روایت یک دیپلمات سابق آمریکایی از اختلافات پشت پرده عربستان و امارات

    کد خبر :1011599
دیپلمات سابق آمریکایی اختلافات عربستان و امارات

با وجود روابط حسنه علنی و ظاهری بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی اما گویا شرایط در پشت پرده لحظه به لحظه وخیم‌تر می‌شود.

چند روز بعد از انتشار گزارشی درباره نشست محمد بن سلمان با شماری از روزنامه‌نگاران سعودی و انتقاد شدیداللحن او از محمد بن زاید و بدعهدی‌‌هایی که با وی داشته، اکنون یک دیپلمات سابق آمریکایی از برنامه‌های بن زاید علیه بن سلمان پرده برداشته است.

پاتریک تراوس طی مقاله‌ای تحلیلی در پایگاه اطلاع‌رسانی اندیشکده بین‌المللی خلیج‌فارس فاش کرد، محمد بن زاید حاکم امارات در حال تلاش برای جذب قطر و بحرین به مدار متحدان خویش است تا ائتلافی علیه بن سلمان (در میان کشورهای شورای همکاری) ایجاد و مانع افزایش نفوذ عربستان در منطقه شود.

به گمان این کارشناس، تلاش‌های مذکور یک سال و نیم بعد از پایان بحران خلیج‌فارس آغاز شده است، غائله‌ای که به بحران قطر معروف بود و آن را ائتلافی متشکل از عربستان، امارات، بحرین و با همراهی مصر به وجود آورده بودند.

با این حال از چندی پیش و تقریباً از زمان امضای توافقنامه‌های ابراهیم، شاهد زاویه‌دار شدن روابط بین دو محمد، یا به تعبیری واضح‌تر علنی شدن رقابت منجر به اختلاف این دو بودیم، و به رغم چند دیدار دوجانبه رسمی و غیررسمی با یکدیگر اما تقریباً هیچ یک از نشست‌های منطقه‌ای طی مدت گذشته میزبان همزمان هر دو آنها نشد.

علاوه بر آن، در حالی که رسانه‌های رسمی هر دو کشور همچنان روند عادی خود را در روابط دوجانبه پیش گرفته‌اند، شماری از رسانه‌‌هایی که به وابستگی به این دو کشور مشهورند، حملات خود را علیه طرف مقابل تشدید کرده‌اند.

بعد از حملاتی که طی چند هفته اخیر از سوی رسانه‌های عربی و انگلیسی‌زبان نزدیک به عربستان یا به درخواست عربستان علیه حاکم امارات صورت گرفت، این روزها شاهد افزایش انتشار مطالب و نوشته‌‌هایی درباره فساد ساختار حاکم بر عربستان هستیم که از جانب برخی از رسانه‌های عربی و همسو با یکدیگر در اختیار مخاطبان‌شان قرار می‌گیرد؛ این نشان می‌دهد، محمد بن زاید حمله محمد بن سلمان را با ضدحمله‌ای رسانه‌ای جواب داده و صرفاً به درگیری متحدانش در یمن با دولت تحت حمایت ریاض اکتفا نمی‌کند.

 اعتمادآنلاین

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید