روشنفکری جهان سومی‌ با تغییر قوانین مهریه

    کد خبر :405228

پدر مددکاری اجتماعی ایران نسبت به پیشنهاد «پرداخت سکه مهریه به نرخ روز عقد» واکنش نشان داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت سکه به دلیل نوسانات نرخ ارز، نرخ اقلام و هزینه‌های دیگر نیز افزایش داشته و زنان باید بعد از طلاق، متناسب با نرخ روز مایحتاج زندگی‌شان را تأمین کنند لذا در پس این پیشنهاد هیچ منطق عقلانی وجود ندارد.

اگرچه به دلیل مشکلات اقتصادی و نوسانات نرخ ارز میزان نرخ کالاهای دیگر نیز افزایش یافت، قیمت سکه نیز از این رشد صعودی بی‌تاثیر نماند و با دوبرابر شدن ارزش یک سکه بهار آزادی در طی چند ماه اخیر مردانی که تاکنون به صورت اقساطی ماهیانه موظف به پرداخت یک سکه بودند، در حال حاضر توان پرداخت آن را ندارند؛ همین موضوع باعث شد فاطمه ذوالقدر -نماینده مجلس شورای اسلامی- چندی پیش از بررسی پیشنهاد «پرداخت سکه مهریه به نرخ روز عقد» در کمیسیون اجتماعی مجلس خبر دهد در همین راستا مصطفی اقلیما -پدر مددکاری اجتماعی ایران گفت: ازدواج قراردادی دو نفره بین زوجین است که مرد در هر شرایطی موظف به پرداخت آن بوده و ارائه و بررسی پیشنهاد پرداخت سکه به نرخ روز عقد از طرف مسئولان به هیچ عنوان قانونی و منطقی نیست و دولت‌ها و مسئولان نمی‌توانند دخالتی در این موضوع داشته باشند.

این آسیب‌شناس با بیان اینکه مهریه نوعی دیه زندگی زنان محسوب می‌شود، گفت: زنان عمر خود را در طول زندگی در اختیار همسر خود قرار می‌دهند به همین دلیل سعی می‌شود در هنگام طلاق به نوعی بخشی از زحمات آنها جبران شود، این در حالیست که هیچ زنی تا زمانی که مشکلی وجود نداشته باشد مهریه خود را از همسرش طلب نمی‌کند.

وی معتقد است که پیشنهاد برای تغییر قانون مهریه زنان موضوعی است که برای منفعت مردان از سوی برخی افراد ارائه شده و در پس آن هیچ منطق عقلانی وجود ندارد، چراکه با توجه به افزایش قیمت سکه به دلیل نوسانات نرخ ارز، نرخ اقلام و هزینه‌های دیگر نیز افزایش داشته و زنان باید بعد از طلاق متناسب با نرخ روز مایحتاج زندگی‌شان را تامین کنند.

اقلیما با بیان اینکه زنان مطلقه به دلیل شرایط و فرهنگ موجود در جامعه به نوعی زندگی خود را از دست می‌دهند و جامعه به عنوان زنی بیوه آن‌ها را خطاب می‌کند ادامه داد: زنان مطلقه به دلیل نگاه سنتی در بیشتر مواقع برای ازدواج مجدد تنها می‌توانند با مردان مطلقه ازدواج کنند، این درحالیست که مردان مطلقه به راحتی با دختر دلخواه خود ازدواج می‌کنند. با این شرایط کدام یک از این مسئولان پاسخگوی وضعیت آشفته و نامساعد زنان جامعه ما هستند؟

این مددکار تاکید کرد: خوشبختانه باتوجه به قوانین جمهوری اسلامی هیچ‌کس حق تعیین و تکلیف موضوع مهریه را ندارد و نمی‌تواند خلاف قوانین شرعی و جمهوری اسلامی قوانین تازه‌ای مرتبط با مهریه اجرا کند.

این آسیب‌شناس در ادامه با اشاره به آمارهای طلاق‌های توافقی و آمارهای انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران گفت: بیش از ۷۰ درصد از طلاق‌ها توافقی اتفاق می‌افتد و این در حالیست که ۷۰ درصد از زنان برای رهایی از وضعیت آشفته و اسف‌بار زندگی از حق (مهریه) خود گذشت می‌کنند. زنانی که به دلیل شرایط جامعه روح و روان آنها آسیب دیده با این وجود آیا مسئولانی که چنین پیشنهادی ارائه کرده‌اند پاسخگوی این مسئله هستند؟ بخشش و یا محاسبه نرخ سکه به قیمت زمان عقد می‌تواند روحیه و زندگی زنان آسیب خورده جامعه را ترمیم کند؟.

پدر مددکاری اجتماعی ایران معتقد است که در کشور ما برخی قضات بدون درکی از وضعیت زنان مطلقه برای آنها تصمیم‌گیری می‌کنند و به دنبال آن بسیاری از زنان صاحبنظر هم علیه هم جنسان خود تصمیمات نادرستی می‌گیرند، با تمام این اظهارات به نظر می‌رسد در کشور جهان سومی زندگی می‌کنیم که روشنفکرانش نیز تفکر افراد جهان سومی را دارند و تفکرات زنان با قرار گرفتن میان مردان تحت تاثیر آنها قرار می‌گیرد

اقلیما در ادامه با استناد به آمارهای مراجعه‌کنندگان به انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران گفت: اکثر طلاق‌ها ناشی از رفتارهای نادرست مردان اتفاق می‌افتد به طوریکه ۷۰‌ درصد از این آمار به دلیل طلاق‌های توافقی و ۲۰ درصد به دلیل لجبازی و درگیری‌های زوجین اتفاق می‌افتد، در این حالت زنان با از خود گذشتگی مجبورند برای رهایی از وضعیت نامساعد زندگی خود از مهریه به عنوان ابزار دفاعی استفاده کنند. با این وجود باز هم بسیاری از مردان برای “طلاق” از همسر خود باج می‌گیرند.

این آسیب‌شناس با بیان اینکه “مهریه” تنها ابزار دفاعی زنان است، به قوانین تبعیض آمیز جامعه علیه زنان اشاره کرد و افزود: در زمان ازدواج حق طلاق زن در اسلام قانونا به مرد داده شده این در حالیست که در این زمینه هیچ حقی به زنان داده نشده و زنان برای دفاع از خود تنها می‌توانند از مهریه به عنوان ابزاری دفاعی استفاده کنند.

به گزارش ایسنا اگرچه طبق گفته فاطمه ذولقدر -عضو فراکسیون زنان مجلس- مدت‌ها پیش آمار زندانیان مهریه در کشور کم بود، مهریه قسط‌بندی و به صورت ماهیانه پرداخت می‌شد، اما در حال حاضر چون مردها نمی‌توانند مهریه را حتی در حد یک سکه در ماه پرداخت کنند راهی زندان می‌شوند و آمارها در این زمینه افزایش یافته است و این مساله موجب بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود. اقلیما در این زمینه معتقد است که بسیاری از این مردان از وضعیت مالی بسیار خوبی برخوردار هستند اما با خود رایی معتقدند که باید حرف خود را به کرسی بنشانند تا مهریه همسر خود را که حق طبیعی و شرعی اوست را پرداخت نکنند.

پدر مددکاری اجتماعی ایران افزود: اگرچه قوانین جمهوری اسلامی منطبق با قوانین دین اسلام پایه گذاری شده اما مجریان این قوانین به دلیل مشکلات فرهنگی آن را قبول ندارند و سعی می‌کنند با پیشنهادات خود تغییراتی در قوانین در راستای منفعت مردان ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا، اگرچه افزایش قیمت سکه طی چند ماه اخیر باعث ناتوانی برخی مردان در پرداخت آن و افزایش تعداد زندانیانی که به دلیل بدهکاری مهریه راهی زندان‌ها شده‌اند شده، اما نباید فراموش کرد که مهریه حق طبیعی و شرعی زن است و در صورت مطالبه “مرد” موظف به پرداخت آن خواهد بود. مسئله‌ای که طبق گفته برخی کارشناسان از نظر اسلامی نمی‌توان تغییر و یا جایگزینی برای آن قائل شد و باید برای کاهش بروز آسیب‌های اجتماعی تدبیر دیگر اندیشید تا در این مورد حقوق هیچ یک از افراد جامعه اعم از مردان و زنان ضایع نشود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید