رییس مجلس سنای بلاروس: حضور در تحلیف رئیس جمهوری ایران برایم افتخار است

    کد خبر :69898

میخائیل میاسنیکویچ رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس (سنا) در آستانه سفر به تهران گفت: حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران که کشوری قدرتمند، با پیشینه کهن و فرهنگی دوست داشتنی در جهان به شمار می رود، برای من افتخار است.

مقام بلندپایه بلاروسی که قرار است شامگاه جمعه به تهران سفر کند، با اشاره به دیدار حدود شش ماه پیش خود از ایران و مذاکره با رئیس جمهوری، رئیس مجلس و وزیر خارجه، اظهار کرد: یاد و خاطره خوب حضور در تهران را همیشه در ذهن دارم. ایران در طول هزاران سال تاریخ بسیار قدرتمند بوده و زندگی در این کشور تایید کننده ضرب المثل روسی «امور مشرق زمین خیلی ظریف است»، محسوب می شود.

** بلاروس خواهان توسعه روابط با ایران به عنوان قدرت منطقه ای:
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی کشوری کم مانند و پرنفوذ در سطح جهانی است که قدرت اقتصادی و توانایی رو به افزایشی در عرصه های مختلف دارد. از سوی دیگر، این دستاورد ارزشمند است که تهران و مینسک پیوندهای دوستی و مشارکت خود را گسترش می دهند و این روابط همراه با احترام متقابل شکل گرفته است که امیدواریم هر چه بیشتر توسعه یابد.
میاسنیکویچ ادامه داد: سال آینده میلادی ایران و بلاروس وارد بیست و ششمین سال برقراری روابط دیپلماتیک می شوند و مناسبات خود را در عرصه های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، آموزشی، گردشگری و ورزشی گسترش داده اند.
وی در ادامه مصاحبه با ایرنا اظهار کرد: همزمان گفت وگوهای سیاسی منظم بین بلاروس و ایران در سطوح عالی جزئی کلیدی از همکاری ها و هماهنگی های دو کشور است.
رئیس مجلس سنای بلاروس تاکید کرد: دستاورد اصلی این تعامل های سازنده و همکاری های اقتصادی، نظم بخشی در روابط است و دو کشور توانستند ماه مه سال 2016، نقشه راه همکاری ها ی دو جانبه را تا پایان سال 2017 ترسیم و امضا کنند. طرح های اولویت دار اقتصادی و سرمایه گذاری و همچنین دیگر حوزه های پربازده در این اسناد قید شده است.
وی اظهار کرد: سال 2017 روند برقراری نظام بازرگانی میان تهران و کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز تحرک تازه ای یافت و بر این باورم به ایران و اعضای اتحادیه فرصت می دهد، حجم مبادلات بازرگانی را افزایش دهند. برای نمونه، شرکت های ایرانی فعال در بلاروس، می توانند در بازار جامعه اوراسیا کار کنند.
به گزارش ایرنا، روسیه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند. این اتحادیه با ایران برنامه همکاری های گسترده تجاری و اقتصادی را تنظیم کرده است.
مقام بلندپایه بلاروسی همچنین گفت که در جریان سفر پارلمانی فوریه سال جاری به ایران، فرصت یافتم از عزم راسخ مقام های جمهوری اسلامی برای کاربرد توانمندی های گسترده در توسعه روابط دو کشور آگاه شوم.

** روابط پارلمانی و استانی تقویت کننده روابط کلان ایران و بلاروس:
وی در پاسخ به پرسش ایرنا در باره چشم انداز روابط مجالس دو کشور و تاثیر تقویت کننده آن بر دیگر بخش های مناسبات نیز اظهار کرد: برای کمک به گسترش همکاری ها در زمینه های اقتصادی و بین استانی ایران و بلاروس، در هر دو کشور گروه دوستی پارلمانی شکل گرفته است که با موفقیت فعالیت می کند و با تلاش های مجالس و اراده ایرانیان و بلاروس ها، روابط بین مناطق توسعه می یابد.
میاسنیکویچ در ادامه با ارزیابی خوب از روابط تهران و مینسک در عرصه های دولتی و غیردولتی گفت: با رضایت خاطر تاکید می کنم، اکنون مناسبات اقتصادی-بازرگانی و فرهنگی شهرهای خواهرخوانده تبریز و ماگیلف و همچنین بین استان های گومل بلاروس و مازندران گسترش می یابد.
وی با بیان اینکه اعتماد ایرانیان به رئیس جمهوری در انتخابات اخیر نمود یافت، گفت: اکنون تدابیر دولت ایران برای بهبودی اوضاع اقتصادی جمهوری اسلامی، اجازه می دهد روند و افق همکاری های دو کشور را مثبت ارزیابی کنیم و بیشتر رو به توسعه ببریم. در همین چارچوب، چند گروه کاری در حوزه های مختلف بین دو کشور تشکیل شده است.

** پیشرفت های مهم:
مقام بلاروسی ادامه داد: مسائل مربوط به پذیرش دانشجویان ایران در دانشگاههای بلاروس حل شده است و از سوی دیگر، همکاری ها بین شرکت های داروسازی دو کشور جریان دارد و گسترش این فعالیت ها و همکاری ها، زمینه ساز افزایش صادرات خواهد بود.
رئیس مجلس سنای بلاروس در پاسخ به پرسش روندهای همکاری های صنعتی نیز اظهار کرد: ایجاد مراکز مشترک بین دو کشور و تولید دستگاهها و تجهیزات، امکان می دهد تا فرصت های کاری جدید در ایران شکل گیرد و ماشین های اروپایی قابل رقابت ساخته شود.
وی همچنین ادامه داد: تجربه بلاروس در بخش های کشاورزی و ماشین سازی نیز برای بخش صنعت ایران سودمند خواهد بود و همچنین علاقه مند توسعه همکاری ها در فناوری های پیشرفته و پزشکی هستیم.

** چالش های پیش رو خطری جهانی:
رئیس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس (سنا) در ادامه مصاحبه با ایرنا در باره چالش های پیش روی بین المللی و جهانی، اظهار کرد: در سال های اخیر تهدیدهای جدید رخ نموده که یکی از جدی ترین آنها برای بشریت تروریسم است. بلاروس قاطعانه این پدیده را در تمامی مظاهر آن محکوم می کند، زیرا ما خواهان صلح هستیم به دلیل اینکه در جریان جنگ دوم جهانی با تحمل تلفات سنگین انسانی، یک سوم مردان بلاروسی کشته شدند و به همین دلیل از تقویت امنیت بین المللی پشتیبانی و تروریسم را در هر شکل، ظاهر و منطقه ای از جمله خاورمیانه محکوم می کنیم.
میاسنیکویچ در پایان با تکرار تسلیت دولت و ملت بلاروس برای وقایع تروریستی چندی پیش در مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر امام خمینی (ره)، اظهار کرد: همان گونه که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرده، تروریسم بین المللی همه کشورها را بدون استثنا تهدید می کند و به همین دلیل تمامی نیروها باید هوشیار باشند و در برابر ناگهانی ترین چالش و تهدیدها پاسخ جدی بدهند.

** نگاهی به بلاروس و نظام پارلمانی:
جمهوری بلاروس که به مساحت 207 هزار و 600 کیلومتر مربع به پایتختی مینسک و جمعیتی نزدیک 10 میلیون نفر در شرق اروپا هم مرز روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی قرار دارد، یکی از جمهوری های 15 گانه شوروی بود که پس از فروپاشی استقلال یافت.
شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس در واقع مجلس علیای پارلمان این کشور است و از نمایندگان مینسک و استان های این کشور با دوره کاری چهارساله تشکیل شده و ریاست آن بر عهده میاسنکویچ 66 ساله از سیاستمداران بلندپایه بلاروسی است
وی که دانش آموخته انستیتو فنی- ساختمانی برست و آموزشگاه عالی حزبی مینسک است از سال 1986 تا 1990 (کمی پیش از فروپاشی شوروی در سال 1991) وزیر مسکن جمهوری سوسیالیستی بلاروس بود.
معاون نخست وزیر از 1990 تا 1995، رئیس نهاد ریاست جمهوری از 1995 تا 2001 و سپس تا سال 2010 رئیس آکادمی علوم و همچنین از سال 2010 تا 2014 نخست وزیر مسئولیت های قبلی میاسنیکویچ است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید