بازتاب ایران

رویترز: مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته است/ المانیتور: درگذشت سردار ایرانی جرقه گمانه زنی ها شد/ اویل پرایس: ایران توافق هسته ای سخت تری را می پذیرد/ اوراسیاریویو: ایران از گفتگو با عربستان استقبال می کند

    کد خبر :803439

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل خبرگزاری رویترز، پایگاه خبری المانیتور، پایگاه خبری اویل پرایس و اندیشکده اوراسیاریویو تأکید بر موضوعاتی چون مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته است، درگذشت سردار ایرانی جرقه گمانه زنی ها شد، ایران توافق هسته ای سخت تری را می پذیرد، ایران از گفتگو با عربستان استقبال می کند، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

رویترز: مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته است

مذاکره هسته ای در وین برقرار است و اخبار متفاوتی از آن به گوش می رسد و رسانه های مختلف گمانه زنی های متفاوتی دارند.

در این میان رویترز در این باره این طور نوشت: پیشرفت هایی در مذاکرات هسته ای حاصل شده است، توافق موقت ممکن شده است. آن طور که گفته می شود زمینه برای یک توافق موقت آماده شده است که می تواند برای رسیدن به یک توافق بلند مدت زمان ایجاد کند.

در ادامه آمده است: این مذاکرات قرار است ایران و آمریکا را به توافق برگرداند، آمریکا تحریم های را لغو کند و ایران محدودیت های ذکر شده در توافق را بر برنامه هسته ای خود اعمال کند.

مذاکرات هسته ای

در پایان این خبرگزاری به نظرات مقامات کشورهای حاضر در مذاکرات اشاره کرده است، همچنین به پول های بلوکه شده ایران می پردازد که برای شروع کار آزاد سازی این مبالغ می تواند گام موثری در رسیدن به یک توافق باشد.

المانیتور: درگذشت سردار ایرانی جرقه گمانه زنی ها شد

سردار حجازی معاون سپاه قدس در اثر عارضه قلبی درگذشت، این خبر در رسانه های مختلف بین المللی بازتاب های گوناگونی داشت و گمانه زنی ها درباره علت درگذشت ایشان همچنان ادامه دارد.

پایگاه خبری المانیتور در این باره نوشت: رسانه های ایرانی از درگذشت معاون سپاه قدس در آخر هفته خبر دادند، کلماتی که برای درگذشت وی به کار رفته است، تردیدهایی درباره علت واقعی درگذشت او بوجود آورده است.

همچنین می افزاید: در اعلامیه برخی از رسانه درباره درگذشت ایشان از لقب شهید استفاده شده است، در تلویزیون دولتی مجری برنامه اظهار داشت آقای حجازی هیچ بیماری قلبی نداشته و طی 24 ساعت پس از ابتلا به ویروس درگذشته است.

سپاه قدس

در پایان این پایگاه خبری به تاثیرگذاری ایشان در جبهه مقاومت و لبنان اشاره می کند و از قصد اسرائیل برای ترور وی می گوید. همچنین وضعیت موج چهارم کرونا در ایران نیز در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است.

اویل پرایس: ایران توافق هسته ای سخت تری را می پذیرد

مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های بین المللی از جنبه های مختلفی توسط رسانه های بین المللی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است از جمله این که هر کدام از طرفین در چه جایگاهی در پذیرش یا عدم پذیرش خواست طرف های مقابل قرار دارند.

پایگاه خبری اویل پرایس به این موضوع پرداخته و نوشت: چرا ایران مجبور می شود توافق هسته ای بسیار سخت تری را بپذیرد؟

در ادامه این رسانه مدعی است: ایران به علت مشکلات اقتصادی و وضعیت حساسی که در آن قرار دارد آمادگی آن را دارد که درباره برنامه موشکی نیز وارد مذاکره شود و طرف مقابل بتواند نفت خود را به صورت رسمی روانه بازار جهانی کند.

همچنین افزوده است: ایران با مشکل تامین ارز روبرو است و ذخایر ارزی ایران را 10 میلیارد دلار برآورد کرده است و اشاره می کند این ذخایر قبل از خروج ترامپ از برجام 114 میلیارد دلار بوده است. همچنین منابع طلا ایران را ناچیز می داند.

توافق هسته ای

در پایان این پایگاه خبری این طور نتیجه می گیرد که با توجه به حملات آمریکا در سوریه به نیروهای نزدیک به ایران و حادثه نطنز، ایران اکنون در موقعیت مناسبی برای چانه زنی نیست و مجبور به پذیرش برخی محدودیت ها است.

اوراسیاریویو: ایران از گفتگو با عربستان استقبال می کند

در هفته جاری اخباری درباره گفتگو میان ایران و عربستان پخش شد که در این خبرها ادعا میشد عراق به عنوان واسطه در این مذاکرات نقش ایفا می کند.

اندیشکده اوراسیاریویو در این باره نوشت: سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید: ایران از گفتگو با عربستان سعودی استقبال می کند.

در ادامه اشاره شده است: خطیب زاده به سوال درباره مذاکرات مستقیم بین مقامات ایرانی و سعودی در بغداد، گفت هیچ توضیحی درباره گزارش های متناقض رسانه ها نمی دهد، اما وی تاکید کرد که ایران از مذاکره با عربستان استقبال می کند.

ایران و عربستان

در پایان این اندیشکده به تاریخچه روابط دو کشور و دلایل قطع روابط پرداخته است و به نقل از مقامات ایرانی گفتگوهای بین دو کشور را به نفع طرفین و صلح و ثبات منطقه خوانده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید