زنگنه: نگران ظهور بابک‏ زنجانی‏‌ها هستم

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۵:۲۱
    کد خبر :530788
زنگنه

آیین گشایش بیست‏‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران پیش از شروع، با خبری از آغاز سهمیه‌بندی بنزین تحت تأثیر قرار گرفت. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، در حاشیه این مراسم، خبر برخی خبرگزاری‏ها درباره آغاز سهمیه‏‌بندی بنزین از امشب را دروغ خواند. این در حالی بود که با همین شایعه‌پراکنی، صف‏های طولانی در پمپ بنزین‏ها به راه افتاده بود. هرچند تکذیب این خبر به معنای منصرف‌شدن دولت از سهمیه‏‌بندی بنزین نیست؛ اما به نظر می‏رسد در یک هماهنگی بین دستگاه‌ها، دولت به دنبال دریافت واکنش از جامعه باشد. او همچنین در حاشیه این مراسم، از ظهور دوباره بابک زنجانی‏ها ابراز نگرانی کرد. ‏

زنگنه: آنچه درباره سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده، دروغ است
بیژن زنگنه در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاران برخی روزنامه‌ها، درباره سهمیه‌بندی بنزین و احتمال آغاز فرایند سهمیه‌بندی بنزین از فردا اظهار کرد: آنچه درباره سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده، دروغ است و بعدا توضیح بیشتری در‌این‌باره اعلام خواهد شد.

در مقابل فساد، گذشت نخواهم کرد
زنگنه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره دادگاه پتروشیمی‏گیت و پذیرش اختلاف مالی در قالب بدهی شرکت بازرگانی پتروشیمی (PCC) به شرکت ملی صنایع پتروشیمی (NPC) و هلدینگ خلیج فارس، از اعلام رقم نهایی این طلب دولت به همراه جرائم آن خودداری کرد و گفت: این دعوای حقوقی است و دادگاه باید روی اعداد و ارقام نظر بدهد. او در پاسخ به این پرسش که برای پیگیری این مطالبه آیا تحت فشار برخی نمایندگان مجلس قرار گرفته، نیز پاسخ داد: خیر، در مقابل هیچ فسادی گذشت نخواهم کرد.

نگران ظهور بابک‏ زنجانی‏ها هستم
وزیر نفت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی از ظهور بابک زنجانی‏ها در صنعت نفت نیز گفت: ما در زمینه نحوه فروش نفت شفاف‌سازی نمی‌کنیم، شفاف‌سازی به نفع آمریکا است. نگران ظهور افرادی مانند بابک زنجانی هستیم؛ اما دلیلی نمی‌شود که شفاف‌سازی کنیم. ما کار خودمان را می‌کنیم.

استفاده از نفت به‌‏عنوان سلاح، مغایر با نگرانی آینده اوپک است
زنگنه با حضور در مراسم افتتاحیه، در مقابل تحریم‏های آمریکا و آینده سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) بار دیگر موضع‏گیری کرد و گفت: «برخی از کشور‌ها که نگران آینده به دلیل لایحه نوپک هستند، به دنبال همکاری اوپک و غیراوپک بوده و همین‌طور به دنبال جذب تولیدکنندگان کوچک به‏عنوان اعضای جدید اوپک هستند که کار خوبی است؛ در‌حالی‏که همان کشور‌ها با راهی که می‌روند، با استفاده از نفت به‏عنوان سلاح، برای دو عضو بنیان‌گذار اوپک، اتحاد این سازمان را به تفرقه بدل می‌کنند و مرگ و فروپاشی اوپک را رقم می‏زنند که مسئولیت این کار با آنهاست».

صفر‌کردن صادرات نفت ایران خیالی واهی است
او درباره اظهارنظر‌های صورت‌گرفته مبنی بر وجود ظرفیت مازاد در بازار نفت واکنش نشان داد و گفت: همان‌طور که پیش‌تر گفته‌ام، صفر‌کردن صادرات نفت ایران گرچه آرزوی آمریکایی‌هاست؛ اما خیالی واهی است، هر صاحب‌نظر مستقلی در بازار می‏داند که ظرفیت‌های مازاد اعلام‌شده از سوی بعضی از کشور‌ها بزرگ‌نمایی و اغراق است. وزیر نفت تأکید کرد: ما با هیچ کشوری در منطقه دشمنی نداریم؛ اما دو کشور همسایه ما مرتب سعی می‌کنند با بیانیه‌ها و صحبت‌های خود با اتکا به بزرگ‌نمایی ظرفیت مازاد خود به بازار اطمینان دهند که با خروج ایران از بازار نفت مشکلی در بخش عرضه ایجاد نمی‌شود. هر صاحب‏نظر مستقلی در بازار می‌داند که ظرفیت‌های مازادی که این‌ها می‌گویند،

بزرگ‌نمایی و اغراق است. او گفت: در این کشور‌ها نه‌تن‌ها بخش ظرفیت‌شان؛ بلکه در ذخایر خودشان هم اغراق می‌کنند و تا حالا نتوانسته‌اند تأیید هیچ مرجع مستقل بین‌المللی را برای ذخایر نجومی‌ای که می‌گویند، بگیرند. برای اینکه اسناد و مدارک فنی کافی را ندارند. وزیر نفت تأکید کرد: پیش‌تر هم گفته‌ام که امور دنیا به این سادگی‌ها که آمریکا و برخی از حامیان و محرکانش فکر می‌کنند، نیست. بازار نفت را با بیانیه نمی‌توان اداره کرد و آنچه تعیین‌کننده است، تولید واقعی نفتی است که در بازار عرضه می‌شود.

ایران از بازار نفت به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده است
زنگنه ادامه داد: شکنندگی بازار نفت با بیانیه و سخنرانی، عنوان‌کردن نبود کمبود در بازار، کار‌های نمایشی و ایجاد جو روانی مثبت جبران نمی‌شود، وضع بازار با التهاب‌هایی که ممکن است در کشور‌های دیگر مانند لیبی و هر جای دیگر به وقوع بپیوندند و در‌عین‌حال تلاطم‌های پیش‌بینی‌ناپذیر، اما محتمل، هر آن شکننده است. ایران هیچ‌گاه از نفت به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده است.

هشدار زنگنه به عربستان و امارات
او در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: هر کسی که از نفت به‏عنوان ابزار سیاسی استفاده کند، باید تاوان جبران خسارت‌های آن را بپردازد. برخی کشور‌ها در همسایگی ایران، دنبال آن هستند تا دو عضو پایه‏ گذار اوپک را تضعیف کنند که این موضوع منجر به از‌بین‌رفتن اوپک خواهد شد.

بازار نفت را با بیانیه و کار‌های نمایشی نمی‏توان اداره کرد
وزیر نفت درباره اظهارنظر‌ها در موضوع وجود ظرفیت مازاد در بازار نفت با بیان اینکه هر صاحب‌نظر مستقلی در بازار می‌داند که ظرفیت‌های مازاد اعلام‌شده از سوی برخی کشور‌ها بزرگ‌نمایی و اغراق است، گفت: بازار نفت را با بیانیه نمی‌توان اداره کرد و آنچه تعیین‌کننده است، تولید واقعی نفتی است که در بازار عرضه می‌شود.

با تولیدکننده قلابی روبه‌رو هستیم
وزیر نفت درباره تأمین خوراک واحد‌های پالایشگاهی و پتروشیمی به میزان درخواست آن‌ها گفت: البته با تولیدکننده قلابی و شبه‏تولیدکننده برای دریافت سهمیه خوراک پتروشیمی مواجهیم که هدف‌شان دریافت سهمیه یا فروش خوراک در بازار‌های خارجی است. با‌این‌حال سال گذشته برای اولین‏بار با افزایش رقم تولید در پارس جنوبی توانستیم به اندازه ظرفیت تولید طرح‌های الفینی، خوراک به واحد‌های پتروشیمی بدهیم که این امر در سال ۹۷ به‌خوبی دنبال شده است.

زنگنه افزایش ظرفیت تولید گاز غنی را به میزان هزار میلیون مترمکعب دانست و عنوان کرد: بر‌اساس‌این تأمین گاز برای همه واحد‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفته که خوشبختانه سال گذشته این امر به‌خوبی محقق شد. او با تأکید بر ادامه سرمایه‌گذاری در طرح‌های پارس جنوبی گفت: تلاش می‌شود امسال تولید از این میدان حدود ۶۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد. وزیر نفت با اشاره به تکمیل طرح‌های پتروشیمی گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ بر‌اساس برنامه‌ریزی‌ها، ۱۸ طرح جدید پتروشیمی نهایی می‌شود و تولید محصولات پتروشیمی کشور از ۲۷ میلیون تن به بیش از ۵۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید که این موضوع به معنای درخواست خدمات مهندسی و کالا از سوی صنعت نفت به تولیدکنندگان داخلی است. زنگنه استفاده از نقدینگی در بخش خصوصی را برای صنعت نفت دارای اهمیت دانست و گفت: به‌تازگی پیشنهادی برای استفاده از نقدینگی بازار سرمایه و مردم داده‌ایم که امیدواریم کمک مالی مطلوبی برای طرح‌های صنعت نفت باشد. وزیر نفت ادامه طرح‌های EPC و EPD را یکی از مهم‌ترین راهکار‌های صنعت نفت برای رونق کسب‌وکار اعلام کرد و گفت: ما مجوز سرمایه‌گذاری شش میلیارددلاری برای نگهداشت و افزایش توان تولید را پیش‌ازاین گرفته‌ایم و تاکنون ۱۰ قرارداد به ارزش شش‌هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان در این راستا امضا شده و ۲۳ قرارداد دیگر با پیش‌بینی مبلغ ۳۴ هزار میلیارد تومان در حال اجراست و منابع مالی آن پیش‏بینی شده است. زنگنه، امضای قرارداد در طرح‌های الگوی جدید قرارداد‌های نفتی (IPC) مانند میدان‌های سپهر، جفیر، آبان، پایدار غرب، پایدار شرق و چشمه خوش را از دیگر راهکار‌های رونق کسب‌وکار در صنعت نفت دانست و گفت: با ادامه افزایش تولید گاز در بخش‌های بالادستی از محل صرفه‌جویی سوخت مایع تاکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان در طرح‌های گازرسانی روستایی و شهری کشور هزینه شده و براساس برنامه‌ریزی شرکت گاز ملی ایران قرار است روزانه ۹ تا ۱۰ روستای کشور به شبکه گازرسانی متصل شود.

کرباسیان: نفت، حربه سیاسی نیست
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در حاشیه آیین گشایش نمایشگاه نفت اعلام کرد: نباید به نفت به‏عنوان حربه سیاسی نگاه کنیم. روند صادرات نفت ایران ادامه می‌یابد و ایران از اوپک خارج نمی‌شود. مسعود کرباسیان در جمع خبرنگاران اعلام کرد: قرار نیست یک نفر در دنیا تعیین کند ما چگونه رفتار کنیم و ما هم صرفا تماشاکننده باشیم. ایران هم سیاست‌های خود را دنبال می‌کند. کرباسیان، تداوم صادرات نفت و تلاش برای تولید بیشتر فراورده‌های نفتی، ایجاد ارزش‌افزوده از محل تولید و صادرات فراورده‌ها را برنامه پیش‌روی صنعت نفت عنوان کرد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به سؤالی درباره بیمه نفتکش‌ها اظهار کرد: مکانیسم‌های لازم در این زمینه دیده شده و همه نفتکش‌ها بیمه می‌شوند. او در پاسخ به سؤال دیگری درباره روابط ایران با چین، هند و جمهوری آذربایجان عنوان کرد: در چارچوب سیاست‌هایمان با کشور‌های مختلف در تعامل و مذاکره هستیم.

پیشنهاد کرباسیان به خارجی‏ها
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین گفت: شرکت‏های خارجی می‏توانند در تجارت با ایران، در صورت تمایل، به‏ازای کالا‌هایی که به ایران می‌فروشند و هر نوع تجارتی که با کشور دارند، متقاضی خرید نفت خام شده و نفت خام تحویل بگیرند. پیش از آغاز افتتاحیه دو نشست خبری برگزار شده بود که به بخشی از اخبار مربوط به آن اشاره خواهد شد.

سقف تولید نفت به‏واسطه سیل، کاهش نداشت
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب اعلام کرد: قرارداد مطالعات جامع مخازن شش‌گانه این شرکت در نمایشگاه بین‎المللی صنعت نفت با مشاوران داخلی امضا می‎شود.

به گزارش شانا، احمد محمدی در حاشیه نخستین روز بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، ظرفیت تولید فعلی نفت این شرکت را بدون اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت اعلام کرد و گفت: در صورت اجرای طرح‌های مطالعاتی، توسعه‌ای و نگهداشت و افزایش تولید در مخازن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در مجموع حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید این شرکت اضافه می‌شود و وقفه‏ای به‌واسطه تحریم‏ها در تولید نخواهیم داشت. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: با توجه به اینکه در بحران سیل اخیر بخشی از تأسیسات و خطوط لوله به زیر آب رفت، بنابراین برای جلوگیری از نشت نفت و همچنین برای حفظ و صیانت از تأسیسات نفتی مجبور شدیم که بخشی از چاه‌ها را ببندیم، اما با وجود ظرفیت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب این مسئله تأثیری در سقف تولید نداشت و تاکنون صد درصد برنامه تولید محقق شده است.

برنامه‌‏ای برای افزایش قیمت گاز نداریم
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که برنامه‌ای برای افزایش قیمت گاز در دستور کار این شرکت نیست. حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه نشست خبری در جمع خبرنگاران به پرسش‌ها درباره اولویت‌ها و طرح‌های در دست اقدام صنعت گاز پاسخ داد. او درباره پرداخت پول از سوی شرکت ملی گاز ایران به خزانه‌داری گفت: شرکت ملی گاز ایران یکی از خوش‌حساب‌ترین شرکت‌ها در مقابل خزانه‌داری است. ما در زمینه هدفمندی مصرف سوخت و سهم صندوق خزانه، هر آنچه را لازم بوده است، پرداخت کرده‌ایم و اکنون هیچ بدهی‌ای به این صندوق نداریم. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأمین خوراک مورد‌نیاز پتروشیمی‌ها را یکی از اولویت‌های گازرسانی در کشور عنوان کرد و در پاسخ به پرسشی درباره افزایش قیمت گاز، گفت: ما هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت گاز نداریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید