رکورد جدید ذخایر نفت شناور جهان

    کد خبر :1005141
ذخایر نفت شناور جهان

حجم ذخایر نفت شناور به بالاترین میزان در بیش از دو سال و نیم گذشته رسیده است.

اجتماع کم سابقه و غیرمعمول نفتکش‌های سعودی در سواحل دریای سرخ مصر در ۲۳ ژوئن، باعث شد حجم نفت خام که در نفتکش‌های ساکن وجود دارد، به بالاترین میزان از سال ۲۰۲۰ صعود کند.

آمار شرکت اطلاعات انرژی ورتکسا نشان داد که نفت موجود در نفتکش‌های ساکن تا پایان هفته گذشته، به حدود ۱۲۹ میلیون بشکه رسید که که بالاترین حجم نفت شناور از اکتبر سال ۲۰۲۰ است.

طبق گزارش بلومبرگ، آمار اخیر نشان می‌دهد همزمان با رشد حجم ذخایر نفت شناور، نفت در حال ترانزیت و حجم کلی نفت روی آب، کاهش پیدا کرده است.

چندین تولیدکننده اوپک پلاس، کاهش تولید خود را در ماه مه آغاز کردند که اکنون تا سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا خواهد کرد و همزمان، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت در جهان و بزرگترین تولیدکننده عضو اوپک است، به طور یکجانبه تولید خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز در ژوئیه کاهش خواهد داد و به حدود ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان گفته است که این کاهش ممکن است پس از ماه آینده تمدید شود.

همچنین افزایش حجم ذخایر نفت شناور به دلیل وجود گروهی از ابرنفتکش‌های عمدتا سعودی حامل نفت است که هفته‌ها در سواحل دریای سرخ مصر، لنگر انداخته بودند. نشانه‌هایی وجود دارد که این نفتکش‌ها در حال پراکنده شدن هستند و دو نفتکش از ۱۱ نفتکش، دیگر در نزدیک پایانه نفتی عین سخنه لنگر نیانداخته اند.

طبق آمار شرکت تحلیل انرژی ورتکسا، تا ۱۶ ژوئن، ۱۰ نفتکش بسیار بزرگ از نوع VLCC که حامل حدود ۲۰ میلیون نفت بودند، نزدیک پایانه نفتی عین سخنه لنگر انداخته بودند و دو ابرنفتکش دیگر به سمت همان محل حرکت می‌کردند.

جی مارو، مدیر واحد تحلیل و اطلاعات بازار منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت ورتکسا، در یادداشتی نوشت: همه ۱۰ ابرنفتکش شناور، به مدت هفت روز یا بیشتر، ساکن بوده اند و اکثر این محموله‌ها، در نیمه دوم ماه مه یا پس از آن، بارگیری شده‌اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، هنوز معلوم نیست عامل جمع شدن این نفتکش‌ها چه بوده است و عربستان سعودی هم درباره انباشته شدن محموله‌ها در سواحل مصر، توضیحی نداده است. اکثر ابرنفتکش‌های حامل نفت عربستان سعودی، معمولا نفت را بدون عبور از کانال سوئز، به پایانه عینه سخنه تحویل می‌دهند. طبق گزارش بلومبرگ، محتمل‌ترین دلیل این اجتماع، عدم وجود فضای ذخیره سازی بوده است.

ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید