل ها مطرح می کنند، تلاش می کنند خللی در روابط خوب بین دو کشور برادر وارد کنند».

بر اساس بیانیه سفارت ایران هدف از احداث این پل ها برقراری روابط اقتصادی با “جمهوری قره باغ کوهستانی” نیست.

سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در فاصله ۱۹۶ کیلومتری پایین‌دست سد ارس و سد مارازاد و در محدوده شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی در ۲۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز بین پل خداآفرین و روستای ساریجالو قرار دارد.

برای اجرای این طرح انرژی، کمیسیون مشترک فنی متشکل از مسئولان و کارشناسان انرژی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است.

پل ها برای ادامه احداث سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی ساخته شده است. دو پل ارتباطی و تکمیلی مورد بحث مربوط به تاسیسات این سد می باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید