روش ساخت ناودانی چگونه است؟

    کد خبر :971009

ناودانی محصولی همه‌کاره است که در اندازه‌ها و ضخامت‌های متعدد قابل دسترسی است. شکل ظاهری این محصول شبیه به C انگلیسی و برای کاربردهای متعددی مانند ساختمان‌سازی قابل استفاده است. انواع مختلفی از ناودانی‌ها، از جمله ناودانی ساده یا مشبک یا حتی نوع سبک و سنگین در بازار فولاد است که هرکدام به نوع خاصی تولید می‌شوند. در این مقاله می‌خواهیم اشاره مختصری به این محصول داشته باشیم و در نهایت در مورد روش ساخت ناودانی صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

ناودانی فولادی چیست؟

قبل از اینکه در مورد روش ساخت ناودانی صحبت کنیم، بهتر است نگاهی به کاربردهای این محصول داشته باشیم. اگر در حوزه فولاد یا حتی ساختمان‌سازی فعالیت داشته باشید که بدون شک ناودانی‌ها را می‌شناسید و حتی تجربه استفاده از این محصولات را داشته‌اید. ناودانی‌های فولادی در دو نوع C و U طبقه‌بندی می‌شوند؛ البته نوع ساده، مشبک، سبک و سنگین هم می‌توان برای دسته‌بندی این محصول در نظر گرفت. این محصول طبق استانداردهای اروپایی UPE و UPN ساخته و روانه‌ بازار فولاد می‌شود.

ناودانی‌ها را می‌توان در جنس‌های مختلفی خریداری کرد، زمانی که این محصول با مس، نیکل یا کروم اضافی ساخته شده باشد، در برابر خوردگی مقاومت می‌کند. فلز اساسی مورد استفاده برای ساخت ناودانی‌ها، فولاد با آلومینیوم است.

ناودنی‌های U شکل به‌عنوان فولاد ملایم شناخته می‌شوند که دارای ماشین‌کاری، عالی و جوشکاری سخت هستند. از این محصول معمولا برای ساخت قطعاتی استفاده می‌شود که به کیفیت بالایی نیاز ندارند.

ویژگی‌های ناودانی

این محصول باتوجه به کاربردهای مختلف دارای ویژگی‌هایی است که عبارت‌اند از:

♦ کم وزن بودن اسکلت سازه

♦ کارآمد بودن در مدت زمان طولانی

♦ تحمل بالا در برابر ضربه و فشار

♦ سرعت بالای نصب در ساختمان

♦ اشغال فضای کم

♦ مقاومت بالا در برابر تنش‌های فولادی

♦ کم بودن پرتی ناودانی

برنامه‌های کاربردی ناودانی

کاربرد ناودانی را می‌توان در بسیاری از صنایع دید. موارد زیر از مهم‌ترین کاربردهای ناودانی هستند:

♦ ساخت پایه‌ها و تکیه گاه‌ها برای نرده‌ها، گوشه‌های ساختمان و دیوارها

♦ ساخت قاب برای ماشین‌آلات ساختمانی

♦ اجزای تزئینی مانند چارچوب کانال سقف

دیوارها

یکی از عمده کاربرد ناودانی را می‌توان ساخت دیوارها با این محصولات در نظر گرفت. ناودانی‌های فولادی می‌توانند وزن بالایی را تحمل کنند و به‌طور قابل‌توجهی سفت و محکم هستند.

سقف‌ها

اگر نیاز به تقویت سقف باشد، می‌توان از ناودانی‌های فولادی در تیرآهن‌ها استفاده کرد.

ساختمان‌های فلزی

ناودانی‌ها اغلب در ارتباط با تیرهای I و سایر اقلام فولادی برای مونتاژ ساختمان‌های تجاری و صنعتی مانند انبارها استفاده می‌شوند.

قاب درب و پنجره

از ناودانی می‌توان برای ایجاد لبه‎های ایمن برای پنجره‎ها و درها در ساختمان‌های فلزی و چوبی استفاده کرد. این محصولات به‌طور مرتب برای ساخت قاب درب‌های ضد حریق تجاری و همچنین درب‌های زیرزمینی استفاده می‌شوند.

چند نوع ناودانی داریم؟

همان‌طور که در مقدمه گفته شد، ناودانی‌ها از نظر وزن و شکل ظاهری به چند دسته تقسیم می‌شوند.

بر اساس وزن، می‌توان این محصول را به دو نوع ناودانی سبک و سنگین تقسیم کرد. اگر بال‌ها ناودانی کاملا موازی باشند و ضخامت یکسانی داشته باشند، به آن ناودانی سبک گفته می‌شود.

ناودانی سنگین در بازار فولاد با نام ناودانی سنگین یا UPN شناخته می‌شود که ضخامت بال‌های این محصول با دور شدن از جان آن، کاهش پیدا می‌کند. وزن این ناودانی بیشتر از جدول اشتال است. برای اطلاع از قیمت ناودانی می‌توانید روی این گزینه کلیک کنید تا بتوانید این محصول را در درست‌ترین زمان ممکن خریداری کنید.

روش ساخت ناودانی؛ روش فابریک

روش فابریک، همان روش نورد گرم است. نورد گرم یکی از روش‌های تولید بسیاری از مقاطع فولادی مانند ناودانی، میلگرد، ورق سیاه و تیرآهن است. در این فرآیند فشار کمتری بر جان ناودانی وارد می‌شود و عمده تمرکز اصلی بر روی بال‌های این محصول است.

فرایند تولید ناودانی به روش فابریک به دو روش است. در هر دو روش، مواد اولیه برای تولید این محصول، شمش فولادی است. در روش اول شمش در کوزه گرم می‌شود و باعبور از چند غلتک، باریک‌تر و در نهایت به ناودانی تبدیل می‌شود.

در روش دوم از پرس یا قالب استفاده می‌شود. در این روش شمش حرارت داده می‌شود و در نهایت با چند ضربه پرس به شکل ناودانی تبدیل می‌شود.

اگر بخواهند ناودانی گالوانیزه و مشبک را با این فرآیند تولید کنند، به یک فرآیند اضافه‌تر نیاز دارند و آن هم این است که ناودانی پس از تولید به صورت سرد در دمای اتاق قرار بگیرد. کیفیت ساخت ناودانی فابریک بالا است و از تولیدکنندگان این روش در ایران می‌توان به کارخانه‌های زیر اشاره کرد:

♦ شکفته مشهد

♦ آریان فولاد

♦ فولاد البرز غرب

♦ ناب تبریز

روش ساخت ناودانی؛ روش پرسی

روش پرسی درست همان نور سرد است که برای محصولاتی مانند نبشی، ناودانی و قوطی انجام می‌شود. در این روش، ماده اولیه در اصل همان ورق سیاه است. در این روش به تازگی با کمک دستگاهی با نام رول فرمینگ می‌توان این کار را انجام داد.

در این روش، ورق فولادی در ابعاد موردنظر به‌صورت نوار بریده می‌شود. سپس نوارهای ورق وارد دستگاه رول فلمینگ شده و توسط چند غلتک و اعمال فشار، به شکل ناودانی در می‌آید. کارخانه صبا فولاد منظومه از جمله تولیدکنندگان ناودانی پرسی است.

یک نکته مهم این است که روش ساخت ناودانی می‌تواند تعیین‌کننده کیفیت نهایی این محصول باشد. آشنا با روش ساخت ناودانی و تشخیص هرکدام می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید این محصول را به بهترین شکل ممکن و به صورت اصلی خریداری کنید و خرید باکیفیتی داشته باشید. دقت داشته باشید که قیمت بالای ناودانی به معنای کیفیت بالای آن نیست؛ چرا که نوسانات بسیار زیادی می‌توانند در هزینه نهایی این کالا تاثیر داشته باشند.

سخن پایانی

ناودانی فولادی یکی از محصولاتی است که کاربردهای گسترده‌ای دارد. این محصول برای کمک به اتصال عرشه‌ها و سایر اقلام بزرگ استفاده می شود و انعطاف‌پذیری بالایی دارد.

در ساخت پل‌ها و ماشین‌آلات نیز از ناودانی‌های فولادی استفاده می‌شود. مهندسی عمران ساخت‌وساز دو بخش اصلی صنعتی هستند که تقاضای زیادی برای این محصولات دارند. خواص مقاوم در برابر خوردگی و پشتیبانی بالا باعث می‌شود که بتوان استفاده از این محصولات را در صنایع مختلف و همچنین ساختمان‌سازی دید. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از خرید این محصول با فرآیند تولید آن آشنا شوید.

این محصول معمولاً با استفاده از فولاد نورد گرم و همچنین نورد سرد به دو شکل کاملا متفاوت تولید می‌شود. روش ساخت ناودانی‌ها متفاوت است و همین موضوع باعث می‌شود که بتوانیم انواع مختلفی از این محصول را در بازار فولاد ببینیم. باید بسنجید که باتوجه به پروژه موردنظر به کدام نوع ناودانی نیاز دارید و سپس برای خریدتان تصمیم بگیرید.شما می‌توانید ناودانی‌های موردنظر را در سایز و ابعاد دلخواه از سایت پیوان سفارش دهید. اگر هم نیاز به کارشناسی در این زمینه دارید، می‌توانید روی کمک کارشناسان ما حساب کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید