زالی: نشانه های جدید از خیز کرونا در تهران

    کد خبر :780055

زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به نشانه های جدید از خیز کرونا در تهران، در عین حال بر لزوم اعمال پروتکلهای سخت گیرانه تر برای دو هفته آینده در فرودگاههای تهران تاکید و از اجبار مدارس غیرانتفاعی برای حضور دانش آموزان انتقاد کرد.

علیرضا زالی در جلسه ستاد استانی مبارزه با بیماری کرونا گفت: در هفته چهارم دی ماه با شیب ملایمی نسبت به هفته سوم میزان ابتلا رو به افزایش است. در حقیقت هفته چهارم در مقایسه با هفته سوم دی ماه به گونه ای از سرعت کاهش میزان ابتلا کاسته شده یا حتی افزایشی را شاهد هستیم؛ به این ترتیب پیام ها و سیگنال های نگران کننده ای را دریافت می کنیم.

وی افزود: در حوزه بیماران سرپایی و در مرحله بعد بستری این نوع سیگنالها را دریافت کرده ایم اما در حوزه فوتی ها ۳۰ تا ۴۰ روز زمان می برد که افزایش آمارها را مشاهده کنیم. به این ترتیب باید مراقبت کنیم تا دچار اشتباه استراتژیک نشویم.

وی ادامه داد: برنامه رهگیری، ردیابی و انجام تست تا مختصری نسبت به هفته های قبل کاهش پیدا کرده است. نباید انرژی و طراوت اجرای طرح شهید سلیمانی کاهش پیدا کند. بی تردید این موضوع در افول بیماری موثر است. اگر تصور می کنید با ثبات و سکون نسبی مواجه هستیم بهترین فرصت برای رهگیری و ردیابی بیماران است. انجام تست ها بر اساس برخی گزارش ها نسبت به هفته های گذشته یا رشد نداشته و یا حتی با تقلیل مواجه بوده است.

فر مانده ستاد مقابله با کرونا کلان شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این که در هر موجی از بیماری کرونا که در تهران اتفاق افتاده است تعدادی از افراد جامعه مبتلا شدند و بعد از آن مصونیت ناپایداری را مواجه بوده ایم اما نباید این موضوع ما را فریب دهد. فاصله موجهای دوم و سوم بیشتر از موجهای اول و دوم بوده است لذا ممکن است موج چهارم بسیار غافلگیرانه باشد.

وی افزود: ما به مشاغل فشار می آوریم که پروتکل ها را رعایت کنند اما اگر تجمعی اتفاق بیفتد و از آن غافل شویم، قطعا با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم بود. در بحث عید نوروز و الگوی کسب و کار این ایام باید برنامه ریزی دقیقی را تدوین کنیم. هم در تهران و هم در کشور بحث نانوایی ها باید مورد توجه قرار گیرد. نان قوت غالب مردم است و مردم با تواتر بیشتری به نانوایی ها مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: در صنایع صنعتی نان، ابتلا به این بیماری بسیار کم است. در فرایند پخت بخشی از میکروب از بین می رود یا تضعیف می شود اما در مرحله بعد فردی که نان را توزیع می کند و کسی که آن را می گیرد در این مرحله خطر وجود دارد. اگر بار دیگر در خانه و در مکروفر نان گذاشته شود قطعا بهتر خواهد بود. اما بخشی از مردم ماکروفر ندارند و برای شیرینی ها نیز اصلا امکان حرارت دهی مجدد وجود ندارد؛ لذا باید توجه ویژه ای در بحث نان داشته باشیم. بی تردید گروه نانوایی ها و قنادی ها باید در جلسه ای مشترک توجیه شوند و موارد لازم به آنها گوشزد شود.

به گزارش ایسنا، زالی در خصوص بازگشایی مدارس و برخی از اجبارها برای حضور دانش آموزان در مدارس غیر انتفاعی نیز گفت: علی رغم تاکید وزیر آمورش و پرورش برای اختیاری بودن حضور دانش آموزان در مدارس، متاسفانه برخی از مدارس غیر انتفاعی به گونه های مختلف والدین را برای حضور دانش آموزان تحت فشار قرار می دهند که برخی از شکایات و گزارش ها در این زمینه به ما رسیده است. باید امروز برای این مورد به یک جمع بندی برسیم. با توجه به این که جمعیت ۵ تا ۱۷ سال در تهران از لحاظ ابتلا به بیماری در حال تغییر الگو هستند باید این مورد به جد مورد توجه قرار گیرند.

وی تاکید کرد: نیاز است برای دو هفته آینده پروتکل های سخت گیرانه تری در فرودگاههای تهران اعمال شود. همچنین برای آزمون حضوری دانشگاه آزاد نیز پیشنهادی ارائه کردیم که این آزمون به صورت غیر حضوری برگزار شود و یا حداقل با توجه به شرایط تهران به تعویق بیافتد.

وی ادامه داد: برخی در خصوص تغییر وضعیت تهران به رنگ آبی سوالاتی را مطرح می کنند اما باید بگویم تهران کماکان زرد تلقی می شود و نباید به گونه ای عمل کرد که مردم به سمت عادی نگاری بیماری کرونا حرکت کنند. قطعا تغییر وضعیت تهران باید توسط ستاد ملی کرونا اعلام شود و برای این موضوع باید تا آخر هفته جاری صبر کنید.

زالی گفت: در حال حاضر رعایت فاصله گذاری اجتماعی در تهران به ۷۴ درصد رسیده و نسبت به هفته های گذشته رو به کاهش است. کماکان حمل و نقل عمومی تهران به عنوان یک پاشنه آشیل محسوب می شود و در این شرایط در هفته گذشته، شاهد افزایش تعداد مسافران در مترو به بیش از یک میلیون نفر بوده ایم. در همه این موارد سرنخ های جدیدی در استان تهران از خیز جدیدی بیماری مشاهده می شود لذا باید نسبت به بحث عادی نگاری و خطر آن بسیار حساس باشیم. در هفته گذشته در کل کشور بیش از ۲۴ درصد رشد در ترددهای شهری داشتیم که بسیار نگران کننده است. از سوی دیگر باید نسبت به ویروس هایی که در مناطق مختلف اقلیمی کشور و با توجه به سطح ایمنی افراد در مناطق مختلف کشور امکان خیزهای مختلف را فراهم می کند بسیار حساس باشیم و با دقت عمل کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید