روش صحیح مسواک زدن{نکاتی که نمی‌دانستید!!!}

    کد خبر :1064642

برای داشتن دندان‌های سالم، تنها نباید به تعداد دفعات مسواک زدن در طول شبانه روز اکتفا کنید. در این زمینه روش صحیح مسواک زدن نیز مورد توجه قرار می‌گیرد که اصول و مقررات متعددی را در بر می‌گیرد. در این خصوص باید حتماً به طرز مسواک زدن، نوع مسواک و خمیردندان مورد استفاده و… توجه داشته باشید. با در نظر گرفتن این مجموعه نکات، دندان‌های شما طول عمر بیشتری خواهند داشت و از هر گونه خرابی در دهان و دندان پیشگیری خواهید کرد. در این بخش نکات بیشتری را در خصوص روش‌های صحیح مسواک زدن بررسی می‌کنیم.

چرا دندان‌هایمان به مسواک زدن نیاز دارد؟

بر روی دندان‌های همه ما قسمت‌هایی به نام پلاک قرار گرفته که شامل ذرات و باکتری‌ها است. در صورتی که این قسمت را به درستی مسواک نزنیم و از مواد غذایی و ذرات غذا پاکسازی نکنیم، به مرور زمان به جرم دندان تبدیل می‌شود. به همین خاطر مسواک زدن درست و اصولی اهمیت دارد. اگر به مسواک زدن به اندازه توجه نداشته باشید، ریسک پوسیدگی دندان افزایش می‌یابد. انواع عفونت‌های لثه و دندان به دلیل عدم مسواک زدن به وجود می‌آیند.

روش صحیح مسواک زدن نیز در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود. بسیاری افراد با وجود این که در شبانه روز دو نوبت مسواک می‌زنند، اما باز هم با مشکلات پوسیدگی و عفونت روبرو می‌شوند. در این وضعیت، باید مشکل را در روش مسواک زدن این افراد جست و جو کرد. مسواک زدن ظاهر دندان‌های شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید لبخند زیباتری داشته باشید باید حتماً دندان‌های خود را در طول روز مسواک بزنید. عدم استفاده به اندازه از مسواک سبب زردی دندان‌های شما می‌شود.

روش صحیح مسواک زدن چگونه است؟

پیش از هر مسئله‌ای در خصوص روش صحیح مسواک زدن، باید به تعداد دفعات مورد نیاز استفاده از مسواک در طول روز توجه داشته باشید. به طور معمول هر فرد باید در شبانه روز دو نوبت مسواک بزند. اگر نمی‌توانید دو بار در روز مسواک بزنید، حداقل یک بار در تایم شب مسواک بزنید. هر بار مسواک زدن باید حداقل دو دقیقه طول بکشد. در این بازه زمانی بسیاری از ذرات و باکتری‌ها از سطح دندان‌ها پاکسازی می‌شوند. در زمان مسواک زدن باید حتماً مطمئن شوید که همه سطوح دندان را به خوبی مسواک زده‌اید.

سطوح داخلی و بیرونی دندان‌ها در برخی قسمت‌ها در دسترس نیستند و باید حتماً به نظافت آن‌ها توجه داشته باشید. در این بخش توجه شما را به چند نکته مهم برای مسواک زدن جلب می‌کنیم:

1- در مرحله اول مسواک خود را با کمی آب مرطوب کرده و به اندازه یک نخود بر روی آن خمیردندان بزنید.

2- سپس دندان‌ها را با ملایمت از لبه‌ها تا لثه‌ها مسواک بزنید. حرکات دست شما در این بخش باید به صورت جارویی یا چرخشی باشند.

3- ترتیب مسواک زدن خود را به یاد داشته باشید و چپ و راست دندان‌ها را به ترتیب مسواک بزنید.

4-در این فرایند سطوح بیرونی دندان‌ها را به خوبی تمیز کنید. سپس به سراغ سطوح جونده بروید.

5-حتماً زبان خود را با مسواک تمیز کنید تا بوی بد دهان شما در طول روز از بین برود.

6- سپس باید باقی مانده خمیر دندان را به همراه بزاق دهان بیرون بریزید.

چه مسواکی مناسب من است؟

پس از ارزیابی روش صحیح مسواک زدن، نوبت به انتخاب درست و اصولی نوع مسواک است. در این زمینه باید به انواع مختلف مسواک موجود در بازار توجه داشته باشید. مسواک‌ها در مدل‌های برقی و ساده ارائه می‌شوند و هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. این که استفاده از کدام نوع برای شما ساده‌تر است، به سلیقه شخصی و راحتی شما مربوط می‌شود. در این زمینه حتماً به نحوه مسواک زدن خود نیز توجه داشته باشید.

به طور کلی مسواک‌های سر کوچک و الیاف متراکمی دارند برای همه بزرگسالان مناسب خواهند بود و دندان‌های آن‌ها را در بهترین وضعیت نگه می‌دارند. بهترین نوع مسواک، انواع سافت یا نرم هستند که موهای آن‌ها به ترتیب از بزرگ به کوچک چیده شده‌اند. مسواک‌های سافت با الیاف نرمی تولید می‌شوند که به سادگی در قسمت لثه‌ها و نواحی دور از دسترس دندان خم می‌شوند و تمیز کردن آن‌ها را ساده‌تر می‌کنند.

در میان مسواک‌های برقی، انواع مدل‌هایی که با سری چرخشی و ارتعاشی طراحی شده‌اند، انتخاب مناسب‌تری هستند و شست و شوی همه قسمت‌های دندان را به خوبی انجام می‌دهند.

چه زمانی باید مسواک خود را تعویض کنیم؟

برای ارزیابی روش صحیح مسواک زدن باید به نگهداری از مسواک خود و تعویض به موقع آن نیز توجه داشته باشید. برای این که مسواک شما بهترین کارایی را در فرایند نظافت دهان و دندان داشته باشد، باید به موقع عوض شود. استفاده از یک مسواک قدیمی بیشترین لطمه را به دندان‌های شما وارد می‌کند و مشکلات زیادی در دهان و دندان به وجود می‌آورد. زمانی که موهای مسواک شما مستهلک شوند، به خوبی سطوح دندانی را پاکسازی نمی‌کنند.

به طور کلی تایم عوض کردن مسواک در هر دوره بین سه تا چهار ماه است. این بازه زمانی بهترین زمان برای استفاده از مسواک است و پس از آن موهای آن خراب می‌شوند. در خصوص نگهداری از این لوازم بهداشتی، باید محل مناسبی را انتخاب کنید. بهترین جا برای قرارگیری مسواک، محلی است که در معرض جریان هوا قرار داشته باشد و باکتری‌ها و قارچ‌ها بر روی الیاف آن رشد نکنند. در صورتی که مسواک شما پس از هر بار استفاده به خوبی خشک شود، باکتری و قارچ بر سطح آن رشد نمی‌کنند. با رعایت این نکات از این لوازم بهداشتی به بهترین نحو استفاده خواهید کرد.

بهتر است در طول روز چند بار مسواک بزنیم؟

صرفه نظر از روش صحیح مسواک زدن در طول روز، تعداد دفعاتی که در هر روز برای رسیدگی به وضعیت دندان‌ها انتخاب می‌کنیم نیز اهمیت زیادی دارد. به طور کلی کیفیت مسواک زدن در طول روز و استفاده از لوازم بهداشتی استاندارد نسبت به تعداد دفعات مسواک زدن اهمیت بیشتری دارد. با این وجود به توصیه پزشکان و کارشناسان دندانپزشکی بین المللی، هر فرد بالغ به دو بار مسواک زدن در طول روز نیاز دارد. در هر نوبت مسواک زدن می‌توانید از یک تایمر استفاده کنید که مدت زمان مسواک زدن شما را مشخص می‌کند.

در این زمینه انتخاب خمیر دندان مناسب برای مسواک زدن و برند سازنده مسواک اهمیت زیادی دارد. در خصوص انتخاب نوع مسواک و تعداد دفعات مسواک زدن در طول روز حتماً به جنس دندان‌ها و میزان آسیب‌های آن نیز توجه داشته باشید. شما می‌توانید در کنار مسواک از انواع لوازم بهداشتی برای نظافت بهتر و اصولی‌تر دندان‌های خود استفاده کنید. به این ترتیب در طولانی مدت با مشکلات لثه و عفونت‌های آن روبرو نمی‌شوید. با در نظر گرفتن اهمیت داشتن دندان‌های سالم، بیشتر به اهمیت مسواک زدن اصولی در طول روز پی می‌برید.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با روش صحیح مسواک زدن در طول روز نکاتی را بررسی کردیم. هر یک از این مجموعه نکات به شما کمک می‌کنند از این عضو با ارزش در دهان خود بهتر مراقبت کنید. دندان‌های سالم، لبخند زیباتری برای شما به ارمغان می‌آورند و جویدن غذاها را ساده‌تر می‌کند. داشتن دندان سالم بر بوی دهان، سلامت معده و سیستم گوارش و… تأثیر می‌گذارد. به همین خاطر باید تمام تلاش خود را برای مراقبت از این عضو بدن به کار ببرید. هر فرد با استفاده درست و اصولی از مسواک خود می‌تواند از کلیه این اندام‌ها به بهترین نحو مراقبت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید