روایتی از رسوایی بزرگ “جو بایدن”

    کد خبر :967304
رسوایی جو بایدن

نشریه “اکونومیست” در گزارشی با اشاره به پیدا شدن دو محموله از اسناد طبقه بندی شده دولتی در مکان های وابسته به جو بایدن از جمله خانه شخصی اش در ویلمینگتونِ دلاوِر، به این نکته اشاره می کند که حزب دموکرات که به دلیل اقدام ترامپ در انجام حرکتی مشابه، به شدت به وی و حزب جمهوریخواه حمله می کرد، عملا در مخمصه ای بزرگ گرفتار شده و احتمالا این موضوع موجب وارد آمدن فشارهای گسترده سیاسی و قضایی به دولت بایدن از سوی جمهوریخواهان در آینده نزدیک خواهد شد.

بازتاب– “جو بایدن” رئیس جمهور کنونی آمریکا که بارها به ترامپ به دلیل نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی‌شده و محرمانه در محل زندگی اش حمله کرده بود، به تازگی شاهد رسوایی جدیدی برای خود که همان پیدا شدن اسناد محرمانه در گاراژ خانه اش باشد، بوده است. در این راستا، در فضای مجازی هشتگِ “گاراژ بایدن” ایجاد شده که با تصاویر مختلفی نیز همراه شده و مخالفان بایدن سعی دارند از این طریق، در مورد رسوایی جدید وی مانور دهند.

اخیرا اخباری منتشر شده که در یک اتاق فکرِ وابسته به بایدن در واشینگتن، برخی اسناد محرمانه دولت آمریکا کشف شده است. تنها اندکی بعد، اخبار جدیدی دال بر پیدا شدن بخش دیگری از اسناد محرمانه دولت آمریکا در گاراژ خانه بایدن در ویلمینگتونِ دلاوِر منتشر شد.

اسناد در گاراژ جو بایدن

برای دموکرات ها که که مدام تاکید داشته اند که ترامپ به دلیل نگه داشتن میزان قابل توجهی از اسناد محرمانه دولتی در محیط خانه خود در کالیفرنیای آمریکا باید هر چه سریع تر محاکمه شود، این مساله یک رسوایی و بحران تمام عیار است. با این حال، این موضوع برای جمهوریخواهان، یک هدیه غیرمنتظره به حساب می آید. هدیه ای که شادی زیادی را مخصوصا برای شخصِ ترامپ ایجاد کرده است.

در این رابطه ترامپ در شبکه اجتماعی خود موسوم به Truth گفته است که چه زمان اف بی آی مجوز حمله به خانه های بایدن و مخصوصا اقامتگاه وی در کاخ سفید را صادر می کند؟ دیگر جمهوریخواهان نیز خواستار برخورد جدی دستگاه قضایی آمریکا با بایدن به همان طریقی که با ترامپ رفتار شد، شده اند. پیشتر پرونده گسترده ای برای رسوایی ترامپ در زمینه نگهداری از اسناد محرمانه دولتی در محل زندگی اش تشکیل شده بود.

به تازگی دادستان کل آمریکا فردی را نیز به عنوان بازرس ویژه در پرونده بایدن انتخاب کرده و به وی اختیار کامل داده است. این فرد “رابرت هور” نام دارد که در سال 2017 توسط ترامپ به عنوان یکی از مقام‌های ارشد قضایی در ایالت مریلند آمریکا نامزد شده بود و تا سال 2021 و قبل از استعفای خود از سِمت مذکور نیز در آن مشغول به فعالیت بود. وی قول داده که حقایق و شواهد را خیلی زود بررسی کند و در این رابطه تحت تاثیر هیچ ملاحظه ای نیز قرار نگیرد.

کاملا واضح است که هم ترامپ و هم بایدن افراد شلخته و غیرمنظمی بوده اند. اسناد طبقه بندی شده باید در مکان های امن نگهداری شوند نه در گاراژ خانه و یا کلاب های خانگی. البته که تمامی اسناد محرمانه آمریکا نیز باید پس از آنکه یک دوره ریاست جمهوری در آمریکا خاتمه می یابد، به آرشیو ملیِ این کشور واگذار شوند. اگرچه که هنوز در مورد محتوای اسناد یافت شده از بایدن صحبتی نشده با این حال برخی منابع خبری و آگاه تاکید کرده اند که این اسناد نیز از همان درجه اهمیت که اسناد یافت شده از ترامپ حامل آن ها بوده، برخوردار هستند.

این موضوع تا حد زیادی بایدن و دولتش را از وضعیت اخلاقی جهت حمله به ترامپ دور می کند. شاید تفاوت‌هایی در قضیه ترامپ با بایدن از حیث محتوا و کمیت اسناد کشف شده و یا نیاتی که از نگهداری آن ها برقرار بوده، وجود داشته باشد با این حال، تیم دولت بایدن تا حد زیادی شکست سنگینی را متحمل شده اند. از این رو، تلاش‌های گسترده دموکرات ها جهت مجازات کردن ترامپ به دلیل نگهداری از اسناد محرمانه در خانه اش به احتمال فراوان، دیگر به نتیجه نخواهد رسید.

در این میان، حامیان بایدن سعی در حمایت از وی دارند و تاکید می کند که موردِ وی با مورد ترامپ متفاوت است. آن ها ادعا می کنند که بایدن مرتکب یک اشتباه شده که صادقانه نیز به آن اعتراف کرده است. این در حالی است که ترامپ به عَمد اقدام به انبار کردن اسناد محرمانه دولت آمریکا کرده است. ترامپ ماه ها تلاش کرد تا از جستجو در محل زندگی اش که می توانست به یافتن اسناد محرمانه دولتی ختم شود، جلوگیری کند. این در حالی است که تیم بایدن از همکاری گسترده خود با اف بی ای خبر داده اند و حتی خودِ بایدن نیز داوطلبانه با تشکیلات امنیتی آمریکا همکاری کرده است.

با این همه، هنوز چند سوال مهم و اساسی در رابطه با پرونده بایدن و عملکرد او در مورد رسوایی جدیدش مطرح است. چگونه پرونده هایی از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به محل زندگی بایدن راه یافته است؟ چرا این اسناد در آنجا نگهداری می شده اند؟ این اسناد حاوی چه اطلاعاتی بوده اند؟ و با توجه به اینکه اولین محموله اسناد مذکور در ماه نوامبر سال 2022 کشف شده اند و بخش عمده دیگر در ماه دسامبر سال مذکور، چر اینقدر زمان برده که این موضوع رسانه ای شود؟ در میان همه این سوال ها یک نکته کاملا روشن است؛ جمهوریخواهانی که به تازگی در کنگره آمریکا قدرت گرفته اند، این مساله را که پاسخِ پرسش های مذکور را بیابند، در اولویت فوری خود قرار خواهند داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید