ریزش سنگین بورس های آسیایی

    کد خبر :865049
ریزش سنگین بورس های آسیایی

شاخص های مهم بورسی آسیا ریزش سنگینی را تجربه کردند.

مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به میزان ۱.۷ درصد رشد کرده که این رشد، دومین رشد مثبت فصلی یک سال اخیر این کشور محسوب می شود. همچنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد اقتصادی ۰.۲ درصد کمتر شده است. در بین بخش های مختلف، مخارج مصرف کننده با ۶.۸ درصد بیشترین نقش را در ثبت این رشد داشته است. بدترین عملکرد هم مربوط به تجهیزات ماشینی با منفی ۳.۷ درصد بوده است.

در سومین هفته ماه نوامبر شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش ۷۱ هزار نفری به ۱۹۹ هزار نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است. این کاهش در حالی ثبت شد که انتظار می رفت این رقم، ۲۰۲ هزار نفر اعلام شود. به طور متوسط شمار متقاضیان هفتگی دریافت مزایای بیکاری در آمریکا حدود ۲۰۰ هزار نفر بود که پس از شیوع کرونا این رقم به سرعت رو به افزایش رفت.

قیمت نفت در بازارهای جهانی کماکان یک عامل نگران کننده برای فعالان بورسی باقی مانده است. نفت که در اوایل امسال حتی به قیمت منفی نیز رسیده بود اکنون و با احیای تقاضا مدت‌هاست که در سطح بالای ۶۰ دلاری قرار دارد و همین مساله باعث افزایش قیمت بنزین، افزایش شدید تورم در بخش انرژی و به تبع آن افزایش تورم کشورهای مختلف شده است. جو بایدن- رئیس جمهور آمریکا- برای کاهش قیمت ها دستور عرضه ذخایر استراتژیک نفتی این کشور در بازار را داده است.

وضعیت تورم نسبت به ماه‌های قبل نه تنها بهتر نشده که حالا با اوج گیری قیمت انرژی و مسکن و همچنین نقدینگی موجود روز به روز شرایط وخیم تری را تجربه می‌کند. نرخ تورم سومین اقتصاد اروپا در ۱۲ ماه منتهی به اکتبر با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۲.۶ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در فرانسه در ۱۳ سال اخیر بوده است.

مدیران بانکی سعی دارند بازارها را آرام نگه دارند اما به وخیم بودن اوضاع نیز اشاره دارند. رافائل بوستیک- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در آتلانتا- گفته نرخ بهره‌ می‌تواند تا پیش از پایان یافتن سال جاری میلادی افزایش پیدا کنند. جان ویلیامز- مدیر دفتر منطقه ای نیویورک- گفته نرخ تورم در سطحی قرار دارد که مقابله با آن نیازمند زمان و حوصله خواهد بود. گری رایس- سخنگوی صندوق بین المللی پول- نیز در رابطه با افزایش تورم گفت تورم بالا، کوتاه مدت نخواهد بود.

با شیوع گسترده کرونا در انگلیس که منجر به توقف بخش بزرگی از فعالیتهای اقتصادی شده، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان اکتبر با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴.۲ درصد رسید. این تورم بالاترین نرخ تورم انگلیس در ۱۰ سال اخیر محسوب می‌شود و بیش از همه در نتیجه افزایش کم سابقه انرژی رقم خورده است. این تورم ۰.۴ درصد از چیزی که پیشتر نیز انتظارش می رفت بیشتر بوده است و کار بانک مرکزی انگلیس را نسبت به قبل دشوارتر خواهد ساخت.

از سوی دیگر اما رشد اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سطح بالایی باقی مانده است. مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش اولیه خود از رشد اقتصادی کشورهای اروپایی در سومین فصل سال ۲۰۲۱ را منتشر کرد که بر این اساس متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب ۲.۲ درصد و ۲.۱ درصد بوده است. این رشد در مقایسه با رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو ۰.۱ درصد و در اتحادیه اروپا ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

در هشداری آشکار برای اقتصاد آمریکا، شاخص خوش بینی به اقتصاد این کشور تا پایان ماه اکتبر به ۶۶.۸ واحد رسیده که این رقم ۴.۹ درصد کمتر از رقم ثبت شده در ماه قبل است. با توجه به این روند انتظار می رود ورود جریان سرمایه‌های جدید به بخش‌های مختلف اقتصادی آمریکا کندتر شده و دولت مجبور شود به طور مستقیم نقدینگی بیشتری به بازارها تزریق کند. کار بررسی لایحه پیشنهادی دولت برای تخصیص یک تریلیون دلار اعتبار در مجلس سنا به زودی آغاز می شود.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تاکنون بیش از ۲۶۰ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۲۴۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین پنج میلیون و ۱۹۹ هزار و ۴۷۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۹۸ هزار و ۵۵۱ نفر، برزیل با ۶۱۳ هزار و ۶۹۷ نفر، هند با ۴۶۷ هزار و ۴۶۸ نفر، مکزیک با ۲۹۳ هزار و ۴۴۹ نفر و روسیه با ۲۶۹ هزار و ۵۷ نفر بوده است. (به‌روزرسانی تا ساعت ۱۲ ظهر به وقت گرینویچ)

به گزارش ایسنا، دن اسپایسر – تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه ای ان زد – گفت: سه ماهه سوم سال دارای جنبه های مثبت و جنبه های منفی بود و ما شاهد بودیم شرکت‌های بزرگ شاخص اس اند پی ۵۰۰ یک رشد متوسط ۱۳ درصدی را در درآمد خود به نسبت فصل قبل ثبت کردند. از طرف دیگر ریسک‌های موجود بر سر راه بازار از جمله تورم و اخلال در زنجیره تامین طی این مدت نه تنها کمتر نشده اند بلکه بیشتر هم شده اند.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که دو شاخص هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۸۰۴.۳۵ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۳ درصد افزایش تا سطح ۴۷۰۱.۴۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۴۴ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۸۴۵.۲۳ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۳۱۰.۳۷ واحد بسته شد.

شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۲۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۹۱۷.۹۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با پیشروی ۰.۴۸ درصدی در سطح ۷۰۷۵.۸۷ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۵۶ درصد بالا رفت و به ۸۸۴۰.۹۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با ریزش ۲.۷۱ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۷۴۶.۲۰ واحدی پایین رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ‌کنگ ۲.۱۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۲۱۳.۵۵ واحد بسته شد.

در چین شاخص “شانگهای کامپوزیت” کاهش ۰.۶۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۶۵.۰۱ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۱.۷۲ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۷۲۷۹.۸۰ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها ریزشی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۱.۴۴ درصد کاهش به ۷۶.۱۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۱.۲۸ درصدی به ازای ۸۰.۳۶ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۲۵ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۹۷.۳۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۰۵ درصدی به ازای ۲۳.۶۲ دلار مبادله شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید