روحانی:هر کشوری دور خود دیوار بکشد نابود می‌شود و پیشرفت نمی‌کند|آمریکا زمانی پیشرفت کرد که دورش دیوار نبود| شرایط ما هم شرایط خوب و هم شرایط سختی است

    کد خبر :494222
روحانی

رییس جمهور با بیان اینکه پیشرفت از آزادی شروع می شود یادآورشد: پیشرفت علم، دانش و فناوری از آزادی و محیط مناسب آغاز می‌شوند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (شنبه) طی سخنانی در حاشیه مراسم بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و در جمع مدیران این شرکت‌ها، اظهار کرد: اولین زیربنای آزادی، اندیشه است و فناوری یکی از میوه‌های علم و دانش است که هردو پایه های اصلی فناوری هستند و برای تسریع پیشرفت فناوری باید دانش های پایه رشد پیدا کنند.

وی افزود: اگر ما در زمینه دانش های پایه رشد پیدا نکنیم، ستون های اصلی مان برقرار نشده که ساختمان بر روی آن بنا شود و اگر بناست علم و دانش پیشرفت کند پایه اصلی آن آزادی و محیط مناسب است.

روحانی با بیان اینکه شما اگر استاد و دانشجو را برای اندیشیدن، سخن گفتن و اظهارنظر آزاد نگذارید امکان پیشرفت وجود نخواهد داشت، گفت: پیشرفت از آزادی شروع می شود و پیشرفت علم، دانش و فناوری از آزادی و محیط مناسب آغاز می‌شوند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آزادی که ما ۴۵ سال پیش در حوزه علمیه قم داشتیم فکر می‌کنم هنوز در دانشگاه های ما نباشد، یادآور شد: یک عالم در حوزه علمیه خیلی راحت نظریات همه علمای بزرگ را نقد می کند و کنار می گذارد یا گاهی نظریه ای که بر روی آن ادعای اجماع شده است یک مدرس در کرسی درس، به راحتی تمامش را رد می کند و خیلی راحت می گوید، اشتباه کرده اند و در نهایت نظر خودش را می گوید و در همان جلسه هم شاگرد به استاد می گوید تو اشتباه کردی. فکر نکنم چنین آزادی در دانشگاه های ما باشد.

وی ادامه داد: زمانی که دانشجو بودم این آزادی نبود که یک دانشجو مقابل استاد بایستد و با آزادی لسان حرف بزند.

روحانی خطاب به حاضران گفت: منظورم این است که دولت، حکومت و نظام باید این زیر ساخت ها را برای شما آماده کند. ما فکر می کنیم زیرساخت یعنی ساختمان، وام یا پول و این چیزها اما اینها زیر ساخت نیستند. نخستین زیر ساخت آزادی است و دولت باید بتواند زیر ساخت فیزیکی مهیا کند ولی از این زیرساخت مهمتر زیرساخت حقوقی است.

رییس جمهوری با بیان اینکه فکر می کنیم زیرساخت یعنی ساختمان، برق و جاده ولی وقتی متخصصان می خواهند فناوری یا اختراعی را ثبت کنند ماه ها گرفتار می شوند، اظهار کرد: این همان زیر ساخت های حقوقی و مقرراتی است که دولت و مجلس باید به وجود آورد. اگر این زیرساخت‌ها را از هر لحاظ آماده کردیم آن وقت در آن محیط مناسب، دانشجو می تواند رشد کند.

روحانی با تاکید بر اینکه رشد دانشجو، تحقیقات و فناوری بر پیوستگی و وابستگی متکی است، ادامه داد: اگر ارتباط شما با دانشگاه، تولید، بازار و صنعت ضعیف باشد کار پیش نمی رود و فعالیت شما کند و محدود می شود.

وی با اشاره به اینکه بالاترین نشاط را کسانی دارند که به امر خلق کردن می رسند، گفت: از صفات خداوند، خالقیت و علم است اما یکی از صفات دیگر خداوند هم مهلت دهنده بودن است در حالی که ما مهلت نمی دهیم، ولی اگر کسی خطا کند می تواند با توبه خطایش را پیش خدا جبران کند.

روحانی ادامه داد: باید همه فرصت ها را به نسل جوان بدهیم. ممکن است در یک فناوری به نتیجه ای نرسید و برگردید و دوباره شروع کنید این اشکالی ندارد باید فرصت دهیم. همچنین از طرف دیگر شرایط ما هم شرایط خوب و هم شرایط سختی است و یکی از اعتقادات دولت از ابتدای کار خود در سال ۹۲ این بوده که علم مثل هنر، فناوری،اخلاق و ایمان مرز نمی شناسد.

رئیس جمهور تاکید کرد: شما نمی‌توانید بگویید این فرد چون تبعه ایران بوده پس مسلمان است یا اگر تبعه کشور دیگر است پس اسلام او ضعیف است. ایمان مرز نمی‌شناسد، شناسنامه این کشور و آن کشور ندارد، هنر مرز نمی‌شناسد؛ یک نقاشی خوب ،یک مجسمه خوب یا فیلم خوب، آهنگ خوب، یک داستان خوب و یک کتاب خوب و در هر زمینه ای از فرهنگ که بگویم، مرزی نیست و کسی مرزی برایش نمی شناسد.

روحانی افزود: علم، علم است و مرز نمی شناسد، دو -دو تا در ایران هم چهارتاست در هر جای دنیا هم چهارتاست. پزشکی هم مرز نمی‌شناسد، آیا اگر کسی تبعه جای دیگر باشد نمی‌تواند در ایران جراحی کند؟

وی تصریح کرد: در فناوری هم مرز معنی ندارد، کمتر فناوری ای هست که یک کشور به تولید و ساخت در آن برسد و صد در صد ایده و قطعه و همه چیز آن از یک نفر یا یک کشور باشد. ممکن است قطعه را شما بسازید اما ممکن است اصلا به صرفه تان نباشد و بسیاری از قطعات آن صنعت و فناوری تان را از جای دیگر بیاورید.

رییس جمهور با بیان این که ارتباط با دنیا باید یک ارتباط سهل و آسان باشد، تصریح کرد: بعضی از کشورها امروز به فکر دیوار افتادند و می خواهند دیوار فیزیکی بسازند اما نمی توانند بودجه خود را هم از کنگره بگیرند. آنان هم برای ویزا و هم برای علم دیوار درست می کنند، به طوری که یک محقق می خواهد از آنجا به ایران بیاید تا در یک سمینار شرکت کند اما نمی گذارند در حالی که نمی‌دانند تمام پیشرفت هایشان در سایه این بوده که سال‌ها دیوار نداشتند.

روحانی ادامه داد: اگر رشد و پیشرفتی در آمریکا هست از کشورها و ملیت های مختلف است، چقدر ایرانی در آنجا کار و تلاش می کنند؟ آنها زمانی به مرز علم و دانش و پیشرفت رسیدند که دیوار نداشتند. هر کشوری که دور خود دیوار درست کند، در داخل نابود می شود و پیشرفت نمی کند.

وی همچنین با بیان اینکه ما باید بتوانیم با محققان، متفکران و اندیشمندان در کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی در ارتباط باشیم، گفت: گاهی می بینید در جمع یک نفر از همین کشورهای اطراف، فرد با استعداد و درس خوانده ای اگر به جمع شما اضافه شود تاثیر گذار می شود.

رییس جمهور خطاب به حاضران در مراسم ادامه داد: بسیاری از فناوری های تولیدی شما باید از کشور خارج شود. فناوری محبوس نمی ماند. شما هرچه می سازید هم باید در مصرف داخلی از آن استفاده شود و هم باید بتوانید آن را صادر کنید. این یکی از زیربناها است که دولت باید ایجاد کند و فضا را برای ارتباطات با جهان آماده سازد.

روحانی تاکید کرد: البته در شرایطی هستیم که فشار و تحریم هم روی ما است و کشورهایی هستند که می خواهند از طریق تحریم، کار خود را پیش ببرند. آنها می فهمند که اگر بخواهند رشد علم و فناوری و پیشرفت را کند کنند، راه آن تحریم و بستن راه‌ها است. البته این شرایط برای ما مشکل درست می کند ولی انگیزه جدید هم به ما می دهد.

وی ادامه داد: ما در شرایطی قرار داریم که قطعاتی را که می خواهیم و قبلا به راحتی وارد می کردیم، امروز نمی توانیم وارد کنیم ولی این شرایط، فضایی ایجاد می کند که سریع تر روی آن بخش نیازمان کار کنیم.

روحانی تصریح کرد: به آقای ستاری هم تاکید کردم در بخشی از صنعت ما مشکلاتی وجود دارد که امروز برخی از شرکت های فناورانه گله دارند که محصول داریم اما برخی از صنایع ما جرات استفاده از این محصول را ندارند.

وی افزود: وقتی به یکی از وزرا توصیه می کردیم دستگاهی را از داخل خریداری کند پاسخ داد اگر این دستگاه خراب شود چه کسی پاسخگوی آن خواهد بود؟ در حالی که ما این ریسک را باید بپذیریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که مسؤولان کشور در تمام رده‌ها باید بپذیرند اگر می‌خواهیم از نوآوری بومی خودمان استفاده کنیم ممکن است اشکال هم پیش آید اظهار کرد: از صد مورد استفاده از نوآوری‌های خودمان ممکن است ده مورد هم ایراد داشته باشد اشکالی ندارد همان که بتوانیم از ۹۰ مورد دیگر استفاده کنیم خوب است و باید مشکلات آن ده تای دیگر را رفع کنیم.

رئیس جمهور با بیان خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس در زمینه ساخت موشک‌های هوا به هوا در داخل کشور اظهار کرد: در آن زمان هم ما موشکی را برای شلیک هوا به هوا ساخته بودیم که وقتی روز افتتاح آن رسید، دیدیم که اشکالی از چشم متخصصان‌مان دور مانده است و آن هم این است چون این موشک از ابتدا هوا به هوا نبوده است وقتی قرار است شلیک شود گرمایش به هواپیما صدمه می‌زند که ما متخصصان ما این مشکل را نیز رفع کردند پس آدم اشتباه می‌کند و اما می‌رود و خطاها را رفع می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به این که باید خطاها و اشتباه‌های که در فناوری‌ها پیش می‌آید را اصلاح کنیم اظهار کرد: یکی از کارهای که دولت باید به عهده گیرد ریسک پذیری است، دولت باید در موضوع مالیات و بیمه کمک کند. و همین پارک‌های فناوری که می‌گوید باید درست شود خدمات دولت هم باید در کنار آنها تأسیس شود یعنی ما باید همه خدمات دولت را به این جا بیاوریم تا کارها درست‌تر انجام شود و مسیر را دقیق‌تر تعیین کنیم.

روحانی تاکید کرد: به هر حال باید در نظر داشته باشیم که از همه نمی‌شود یک جور مالیات گرفت. به برخی باید مالیات داد و کمکشان کرد. تا به آن نقطه مورد نظر برسند که حال می‌توان این نقطه را از نظر زمانی مشخص کرد که مثلاً در یک بازه یک ساله به آن نقطه برسند یا محدویتهای کاری همچون تعداد شاغلان در آن شرکتها را در نظر گرفت و گفت که اگر از فلان تعداد کارمندان شما بیشتر شد آن وقت مالیات دهید البته باید در نظر داشته باشیم این گونه قوانین آسیبی به اشتغال زایی ندارد.

رئیس جمهور با بیان این که ما باید حساب شده با شرکت‌های دانش بنیان برخورد کنیم اظهار کرد: ما باید هم در بیمه هم در مالیات و هم در وام به شرکتهای خصوصی کمک کنیم تا به نتیجه برسند. و اگر بر روی یک موضوع خاص مشکلی داریم و می‌توانیم آن کالای را که نیازمندش هستیم در داخل تولید کنیم حتماً باید آن خط تولید را راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از وظایف پارک‌های علم و فناوری علاوه بر فتح مرزهای فناوری و دانش، کمک به بخشهای است که ما در آن تحریم شده‌ایم. از آن تحریم بزرگ ما در ارتباط با مسائل پولی و مالی که ما می‌توانیم این ارتباط پولی و مالی را حفظ کنیم و اما باید در حل این مشکل نیز حرکتهای لازم را انجام دهیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که فناوری می‌تواند راه را باز کند و بسیاری از مواردی که دشمن می‌خواهد با فشار و تحریم ما را از آن محروم کند به ما باز گرداند اظهار کرد: فناوری می‌تواند جلوی فشار دشمن را بگیرد و آن را ُکند، کند. که در شرایط فعلی همین هم توقع ما است.

وی با تاکید بر این که من از بازدید از این نمایشگاه بسیار خرسند هستم اظهار کرد: در نظر داریم که موارد مربوط به حمایت‌های لازم دولت از شرکتهای دانش بنیان را از کمک‌های خاصی که می‌طلبد با اعضای دولت در میان بگذاریم و نیازهای آنها را برطرف کنیم.

روحانی ادامه داد: کاری که امروز شما انجام می‌دهید کار بزرگی است و صبحت فقط بر سر صرفه جویی ارزی نیست بلکه ما به عنوان تولید کننده و صادر کننده محصول مطرح شده‌ایم. و این کار بزرگی است که شما انجام دادید آن هم در شرایطی که ما برای تأمین برخی از کالاها ممکن است به خارج نیازمند شویم اما شما خودتان این نیاز را در داخل برطرف می‌کنید .

روحانی با بیان این که استفاده از محصولات دانش بینان هم کارها را تسهیل می‌کند و هم آنها را تسریع می بخشد اظهار کرد: استفاده از این محصولات باعث می‌شود اشتباهاتمان در انجام کارها کمتر شود البته پیشرفتهای علمی، دانشی و فناوری نیازمند یک محیط مناسب است. که در آن محیط متخصصان ما بتوانند راحت‌تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و محصولات را مورد تبادل و ارزیابی و ایراد گیری قرار دهند. پس اساس شکل گیری پارکهای فناوری داشتن یک محیط مناسب و زیست بوم سالم است و اگر آن را ایجاد کنیم می‌توانیم مغزهای خلاق را به خود جلب کنیم.

وی با بیان این که شناسایی انسان‌های خلاق و پیشرو به عدالت کمک می‌کند اظهار کرد: شناسایی چنین انسان‌های سبب می‌شود به جای این که پسرعموی آن یکی و پسرخاله این یکی بر سر کار آید انسان‌های خلاق انتخاب شوند؛ چرا که شتاب فناوری پسرعمو و پسرخاله نمی‌شناسد و این موضوع مهمی است که می‌تواند جلوی رانت خواری را بگیرد عدالت فراهم کند و استخدام‌ها را براساس شایستگی‌ها عملی کند.

وی ادامه داد: پس شما که در شرکتهای دانش بنیان کار می‌کنید تنها زندگی مردم و رفاه شان را بهبود نمی‌بخشید بلکه به مبارزه با فاسد هم می‌پردازید و به آن کمک می‌کنید پس اگر می‌خواهیم بسیاری از رانت‌ها را از بین ببریم یک راهش دولت الکترونیک است.

روحانی با بیان این که گاهی چهره به چهره شدن در انجام امور اداری آغاز بدبختی و گرفتاری است اظهار کرد: این که وقتی من با کسی کار دارم با او چهره به چهره شوم زمانی خوب است و خیلی وقت‌ها هم خوب نیست آن زمانی که من کار علمی دارم و به دنبال اعتماد سازی هستم مواجه چهره به چهره مفید است اما وقتی قرار است از کسی امضای بگیریم آن وقت این مواجه چهره به چهره آغاز بدبختی و مسائل دیگر می‌شود. و موضوعات از قبیل امضای طلایی و موارد دیگر پیش می‌آید. پس در چنین شرایطی تکیه به دولت الکترونیک بهتر است؛ چرا که گاهی به نفع ما است که کارها را به ماشین‌ها بسپاریم که هم دقیق‌تر عمل می‌کنند وهم سریع‌تر.

رئیس جمهور با بیان این که گاهی هوش مصنوعی از هوش طبیعی خیلی بهتر عمل می‌کند اظهار کرد: امروز در این نمایشگاه گفتند می‌توان ماشین‌های را تولید کرد که جراح پشت آن بنشید و بدون این که حتی کت خود را از تن دربیاورد یک جراحی را در اتاق دیگر و حتی در شهر دیگر مدیریت کند و انجام دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اظهار خرسندی از فراهم شدن فرصت برای بازدید از محصولات شرکتهای دانش بنیان اظهار کرد: به همه مدیران شرکتهای دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تبریک می‌گویم و بر این نکته تاکید می‌کنم که ما آماده تسهیل روابط دولت با شرکتهای دانش بنیان هستیم و می‌کوشیم نیازمندی‌های آنها را راحتر برطرف کنیم.

وی ادامه داد: ما در آغاز پنجمین دهه انقلاب قرار داریم و امیدوارم بتوانیم در این دهه از نظر پیشرفت علم و دانش و فناوری در منطقه و جهان سرآمد باشیم و برای نظام یک دستاورد خوب و ماندگار به ارمغان بیاوریم.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. شهروند گفت:

    مگر امریکا پیشرفت کرده
    ما که از امریکا پیشرفته تریم

دیدگاهتان را بنویسید