روابط تجاری ایران و کره جنوبی در کمترین سطح

    کد خبر :875101
روابط تجاری ایران و کره جنوبی در کمترین سطح

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی می‌گوید که روابط تجاری میان دو کشور به سطح حداقلی رسیده به طوری که رقم قابل ذکری به شمار نمی‌رود.

پویا فیروزی گفت که در هشت ماهه نخست سال جاری، میزان صادرات ایران به کره جنوبی ۵۴ میلیون دلار و میزان واردات از این کشور ۳۵۰ میلیون دلار بوده است.

او این میزان تجارت ایران و کره جنوبی را ”حداقل میزان ارتباط تجاری” میان دو کشور توصیف کرد و افزود که «این رقم نسبت به مبادلات میلیارد دلاری که قبلا داشتیم، رقم قابل ذکری نیست».

به گفته او، واردات ایران از کره جنوبی ”بیشتر شامل به کالاهای پزشکی، دندانپزشکی، دارو و کالاهای بهداشتی و درمانی” و صادرات به این کشور هم ”بیشتر مربوط به مواد معدنی” است.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی با بیان اینکه «مذاکرات در مورد پول‌های بلوکه شده از طرف دولت و از طریق بانک مرکزی درحال انجام است»، گفت که «بخش خصوصی در این مذاکرات دخیل نیست» و فقط ”مستمع نتایج” است.

این مقدار حداقلی از مبادلات تجارتی میان تهران و سئول درحالی به ثبت رسیده که به عنوان مثال، در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ میزان صادرات ایران به کره جنوبی ۲ میلیارد و ۶۴ میلیون دلار و واردات از این کشور ۱ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلار بوده است.

کاهش روابط تجاری با سایر کشورها

در سال جاری، گزارش‌های متعددی درباره کاهش سطح تجاری ایران با کشورهای مختلف منتشر شده است.

از جمله در آبان ماه گذشته، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات گفت که در هفت ماه نخست سال جاری تراز تجاری میان ایران و امارات به شکل کم‌سابقه‌ای منفی شده و حدود شش میلیارد دلار اختلاف دارد.

در اواخر خردادماه گذشته هم علیرضا شمس‌فرد، نایب‌ رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئد گفت که «تجارت ایران با اروپا به پایین‌ترین سطح خود و به کف رسیده است».

پیشتر، اتاق بازرگانی تهران در گزارشی مفصل اعلام کرده بود که در طی دو سال اخیر، «تجارت ایران با اتحادیه اروپا با افت شدیدتر از همیشه به کمترین سطح ممکن طی سال‌های اخیر رسیده است».

در فروردین ماه گذشته هم مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، حجم تجارت میان دو کشور در سال میلادی گذشته را حدود ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که این رقم، کمترین میزان در طول ۱۶ سال گذشته است.

به گزارش ایلنا، شماری از کارشناسان، علاوه بر تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی، از عواملی همچون تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بی‌ثباتی اقتصادی، فقدان شفافیت مالی، سوءمدیریت، ناکارآمدی و همچنین نپیوستن ایران به لوایح FATF به عنوان مهمترین دلایل کاهش روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف یاد می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید