رولزرویس کولینان ۲۰۱۹، رونمایی شد

  • خودرو
  • جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۲۰
    کد خبر :279085

سرانجام، نسخه نهایی از شاسی بلند رولزرویس با نام کولینان، به نمایش عمومی گذاشته شد. این محصول، قرار است به عنوان لوکس‌ترین خودروی دنیا در کلاس شاسی بلند و کراس‌اور، تولید شود.

شکی نیست که رولزرویس، در سراسر جهان؛ برندی قابل احترام و اصیل به حساب می‌آید. بر خلاف بسیاری از خودروسازان دنیا که طیف وسیعی از انواع محصولات در کلاس قیمتی متفاوت عرضه می‌کنند، آستانه قیمت برای سبد رولزوریس از ۳۰۰ هزار دلار آغاز می‌شود تا ثابت کند، لوکس‌ترین خودروساز دنیا است. تا پیش از این، ۴ محصول اصلی در خط تولید رولزرویس وجود داشت که ریث (Wraith)، داون (Dawn)، گوست (Ghost) و فانتوم را شامل می‌شود. ساعاتی قبل، عنصر پنجم در گالری اصیل‌ترین خودروساز انگلستان درخشید تا شاسی بلند کولینان به جمع تولیدات رولزرویس اضافه شود.

هنری رویس، در سال ۱۸۸۴ به خودروسازی علاقه‌مند شد و اولین محصول خود را در سال ۱۹۰۴ با همکاری چارلز رولز و تحت برند رولزرویس عرضه کرد. حالا، ۱۱۴ سال از نخستین خودروی آنها با پیشرانه‌ی ۱۰ اسب بخار می‌گذرد و تحت مالکیت بی‌ام‌و آلمان از سال ۲۰۰۳، فعالیت می‌کند. باید قبول کرد، مدیریت و مهندسی آلمانی، نه تنها رولزرویس را از ورشستگی و فراموشی نجات داد، بلکه با حفظ اصالت و شخصیت این برند انگلیسی، کیفیت و فروش عالی محصولات رولزرویس را، ممکن کرد. طی سال‌های گذشته، به طور پیوسته؛ تقاضای خرید برای تولیدات لوکس‌ترین خودروساز دنیا در اروپا و امریکا، رو به افزایش بوده است. این شرایط، مشوقی برای رولزرویس محسوب می‌شود تا محصولی جدید به سبد خود اضافه کند.

رولزرویس کولینان، برای ثروتمندانی که راحتی لوکس با توانایی‌های اسپرت و رانندگی خارج جاده طلب می‌کنند، طراحی شده است. این محصول، می‌تواند جوانان متمول کشورهای توسعه یافته که عمدتا از طریق استارتاپ‌ها یا دنیای سرگرمی و هنر به درآمد بالا رسیده‌اند، جذب کند. جالب است بدانید که فروش بالا در بنتلی بنتایگا، که با تکیه بر مهندسی فولکس واگن و خصوصا پورشه تولید می‌شود؛ ثابت کرد که فرمول ساخت شاسی‌بلندهای لوکس توسط برندهای اصیل، با موفقیت و سودآوری همراه خواهد بود.

کولینان از نمای روبرو، شباهت بسیار زیادی به گران‌ترین محصول رولزویس، مدل فانتوم؛ دارد. آنچه بیشتر اهمیت پیدا می‌کند، تاریخ‌ساز بودن کولینان به جهت استفاده از بدنه‌ی هاچبک و درپوش عقب با اندازه‌ی بزرگ است. این سبک طراحی، کاملا تازگی دارد و با اندکی برجستگی در انتهای خودرو ارائه می‌شود تا نه‌تنها کارایی و فضای صندوق بار را افزایش دهد، بلکه راحتی بیشتری برای صندلی‌های عقب فراهم کند. درپوش صندوق، دارای ۲ قسمت مجزا است که به صورت کاملا خودکار و بدون دخالت دست، عمل می‌کند. بخش اصلی به سمت بالا می‌رود و قسمت دوم با حالتی شبیه به آنچه در وانت‌ها دیده‌ایم، به سمت پایین باز می‌شود تا چمدان‌ها و دیگر وسایل به راحتی، جاگذاری شوند. این قسمت، همان‌طور که در تصاویر تبلیغاتی کولینان دیده می‌شود؛ به عنوان نشیمن‌گاه نیز، کاربرد دارد. فضای صندوق عقب در حالت استاندارد، ۵۶۰ لیتر است که البته در مقایسه با کراس‌اور‌های سایز متوسط و پهن‌پیکر، چندان زیاد نیست. این بخش با جمع‌ کردن صندلی‌های عقب به ۱۹۳۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

مسلما بهترین مکان در محصولات رولزرویس، صندلی‌های عقب هستند. در کولینان هم، انبوهی از چرم در این قسمت دیده می‌شود که به لطف فاصله‌ی زیاد تا صندلی جلو و قابلیت تنظیم برقی در جهات مختلف، راحتی کم‌نظیری برای سرنشیان فراهم می‌کند. بسیاری از فناوری‌های مدرن، مثل نمایشگر و اینترنت هات اسپات در اختیار مسافران کولینان قرار دارد، ضمن اینکه در فضای نسبتا زیاد بین صندلی‌های عقب، یخچال، نگهدارنده‌ی ۲ جام برای نوشیدن و بطری سایز بزرگ، پیش‌بینی شده است. این بخش، در تیپ‌های مختلف با نمای متفاوتی همراه خواهد بود و می‌تواند حذف شود تا فضای سرنشینان صندلی عقب به ۳ نفر افزایش پیدا کند.

رولزرویس ادعا می‌کند که یکی از مدرن‌ترین خودروهای دنیا در کلاس شاسی‌بلندهای لوکس را عرضه می‌کند. ارزان‌ترین نسخه، مجهز به دوربین دید در شب، ۴ دوربین با دید ۳۶۰ درجه و پانورامیک، امکان استفاده از فناوری دید از بالا، هشدار احتمال برخورد از تمامی زوایا، رادار نقطه‌ی کور، هشدار تعویض لاین و ترمز خودکار است. شارژر وایرلس در جلو قرار دارد و ۵ درگاه شارژ USB در اطراف کابین، دیده می‌شوند.

پلت‌فرم کولینان، اشتراکات زیادی با فانتوم دارد و تمام آلومنیوم است. مدیران رولزرویس برای توصیف این پلت‌فرم از عبارات “استقامت بسیار بالای بدنه، همراه با بهترین عملرد فنی در این کلاس” استفاده کرده‌اند. کارولین کریسمر، مدیر دپارتمان مهندسی کولینان می‌گوید:

پیشرانه‌ی این خودرو، یک وظیفه‌ی کلیدی برای انجام دادن دارد. این بخش، قرار است در همه‌ی مسیرها هماهنگ با فلسفه‌ی قالیچه‌ی جادویی رولزرویس عمل کند، در حالی‌که از نظر توانایی‌های یک شاسی‌بلند، بهترین در کلاس خود باشد.

آنچه مورد اشاره‌ی کریسمر است، به سیستم تعلیق بادی و خودتنظیم (self-levelling air suspension) کولینان اشاره دارد که برای این محصول، بازنگری شده است. فناوری جدید رولزرویس در طراحی فنربندی خودرو، میلیون‌های داده از مسیر را در هر لحظه، پردازش می‌کند تا بهترین تنظیمات برای سیستم تعلیق اعمال شود. این موضوع، به دلیل استفاده‌ی کولینان از رینگ‌های عظیم ۲۲ اینچ، اهمیت بالایی دارد. از سویی دیگر، مدرن‌ترین سیستم دو دیفرانسیل هوشمند ساخت بی‌ام‌و در این خودرو وجود دارد که برای حرکت در مسیرهای سخت خارج جاده، از بیابان‌های شنی تا سخره‌های سخت؛ کاربرد خواهد داشت.

تنها یک حق انتخاب پیشرانه برای خریدار اولین شاسی‌بلند رولزرویس وجود دارد. موتور ۶.۷۵ لیتری، مجهز به ۱۲ سیلندر و توربوشارژ دوگانه است تا قدرت ۵۶۳ اسب بخار تولید کند. این اعداد، چندان حیرت‌انگیز محسوب نمی‌شوند، اما جادوی رولزرویس در گشتاور ۸۵۰ نیوتن‌متری کولینان ظاهر می‌شود که از ۱۶۰۰ دور بر دقیقه، قابل استفاده خواهد بود و به چهار چرخ خودرو منتقل خواهد شد. اطلاعات دقیقی از زمان‌ سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کولینان منتشر نشده است، اما گفته می‌شود که این خودروی ۲,۶۶۰ کیلوگرمی می‌تواند به نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد. میانگین مصرف سوخت، در محدوده‌ی ۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

قیمت نهایی نسخه‌ی پایه از رولزوریس کولینان برای عرضه در بازار امریکا، ۳۲۵ هزار دلار اعلام شده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید