رویترز: ایران نقض جدیدی در برجام انجام داده

    کد خبر :800227

خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای خود از اقدام جدید ایران در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان خبر داده و طی آن مدعی شد که ایران نقض جدیدی در برجام انجام داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تحولی دیگر در برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران خبر داده است.

خبرگزاری رویترز بامداد شنبه گزارش داد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۷ آوریل (۱۸ فروردین) تایید کرده است که در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان، ایران شش صفحه سوخت قراضه تابش نشده برای رآکتور تحقیقاتی تهران را ذوب کرده است که این صفحات سوخت شامل ۰.۴۳ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد U-۲۳۵ است».

بر اساس ادعای خبرگزاری رویترز، در گزارش آژانس آمده است: «(در این فرآیند) محلول نیترات اورانیل استخراج شده و به کربنات اورانیل آمونیوم تبدیل شده است».

در این گزارش آمده است که ایران قصد دارد با فرآوری بیشتر این مواد به تولید مولیبدن بپردازد که کاربرد‌های غیرنظامی زیادی از جمله اهداف پزشکی دارد.

رویترز نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از گفتن این موضوع که این اقدامات جدید ایران در تضاد با برجام بوده خودداری کرده است، اما دو دیپلمات به رویترز گفته‌اند که گزارش نقض جدید برجام توسط ایران را نشان می‌دهد اگر چه ایران این اقدامات را با عنوان اقدامات جبرانی بر اساس متن برجام توصیف می‌کند.

به گزارش دانشجو، «دیوید آلبرایت» بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل که مواضعی ضد ایرانی نیز دارد در واکنش به این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این موضوع سوالات در این باره را مطرح کرده که در برجام چه چیزی از ذخایر اورانیوم غنی شده مستثنی شده است.

وی گفت: «با نگاه به گذشته، مستثنی کردن این صفحات قراضه اورانیوم غنی شده تا نزدیکی ۲۰ درصد احتمالا ایده خوبی نباشد».

وی در تشریح معنای قراضه در این مورد می‌گوید: «زمانی که اورانیوم غنی شده به صفحات سوخت تبدیل می‌شود برخی از آن‌ها استفاده نمی‌شوند که تا حدودی شبیه خمیر کیک هستند».

دومین جلسه حضوری نشست کمیسیون مشترک برجام که از روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین از سر گرفته شده بود، روز جمعه ۲۰ فروردین برگزار شد و بعد از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم“ و «هسته‌ای» مهمترین دستورکار نشست امروز بود.

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: «این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت».

ایران تأکید کرده در این دور مذاکرات، هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نخواهد داشت و ضمن رد راه‌حال گام‌به‌گام، بازگشت ایران به تعهدات برجامی را منوط به لغو همه تحریم‌های آمریکا می‌داند.

این در حالی است که خبرنگار پولیتیکو به نقل از این مقام ارشد آمریکایی نوشت: «اگر ایران همچنان بر موضع خود اصرار داشته باشد که تمامی تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۷ اعمال شده باید لغو شود، این موضوع ما را به سوی بن‌بست می‌کشاند».

وی مدعی شد: «اصرار ایران بر لغو تمامی تحریم ها، با برجام سازگاری ندارد و ما شفاف ساخته‌ایم که در صورت بازگشت ایران به برجام، واشنگتن آماده برداشتن تحریم‌هایی است که با برجام ناسازگار است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید