روسیه با انتشار بیانیه ای طرف های افغان را به پرهیز از خشونت دعوت کرد

    کد خبر :837016

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای از طرف‌های افغان خواست که خویشتنداری و از هرگونه خشونت پرهیز کنند.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه خود نوشت: به دقت تحولات افغانستان را پس از روی کار آمدن گروه طالبان و عدم مقاومت کامل ارتش افغانستان را که از سوی آمریکا و متحدانش آموزش و تجهیز شده است، زیرنظر داریم.

در بیانیه آمده است: بر اساس اطلاعات موجود، اوضاع کابل و افغانستان تثبیت می‌یابد. گروه طالبان شروع به برقراری نظم عمومی در جامعه کرده و بر تضمین امنیت ساکنان افغانستان و مراکز دیپلماتیک خارجی تاکید کردند.

وزارت خارجه روسیه، در ادامه بیانیه خود همه طرف‌های افغان را به خویشتنداری، خودداری از خشونت و کمک به حل و فصل اوضاع از راه‌های صلح آمیز فراخوانده است.

در بیانیه خاطرنشان شده است که سفارت روسیه در کابل به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد. روابط کاری با دولت جدید افغانستان به منظور تامین امنیت مرکز دیپلماتیک روسیه در کابل برقرار شده است.

خبرگزاری تاس روز دوشنبه به نقل از ضمیر کابلوف نماینده ویژه دولت روسیه در امور افغانستان اعلام کرد دیمیتری ژیرنوف سفیر این کشور در کابل فردا با نماینده‌ای از طالبان ملاقات خواهد کرد.

کابلوف روز دوشنبه در گفتگو با رادیو روسی اکو مسکو گفت: تصرف کابل توسط گروه طالبان، انتقال قدرت در افغانستان با توافق معین نیست بلکه نتیجه شکست سیاست‌های آمریکا در افغانستان است.

ضمیر کابلوف گفت: تصرف کابل توسط گروه طالبان پیامد شکست آمریکا در افغانستان است. روسیه در به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان عجله نمی‌کند.

وی با اشاره به اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه انتقال قدرت در افغانستان نتیجه توافق بوده است، افزود: مولفان اینگونه اخبار واهی قصد دارند شکست سیاست‌های امریکا در افغانستان را به گونه‌ای توجیه کرده و آن را اقدام برنامه ریزی شده قلمداد کنند.

نماینده رئیس جمهوری روسیه در افغانستان خاطرنشان کرد که تصرف کابل توسط طالبان تا اندازه‌ای غیرمنتظره بود، زیرا ما فکر می‌کردیم که ارتش افغانستان در هر صورت تا مدتی مقاومت می‌کرد.

به گفته کابولوف، روسیه بخشی از کارکنان سفارت خود در افغانستان را تخلیه می‌کند.

رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: در زمان حاضر حدود ۱۰۰ نفر در سفارت روسیه در کابل کار می‌کنند که شماری از آن‌ها به مرخصی اعزام و شماری نیز از این کشور تخلیه خواهند شد.

وی افزود: به این ترتیب سعی خواهد شد تا در ساختمان سفارت روسیه، شمار زیادی حضور نداشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید