روایت روزنامه اسرائیلی از درگیری اخیر شناورهای ایرانی و آمریکایی در خلیج فارس

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ ۱۱:۵۶
    کد خبر :1016999
هشدار جدی سپاه به ناو امریکایی - درگیری

طی هفته جاری، ایران ویدئویی منتشر کرد که در آن ناوهای جنگی آمریکا را در خلیج فارس تهدید می‌کند. قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران مانند گذشته، مانورهای مختلفی را در دریا انجام دادند تا نشان دهند که ایران توسط ایالات متحده بازداشته نمی‌شود .

آمریکا همیشه در خلیج فارس ناوهای جنگی مستقر دارد و اغلب در حال گشت‌زنی در منطقه هستند، و معمولاً شامل یک ناو هواپیمابر، چند ناوشکن و شناورهای دیگر هستند.این کشور همچنین اخیراً حرکت عمومی هواپیماهای جنگی و کشتی‌های خود را در منطقه افزایش داده و می‌گوید که هدف از آن بازدارندگی ایران از طریق تقویت فرماندهی مرکزی ایالات متحده است.

به نوشته جروزالم‌پست، ویدئوی جدید ایران که مربوط به روز 26 مرداد ماه است نشان می‌دهد که قایق‌های تندرو به یک کشتی جنگی آمریکایی نزدیک شده و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند. ایرانی‌ها خود را «ایستگاه نیروی دریایی سپاه» معرفی کردند و گفتند که بالگردهای آمریکایی در حال ورود به آب‌های سرزمینی ایران هستند. آنها گفتند که ایالات متحده باید هر هلیکوپتری را که در هوا دارد به کشتی‌های خود بازگرداند و اگر ایالات متحده این کار را نکند، ایران آتش خواهد گشود. پس از آن، این ویدئو نشان می‌دهد که ظاهراً هلیکوپتر‌های آمریکایی به کشتی‌های خود باز می‌گردند.

ایران می‌گوید که این حادثه «حضور» آن‌ها در خلیج فارس را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد ایران از یک پهپاد برای نظارت بر این حادثه استفاده می‌کند و به نظر می‌رسد این فیلم هلیکوپترهایی را روی عرشه کشتی آمریکایی نشان می‌دهد.

در حالی که ایران می‌گوید که کشتی‌های یو‌اس‌اس باتان و یو‌اس‌اس توماس هادنر را رهگیری کرده است، فاکس‌نیوز در گزارشی ادعا کرد که این روایت را رد می‌کند. ریک چرنیتز، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در گفت وگو با فاکس نیوز مدعی شد: «هیچ بالگرد آمریکایی به دلیل تهدیدات نیروی دریایی سپاه، پیش از موعد به عرشه بازنگشته است».

به ادعای فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا، ایالات متحده برای بازدارندگی از اقدامات ایران تلاش می‌کند و بخش نیروی دریایی فرماندهی مرکزی آمریکا مدعی‌ست ایالات متحده به آزادی تجارت و دریانوردی در یک محیط دریایی امن در منطقه متعهد است.

یو‌اس‌اس باتان به عنوان یک کشتی تهاجمی آبی-خاکی تعریف می‌شود که شبیه به یک ناو هواپیمابر است اما نقش متفاوتی دارد. این کشتی هدایت گروه آماده عملیات آبی-خاکی باتان را بر عهده دارد که در ماه ژوئیه ویرجینیا را ترک کرد و به سمت خلیج فارس حرکت کرد. این ناوگروه بیش از 4000 پرسنل در چندین کشتی دارد. به گفته یو‌اس‌ان‌آی نیوز، این گروه شامل بخشی از یگان اعزامی 26 نیروی دریایی است و دارای یک اسکادران هلیکوپتر رزمی دریایی و همچنین سایر نیروها است.

داکوتا ال وود، پژوهشگر ارشد در بنیاد هریتیج و یک سرهنگ بازنشسته تفنگداران دریایی آمریکا، به یو‌اس‌ان‌آی گفت: «آن‌ها در آنجا شناور می‌مانند تا ببینند ایرانی‌ها چه واکنشی نشان می‌دهند، و با حضور این گروه بزرگ در خلیج فارس باید دید آیا شاهد کاهش تنش‌ها خواهیم بود؟ آیا فقط سیگنال دهی حضور آن‌ها در منطقه کار می‌کند؟»

به گزارش اکوایران، به گفته جروزالم‌پست، این حادثه نشان می‌دهد که چطور ایران می‌خواهد با ادعاهای آمریکا مبنی بر بازدارندگی از ایران مقابله کند. ایران می‌خواهد نشان دهد که ایالات متحده علی‌رغم چنین تحرکاتی بازداشته شده و کشتی‌ها و هلیکوپترهای آمریکایی از هشدارهای ایران پیروی می‌کنند. با این حال، با توجه به ادعای ویرایش شدن ویدئوها، هم‌چنان ابهام‌هایی در مورد دریافت چنین سیگنال‌هایی وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید