رمدسیویر عوارض شدید دارد/توزیع رمدسیویر ایرانی از ۲ هفته آینده

    کد خبر :738762

داروی رمدسیویر ایرانی برای بهبود بیماران کووید-۱۹ فرموله و به تولید رسیده است و در حال حاضر مراحل قانونی ثبت خود را در سازمان غذا و دارو طی می‌کند تا وارد بازار داخل شود.

دکتر حسین وطن‌پور مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص توضیح داد: این شرکت دانش‌بنیان آمادگی تولید انبوه دارو را پس از تایید دارو توسط سازمان غذا و دارو دارد. این داروی ایرانی پس از تولید انبوه در اختیار بیمارستان‌های کشور قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد که تجویز این دارو به دلیل عوارض شدید باید توسط پزشکان متخصص انجام و دارو در بیمارستان‌های کشور استفاده شود.

به گزارش ایرنا،وی ادامه داد: با تلاش شرکت دانش‌بنیان مستقر در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، ماده اولیه رمدسیویر نیز در شکل آزمایشگاهی تولید و در مرحله ثبت مستندات در سازمان غذا و دارو قرار دارد.

وطن‌پور بیان داشت: با تولید ماده اولیه این دارو در داخل کشور، ضمن تامین میزان مورد نیاز در کشور، صرفه‌جویی ارزی زیادی هم به همراه خواهد داشت.

تامین نیاز داخلی به داروی رمدسیویر در اولویت است

سعید ملکی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده داروی رمدسیویر در این خصوص اظهار داشت: تامین نیاز داخلی در اولویت کار ما قرار دارد که با محقق شدن این موضوع و کسب مجوزهای لازم، زمینه صادرات این داروی ایرانی را فراهم می‌کنیم.

وی اظهار داشت: داروی رمدسیویر به‌ محض تایید وزارت بهداشت و درمان توسط این شرکت دانش بنیان تولید شد و اکنون درحال طی مراحل ثبتی است تا در بیمارستان‌های کشور به‌ صورت گسترده توزیع شود.

ملکی در پاسخ به این سوال که چگونه موفق شدید در زمان کوتاه اقدام به تولید این دارو کنید، گفت: فعالیت ما در رابطه با داروهای آنتی وایرال ضدویروس و قارچ است که از نظر تکنولوژی در دسته‌بندی داروی رمدسیویر قرار می‌گیرد و به نحوی مشابه آن است. با شیوع کرونا در کشور، متناسب با کارکردهای قبلی شرکت، فعالیت را در این زمینه آغاز کردیم.

وی در خصوص توزیع این محصول در بازار گفت: دارو برای ورود به بازار فرآیندی را برای ثبت پرونده در وزارت بهداشت نیاز دارد که در حال طی مراحل آن است. به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی انجام‌شده، این دارو ظرف ۲ هفته دیگر در اختیار بیماران کرونایی قرار گیرد.

ملکی با اشاره به اینکه اغلب داروهای تولید داخل در ۳ تا ۴ سال اخیر تغییر قیمت چندانی نداشتند، اظهار داشت: در بازار داخل هیچ کمبود دارویی احساس نشده است و همچنان به تولید خودمان ادامه دادیم.

وی به افزایش هزینه‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: هزینه‌ها گاهی بیش از ۴۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشتند. با فشاری که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم، به حدی رسیده‌ایم که درآمدها با هزینه‌ها سربه‌سر شده است. ولی این سبب نشده است که ما حوزه کاری خود را تغییر دهیم.

ملکی ادامه داد: ما در همان حوزه‌ها کار و سعی می‌کنیم فعالیت‌هایمان را توسعه دهیم. اگر بروکراسی در کشور کمتر بود و می‌توانستیم از میزان واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شود کم کنیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم، فعالیت و بقای شرکت‌های دانش‌بنیان تضمین‌شده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید