زالی: واکسیناسیون شرط کافی برای کنترل کرونا نیست

    کد خبر :851848
واکسیناسیون شرط کافی برای کنترل کرونا نیست

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه تنها واکسیناسیون شرط کافی برای کنترل کرونا نیست، در عین حال گفت: هنوز بسیاری از افراد دز دوم واکسن را دریافت نکرده اند و بنابراین شرایط همچنان ناپایدار تلقی می شود و توصیه ما رعایت صبورانه شیوه نامه های بهداشتی است.

دکتر علیرضا زالی درباره وضعیت کرونا در استان تهران اظهار کرد: روند اکثر شاخص های کرونا رو به نزول است، اما همان طور که کرونا بارها در ماه های گذشته نشان داده، باید شرایط تمامی استان ها از جمله تهران را ناپایدار و شکننده در نظر گرفت.

وی با اشاره به فرآیند رو به تزاید واکسیناسیون در تهران و سایر استان های کشور، افزود: اما همچنان باید بدانیم برای کنترل کرونا واکسیناسیون شرط لازم است، اما شرط کافی نیست.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران شرط کافی برای کنترل کرونا در واکسیناسیون را، رعایت شیوه نامه های بهداشتی دانست.

وی با اشاره به تجارب کشورهایی که در کنترل کرونا موفق بوده اند، ترکیب فرآیند واکسیناسیون در کنار تعهد به رعایت شیوه نامه های بهداشتی را ضروری دانست و از شهروندان درخواست کرد که از برگزاری دورهمی های غیر ضروری مانند جمع های خانوادگی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه اگرچه افراد واکسینه شده تا حدی نسبت به بیماری مصونیت لازم را پیدا می کنند، یادآور شد: اما این افراد همچنان می توانند در معرض آسیب پذیری نسبی باشند.

دکتر زالی افزود: فرد واکسینه شده حتما باید دو دز واکسن را دریافت کرده باشد، اما هنوز بسیاری از افراد دز دوم را دریافت نکرده اند و بنابر این شرایط همچنان ناپایدار تلقی می شود و توصیه ما رعایت صبورانه شیوه نامه های بهداشتی است.

وی ادامه داد: در دو هفته ماه ربیع اول سال گذشته بعد از برگزاری مراسم های خانوادگی و جشن ها در این ماه، ما به سمت خیز سوم رفتیم و آمارها ۱۵ درصد افزایش در بستری بیمارستانی نسبت به ماه گذشته، ۱۲ درصد رشد در میزان مراجعین و ۱۸ درصد افزایش مرگ و میرها را نشان داد.

زالی عامل اصلی این افزایش آمارها را در سال گذشته عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی دانست و افزود: بنابر این باید با درس گرفتن از این تجربه تلخ، در کنار تسریع در روند واکسیناسیون برای کاهش روند بیماری تلاش کنیم.

وی مهمترین نقطه آسیب پذیری در این روزها را عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی، ساده انگاری و عادی انگاری دانست که در تحقق مصونیت سازی جمعی می تواند مشکل ایجاد کند.

زالی با بیان اینکه به صورت چشمگیری در میزان مراجعان سرپایی، میزان بستری در بخش های عادی و مراقبت های ویژه و میزان مرگ و میرها شاهد کاهش آمارها هستیم، افزود: اما طبق تجربه و درسی که کرونا به ما آموخته این شرایط را به ویژه در کلانشهرها باید ناپایدار و شکننده تلقی کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون در تهران ۵ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان ها بستری هستند، گفت: از این تعداد حدود ۱۴۰۰ نفر نیز در بخش های مراقبت های ویژه بستری هستند.

زالی با اشاره به روند رو به تزاید واکسیناسیون در روزهای اخیر در استان تهران یادآور شد: تا قبل از ظهر شنبه بالغ بر ۱۱ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر از شهروندان تهرانی واکسینه شده اند که ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از این آمار هر دو دز واکسن را دریافت کرده اند.

وی از شهروندان درخواست کرد در فرصت باقی مانده با توجه به وجود ۱۰۰۰ مرکز واکسیناسیون فعال در تهران نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند تا هرچه سریعتر به مصون سازی جمعی در تهران نزدیک شویم.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات تاکید کرد و تسریع روند واکسیناسیون کارکنان مشاغل به ویژه مشاغل حساس را یادآور شد.

به گزارش ایسنا، زالی درباره روند واکسیناسیون دانش آموزان توضیح داد: این فرآیندی مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش است که با رعایت ملاحظات فنی در حال انجام است، اما در استان تهران در دو روز گذشته با توجه به اقبال عمومی که از روند واکسیناسیون صورت گرفته، فرآیند واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز شده است، البته مهلت واکسیناسیون دانش آموزان تمدید شده و تاکنون در استان تهران ۴۵ درصد افراد بین ۱۲ تا ۱۸ سال واکسینه شده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید