زیان جبران‌ناپذیر صنعت دامداری کشور

    کد خبر :826643
محکومیت سه واحد دامداری آلاینده در ری

دولت در حالی بعد از حدود دو ماه کشمکش قیمت شیرخام را به ۶,۴۰۰ تومان اصلاح کرد که طی این مدت صنعت دامداری کشور با زیان هنگفتی مواجه شد و بسیاری از دام‌هایی که جزو ذخایر ژنتیک بودند راهی کشتارگاه‌ها شدند.

پافشاری دولت بر عدم اصلاح نرخ قیمت شیرخام در دو ماه گذشته در کنار سایر مشکلات تولید موجب شد تا دام‌های مولد و آبستن زیادی به کشتارگاه فرستاده شوند و صنعت دامداری کشور آسیب بی سابقه‌ای ببیند، کما اینکه در روزهای اخیر نیز برخی از گاوداران در تجمعاتی اعتراض آمیز به وضعیت تولید، گاوهای خود را به نشانه اعتراض سر بریدند.

سرکوب قیمت شیرخام طی ماههای گذشته نیز موجب شد برخی دامداران جمعیت دام مولد خود را که جزو ذخایر ژنتیکی دامی کشور بودند راهی کشتارگاه‌ها کنند. موسی رهنمایی، قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور چندی پیش در انتقاد از تعلل دولت در اصلاح قیمت شیرخام در گفتگو با مهر گفته بود: قبلاً دامداران گاوهایی را که آبستن نبودند و تا ۲۰ کیلوگرم شیر می‌دادند، نگهداری می‌کردند اما هم اکنون گاوهای غیرآبستن را که ۳۰ کیلوگرم شیر می‌دهند، به کشتارگاه می‌فرستند چرا که برای آنها نگهداری این دام‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

کاهش جمعیت دامی کشور علاوه بر ایجاد کمبود و چالش‌های جدی در بازار، مجدداً کشور را جزو واردکنندگان عمده گوشت قرمز قرار می‌دهد و در این زمینه چند دهه به عقب برمی گردیم.

فعالان صنعت دامپروری کشور می‌گویند دام موجود در کشور از نظر منابع ژنتیکی قوی و حاصل ۳۰ سال اصلاح نژاد است و هرگونه سیاست غلط دولت در صنعت دامپروری می‌تواند این جمعیت دامی را در معرض نابودی قرار داده و وابستگی کشور را به واردات محصولات پروتئینی و لبنی سوق دهد.

خوشبختانه تعلل دولت بیش از دو ماه طول نکشید و بحران آنچنان دامنه دار نشد اما به هرحال در همین دو ماه نیز بخشی از دام‌های مولد کشور راهی کشتارگاه شدند که قابلیت جبران ندارد اما می‌تواند تجربه‌ای ذیقیمت برای دولت سیزدهم در جهت خودداری از قیمت گذاری دستوری باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید