زد و بند مدیران بانک تجارت با مشتریان خاص؟/ وقتی تسهیلات برخی مشتریان بی دلیل امهال و جاری تلقی می شود!

    کد خبر :877607

 از جمله چالش های بزرگ و خسارت بار نظام بانکی کشور، زد و بند و پشت پرده هایی است که پیرامون تسهیلات اعطایی بانک ها به برخی مشتریان خاص به وجود می آید؛ زد و بندهایی پنهانی و صد البته خسارت بار که از قرار معلوم بانک تجارت نیز از این آسیب بی نصیب نمانده است!

«بازتاب»؛ چالش اصلی که متوجه اعطای تسهیلات به مشتریان بانکی مطرح می شود، رفتار دوگانه ای است که مدیران بانکی در نحوه باز پرداخت این تسهیلات در قبال مشتریان خود در پیش می گیرند و علی رغم سخت گیری های زیاد برای مشتریان خرد، با برخی مشتریان کلان خود با مماشات رفتار می کنند.

اتفاقی که نتیجه آن افزایش مطالبات غیرجاری را به دنبال داشته و به عقیده بسیاری از کارشناسان بخش عمده ای از مطالبات غیرجاری ایجاد شده از این مسیر غیرقابل وصول می شود و تأثیر قابل توجهی بر میزان سود و زیان بانک و درآمد تسهیلات بر جای می گذارد.

در این میان همراهی برخی از بانک های کشور با این نوع فعالیت های خسارت بار سبب شده تا مقابله با آن عملاً با سختی های فراوانی رو به رو شود و به تبع آن، دامنه زیان های برآمده از این مسیر گسترش یابد.

مستند به صورتهای مالی بانک تجارت که در پایان 6 ماهه نخست سال جاری منتشر شده است، مطالبات غیرجاری این بانک 175 هزار و 450 میلیارد ریال ارزیابی شده است؛ رقمی قابل توجه که بدون شک تبعات سنگینی را متوجه سهامداران خرد خواهد کرد.

آنطور که حسابرس این بانک در گزارشات خود اعلام کرده است و بر اساس خط مشی مدیریتی، برخی از مطالبات بانک بدون ارزیابی مجدد از وضعیت مالی مشتری، وضعیت بازار و صنعت و بعضاً بدون دریافت درصدی از اصل و سود متعلق از سنوات گذشته تاکنون به دفعات امهال یا تمدید و به عنوان تسهیلات جاری تلقی شده است.

این در حالیست که ضرورت دریافت حداقل 20 درصد تسهیلات و امهال 80 درصد آن کاملا روشن است و مشخص نیست چرا مدیران ارشد بانک تجارت قانون به این روشنی را به راحتی زیر پا گذاشته اند!

همچنین در گزارش حسابرس بانک اشاره شده که برخی از تسهیلات به دفعات امهال شده است و این در حالی است که طبق قانون مصوب شورای پول و اعتبار در سال 98، بانک ها و مؤسسات اعتباری تنها مجاز بودند به شرط تصویب هیئت مدیره، تسهیلات امهالی را فقط برای یک بار دیگر و حداکثر به مدت 5 سال امهال کنند!

مجموعه اقدامات عجیب و غریب و شک برانگیزی که ما را مجاب می کند بگوییم مدیران بانک تجارت از اساس امانتداران خوبی برای سرمایه های ریز و درشت مردم به ویژه سهامداران خرد نیستند و باید دید این مدیران با کدام متر و معیار چنین تصمیماتی گرفته اند و از همه مهمتر اینکه چنین بخششی از کیسه خلیفه به کدام مشتریان خاص تعلق گرفته است؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید