رقص کرونا در تهران و اصرار مدیران بر اجرای طرح ترافیک/ آیا نمی توان با لغو طرح ترافیک ازدحام مترو و اتوبوس را کاهش داد؟

    کد خبر :802238

دوباره آمار و ارقام مرتبط با ویروس کرونا در ایران روند صعودی گرفته و شمار قربانیان روزانه این ویروس چند صد نفری شده است؛ واقعیتی نگران کننده و تأسف برانگیز که از قرار معلوم در این مقطع زمانی جز اعمال محدودیت های موثر راهی برای مقابله با آن نیست. با این همه حتی اعمال محدودیت ها نیز آنچنان که باید و شاید در کشور و به ویژه شهر تهران اجرایی نمی شود.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست– با اینکه تصور می شد به مرور زمان و به مدد دستاوردهای جدید محققان داخلی و خارجی راه های جدید و موثری برای مقابله با ویروس کرونا به وجود آید و آثار مخرب این ویروس کاهش یابد، اما از قرار معلوم و مستند به گزارش های جدید این موضوع حداقل در این مقطع زمانی جز یک رویا چیز دیگری نیست.

این مهم را از آنجایی مطرح می کنیم که علی رغم وعده های مکرر مسئولان داخلی مبنی بر تولید واکس داخلی کرونا و نیز واردات میلیون ها دوز واکس خارجی، هنوز تولید داخل به مرحله قابل ذکری نرسیده و از واردات واکسن خارجی با میزان زیاد نیز خبری نیست.

حقیقتی تلخ و تأسف بار که بار دیگر مسئولان و مدیران اجرایی کشور را ناگزیر کرده تا برای مقابله با گسترش ویروس کرونا اعمال محدودیت ها را در دستور کار قرار دهند.

دستور کار تعطیلی گروه های مختلف شغلی و اعمال محدودیت ها آن هم در شرایطی که موج چهارم کرونا با شدت و قدرت بیشتری در حال ستاندن جان هموطنامان است، در حالی آغاز شده که از آنسو مشاهده می شود، برخی رویه و برنامه ها چیزی جز به سخره گرفتن اعمال محدودیت ها نیست!

به طور مثال و به صورت مشخص در حالی از چند روز قبل محدودیت های کرونایی جدی در سطح شهر تهران و بسیاری از نقاط دیگر کشور آغاز شده که از آنسو سیستم حمل و نقل عمومی در تهران مثل اتوبوس های بی آر تی و مترو همچنان مورد استفاده صدها هزار شهروند قرار می گیرند و به شدت شلوغ هستند.

پیشتر و در همین باره علیرضا وهاب زاده- مشاور وزیر بهداشت، با انتقاد از لغو نشدن طرح ترافیک پایتخت نوشت: قرمز شدن تهران هم مانع لغو طرح ترافیک نشد. ظاهرا این طرح تا شرایط سیاه کرونایی هم ادامه دارد. برخی مسئولان معتقدند که طرح ترافیک تاثیری در شلوغی مترو ندارد و شلوغی مترو و اتوبوس هم تاثیری در گسترش کرونا ندارد.

با اینکه انتقادها به چرایی عدم لغو طرح ترافیک و ازدحام سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران همچنان وجود دارد، چند روز پیش محسن هاشمی- رئیس شورای شهر تهران با رویکردی متفاوت در این باره گفت: اخیراً گزارشی از سوی اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی داشتیم مبنی بر اینکه اگر مسافران کمتر از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در حمل و نقل عمومی باشند خطر کمتری آنها را تهدید می‌کند ولی اگر طولانی‌مدت باشد احتمال آلودگی به کرونا وجود دارد. ضمن آنکه برای کاهش ریسک و خطر تردد مسافران در مترو، برنامه‌ای طراحی و انجام شده که هوا از بیرون گرفته شود و هوای داخل کابین گردش نیابد.

بی اعتقادی مدیران شهری تهران با لغو طرح ترافیک و اصرار آنها بر فعالیت سیستم حمل و نقل عمومی با وضعیت کنونی، همچنین بسیاری از شهروندان و کاربران شبکه های اجتماعی را نگران آنها را ناچار به نگارش مطالب انتقادی کرده است.

در همین رابطه یکی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر چند روز پیش نوشت: ‏قتل عام در تهران به چقدر برسه شما راضی می‌شی طرح ترافیک رو لغو کنی تا مترو و اتوبوس کیپ تا کیپ پر از جمعیت نباشه؟چی می‌خواهید از جون مردم؟ جون‌شون رو!

با این همه و از قرار معلوم نا هماهنگی میان مدیران شهری تهران و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا و نیز برخی مسائل حاشیه ای دیگر مثل درآمدی که شهرداری تهران از طریق فروش طرح و بلیت حاصل می کند، هنوز امکان لغو طرح ترافیک را فرهم نکرده است.

واقعیتی که به ازدحام بیش از مترو و اتوبوس در تهران منجر شده و بدون شک نقش موثری در شیوع بیشتر ویروس کرونا خواهد داشت.

با این تفاسیر پرسش مهم و اساسی این است که شرایط حاکم کنونی تصمیم صحیح و درستی است یا اینکه می توان با محدود کردن سفر با سیستم حمل و نقل عمومی و نیز لغو طرح ترافیک شرایط بهتری را برای مقابله با ویروس کرونا حداقل در شهر تهران به وجود آورد؟

این ها پرسش هایی است که چه بسا همه ما پاسخ آنها را می دانیم ولی در مورد علت بی پاسخ و روی زمین ماندن آنها چیز دقیقی نمی دانیم و چه بسا نخواهیم دانست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید