روش جدید تشخیص آلزایمر جای اسکن مغزی را گرفت

    کد خبر :585767

محققان دانشگاه واشنگتن نشان دادند که آزمایش جدید خون دقیق‌تر از روش PET بیماری آلزایمر را تشخیص می‌دهد.

مطالعه جدید دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن نشان داد که یک آزمایش خون جدید می‌تواند مراحل اولیه بیماری آلزایمر را سال‌ها پیش از ظهور علائم آن تشخیص دهد.

براساس گزارش «نیواطلس»، گفته شده این آزمایش خون دقیق‌تر از اسکن مغزی «توموگرافی تابش پوزیترون (PET)» خواهد بود و امید است تا غربالگری بیماران را در آزمایشات بالینی تسریع بخشد.

البته باید بدانید که آزمایش خون برای تشخیص بیماری آلزایمر ایده جدیدی نیست. سال‌ها پیش از این مطالعاتی از نشانگرهای زیستی متفاوتی برای تشخیص این بیماری در مراحل اولیه ارائه شده است.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن نشان دادند که اندازه‌گیری سطح دو نوع آمیلوئید در جریان خون می‌تواند به طور موثری ذخایر آمیلوئید موجود در مغز را ردیابی کند.

گفتنی است؛ آمیلوئید بتا یک سم قوی و عامل اختلالات عملکردی در میتوکندری‌ها است که در نتیجه منجر به آزادشدن رادیکال‌های آزاد و نهایتاً آسیب نورون‌ها می‌شود.

همچنین محققان دریافتند که این آزمایش خون می‌تواند ذخایر آمیلوئید مغز را با دقت 88 درصدی در مقایسه با اسکن PET تشخیص دهد.

طبق این گزارش، در این مطالعه، محققان 158 نفر بالای 50 سال را که از نظر شناختی سالم بودند، مورد بررسی قرار دادند.

«رندال باتمن» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در حال حاضر ما افراد را با اسکن‌های مغزی غربالگری می‌کنیم که روشی گران و وقت‌گیر است اما با انجام آزمایشات خون می‌توانیم هزاران نفر را در طول یک ماه غربال کنیم؛ این بدان معنا است که آزمایشات جدید برای تشخیص آلزایمر می‌تواند به درمان سریع‌تر این بیماری کمک کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید