نظر یک جامعه شناس درباره چالش های آینده ایران:

زمینه نارضایتی در جامعه ما زیاد است/ اینکه تنها یک گروه تصمیم بگیرند و بقیه دخالتی نداشته باشند خطرناک است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ ۱۳:۲۲
    کد خبر :941894
-امان الله قرائی‌مقدم آینده ایران

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه درباره چالش های آینده ایران می گوید:

به نظر من امروز زمینه های نارضایتی در درون جامعه ما زیاد است و باید جلوی این نارضایتی ها را با اقدامات مفید و کارآمد بگیریم در غیر این صورت اینکه تنها یک گروه در جامعه تصمیم بگیرند و بقیه دخالتی در امور نداشته باشند بسیار خطرناک است از این رو باید دست از این کار ها برداشت.

امان الله قرائی‌مقدم در پاسخ به این سوال که با تفاسیر موجود در یک دهه آینده کشور با چه چالش های مهمی در عرصه سیاسی و اجتماعی روبرو خواهد بود؟ اظهار داشت: به نظر من چالش بزرگ جامعه وضعیت اقتصادی و در حقیقت تعارضاتی است که هر روز در درون جامعه بوجود می آید و زمینه‌ساز نارضایتی ها می شود. این وضعیت نتیجه ندانم‌کاری ها و ساختار بیمارگونه ای است که با توجه به وضعیتی که جامعه در پیش دارد خطر را می بینم که بسیار گسترده تر و بیشتر خواهد شد.

وی در خصوص حادثه پیش آمده برای «مهسا امینی» تصریح کرد: امروز جامعه نسبت به زنان و دختران حساس است. این حساسیت ها افزایش پیدا خواهد کرد زیرا خودآگاهی طبقاتی به قول مارکس بالا می رود و این وضعیت ناپایدار است زیرا برخی مردم رفته رفته برانگیخته می شوند و حتی کسانی که امروز بی تفاوت هستند در ادامه در می یابند که حق و حقوق آن ها ضایع شده است این خودآگاهی طبقاتی تنها در مورد اقتصاد نخواهد بود و تنها مربوط به این نیست که من نان ندارم و معاش من این است. البته آن نگاه هم موثر است ولی خودآگاهی طبقاتی مفهومی دیگر دارد و ناظر بر این است که شخص متوجه می شود حق او خورده شده است و زمینه ساز بحرانی در آینده است.

قرایی مقدم ادامه داد: در این موقعیت ها باید با سعه صدر و با چشم پوشی عمل کرد. مسئولین و کسانی که در راس امور هستند باید در همه مسائل آگاهی لازم را داشته باشند. جامعه شناسی راهکار نمی دهد و نسخه نمی نویسد چون تمامی کسانی که برای جوامع نسخه نوشته اند شکست خوردند. مثلا مارکس و جامعه شناسی کمونیست یا مائو و یا در کوبا.

باید دست از تمامیت خواهی و تک بعدی نگری برداریم. جامعه نمی تواند از مسیر خود خارج شود و نمی شود برای جامعه نسخه نوشت. باید اجازه داد جامعه روال کار خود را پیدا کند. جامعه آنقدر پیچیده و متنوع است و آنچنان ابعاد و زوایای گوناگون دارد که هر لحظه به رنگی در می آید. به نظر من امروز زمینه های نارضایتی در درون جامعه ما زیاد است و باید جلوی این نارضایتی ها را با اقدامات مفید و کارآمد بگیریم و اینکه تنها یک گروه در جامعه تصمیم بگیرند و بقیه دخالتی در امور نداشته باشند بسیار خطرناک است از این رو باید دست از این کار ها برداشت. حقوق و اجتماع و.. ایدئولوژی زده و سیاست زده شده است در حالی که جامعه زنده است و مرده نیست.

به اعتقاد این جامعه شناس؛ شکی نیست که بحران اقتصادی مساله ساز خواهد شد. شکاف طبقاتی و تمامیت خواهی و اقتدار گرایی و قدرت مداری و تک بعدی نگری همه در آینده اثر می گذارد و اثر گذاشته است. جامعه صبح امروز دیگر جامعه دیروز و جامعه اول شهریور نیست، با جامعه سال پیش هم فاصله بسیاری دارد. مساله امروز بنزین نیست ولی آن ها هم یک بعد مشکلات است. امروز هم جامعه به زنان فشار می آورد. اگر کاری نکنند بحران ها روز به روز بیشتر می شود.

شفقنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید