روش‌های تولید تیرچه‌ پیش‌‌ تنیده

    کد خبر :929861

در صنعت ساخت و ساز، تیرچه‌ پیش‌ تنیده یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد بوده که روش‌های تولید متفاوتی دارد و امروزه در بسیاری از کشورهای جهان تکنولوژی ساخت و تولید این تیرچه مورد توجه همگان قرار گرفته است. روش‌های تولید تیرچه‌ پیش‌ تنیده مطلب بسیار مهمی است که ما امروز در این صفحه به آن اشاره می‌کنیم و به‌صورت کامل درباره‌ی آن توضیح می‌دهیم و امیدواریم این مطالب برای شما همراهان گرامی مفید واقع گردد. اینک به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب این صفحه همراه ما باشید.

 

 

آنچه لازم است درباره تولید تیرچه‌ پیش‌ تنیده بدانید!

تولید تیرچه‌ پیش‌ تنیده در مجموعه‌های کاملا معتبر و پیشرفته انجام می‌شود و روند ساخت این تیرچه‌ها زیر نظر کارشناسان خبره در این حوزه می‌باشد. استفاده از مواد اولیه‌‌ی باکیفیت و رعایت تمامی استاندارهای ساخت تیرچه‌ پیش‌ تنیده، سبب شده این‌ تیرچه‌ها مناسب‌ترین جایگزین برای سایر تیرچه‌ها باشند.

مراحل ابتدایی ساخت تیرچه‌ پیش‌ تنیده

برای تولید تیرچه‌‌ پیش‌ تنیده ابتدا بتن آرمه یا مسلح تولید می‌شود اما باید درنظر داشت بتن در برابر نیروهای کششی ضعیف بوده اما از لحاظ تحمل در برابر نیروهای فشاری فوق‌العاده عمل می‌کند و تنها ضعف آن در برابر نیروهای کششی است.

تولید تیرچه‌ پیش‌ تنیده به‌وسیله قالب

تولید تیرچه‌ پیش‌ تنیده به‌ وسیله قالب روشی است که از ۱۰ سال پیش منسوخ شده است؛ تولید تیرچه‌ پیش‌ تنیده به این روش همواره مشکلاتی از جمله سوراخ شدن و ترک خوردن بتن را به‌وجود آورده است. در ضمن تیرچه‌های تولید شده به کمک این روش همواره بی‌کیفیت هستند و محصولات تولید شده به‌وسیله این روش گواهی استاندارد نخواهد داشت.

چرا سازه‌های بتن آرمه معمولا دارای ترک خوردگی هستند؟

لازم است بدانید بتن آرمه یک ترکیب ناهمگن بوده و در نتیجه فولاد و بتن آن به‌صورت مجزا عمل می‌‌کنند و این عملکرد مجزا سبب ایفای نقش جداگانه این ترکیبات می‌شود. حال باید توجه داشته باشید نتیجه‌ی این نقش مجزا ترک‌خوردگی در بدهی از سازه‌های بتن آرمه است.

مزیت‌های استفاده از سیستم تیرچه‌ پیش‌ تنیده

♦ از لحاظ اقتصادی خرید تیرچه‌ پیش‌ تنیده نسبت به سایر تیرچه‌ها به‌صرفه‌تر است.

♦ تائیدیه‌های فنی تیرچه‌های پیش‌ تنیده از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اخذ شده است.

♦ تیرچه‌های پیش‌ تنیده در مقایسه با تیرچه‌های فلزی از حجم بتن کمتری استفاده می‌کنند.

♦ کیفیت تیرچه‌ پیش‌ تنیده نسبت به سایر تیرچه‌ها بالاتر است.

♦ امکان ایجاد سقف با دهانه‌های بلند تا ۱۲ متر به‌وسیله‌ی تیرچه‌ پیش‌ تنیده امکان‌پذیر است.

♦ استفاده از تیرچه‌ پیش‌ تنیده وزن کلی ساختمان را کاهش می‌دهند و فولاد کم‌تری در این تیرچه‌ها استفاده می‌شود و همین مورد سبب کاهش نیروی زلزله می‌شود.

♦ عدم نیاز به شمع‌بندی موقت در تیرچه‌ پیش‌ تنیده

♦ استفاد از میلگرد ممان منفی در این تیرچه‌ها مورد نیاز نیست!

♦ هزینه‌های ساخت و اجرای سقف به علت کاهش میزان مصرف میلگرد و بتن با استفاده از این سازه امکان‌پذیر است.

♦ افزایش میزان دوام و پایداری سقف

تولید تیرچه پیش‌ تنیده با استفاده از سیستم اکسترود

استفاده از سیستم اکسترود تنها روش اصولی و استاندارد تولید تیرچه پیش‌ تنیده است در این روش بتن نان اسلامپ با ویبره شدن کامل به‌وسیله‌ی حرارت و بخار فرآوری می‌شود و این فرآوری بعد از متراکم شدن انجام پذیر است.

آیا می‌توان برای برای تولید تیرچه پیش‌ تنیده از سری دستگاه‌‌های چینی استفاده کرد؟

عدم استفاده از حرارت جهت فرآوری بتن با دستگاه‌های چینی تیرچه‌های بی کیفیتی را به ارمغان می‌آورد. در ضمن باید توجه داشت دریافت گواهی استاندارد برای تیرچه‌های تولید شده با استفاده از دستگاه‌های چینی امکان‌پذیر نخواهد بود.

تیرچه پیش‌ تنیده استاندارد

نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد با وجود روش‌های مختلف، جهت تولید تیرچه‌ پیش‌‌ تنیده روش استانداری به جز استفاده از مدل اروپایی دستگاه اکسترود وجود ندارد. باید توجه داشته باشید تولید تیرچه پیش‌ تنیده به دلیل کافی نبودن مقدار مقاومت بتن آرمه بوده و به همین دلیل تولید این تیرچه‌ها باید با رعایت تمامی استاندارهای مربوطه صورت گیرد.

سخن پایانی

ما در مطالب بالا درباره‌ی مزایای استفاده از سیستم تیرچه‌ پیش‌ تنیده سخن گفتیم و روش‌های تولید تیرچه پیش‌ تنیده را ذکر کردیم و امیدواریم مطالب ارائه شده این صفحه برای شما مفید بوده باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید