رقص ویروس کرونا در کنسرت های موسیقی جزیره کیش/ آیا مبدأ موج چهارم کرونا جزیره کیش خواهد بود؟

    کد خبر :780767

از جمله برنامه های فرهنگی- هنری که پس از شیوع کرونا در ایران به حالت تعلیق درآمد، باید به کنسرت های موسیقی اشاره کرد که اتفاقاً در سال های 1397 و 1398 رونق مناسبی پیدا کرده بودند؛ برنامه هایی که هنوز در همه شهرهای ایران تعطیل است، جز جزیره کیش که گویا از نظر متولیان امر آنجا خطر کرونا وجود ندارد!

«بازتاب»؛ مرضیه افرافر– بلافاصله پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، بسیاری از برنامه های گروهی و مراسم های عزا و عروسی تعطیل شد و حتی برای متخلفان از دستورهای ستاد ملی مقابله با کرونا جرائمی نیز در نظر گرفته شد. در حالی که هنوز این محدودیت ها وجود دارد و اتفاقاً در اوایل زمستان 1399 تشدید شد، گویا مسئولان مربوطه جزیره کیش را از این محدودیت ها مستثنی کرده اند.

اگرچه جزیره کیش سال های سال است که به عنوان منطقه آزاد مدیریت می شود و قرار بر این است که با هدف جذب گردشگر و رونق این حوزه، در مدیریت و برنامه ها با دیگر مناطق کشور تفاوت هایی داشته باشد، اما اینکه در شرایط کرونایی و خطرناک این روزها نیز بخواهیم جزیره کیش را از دیگر مناطق کشور متمایز کنیم، موضوعی قابل تأمل و سئوال بر انگیز است.

در شرایطی که ویروس کرونا همچنان در کشور قربانی می گیرد و مسئولان ارشد وزارت بهداشت نیز به صورت پیوسته از احتمال آغاز موج چهارم کرونا در کشور سخن می گویند، شاهد این هستیم که در جزیره کیش اجتماعاتی چون کنسرت موسیقی در حال برگزاری است و کسی نیز به این مهم توجه نمی کند.

این در حالی است که هنوز محدودیت های تردد در شهرهایی چون تهران وجود دارد، مسابقات ورزشی نظیر فوتبال بدون تماشاگر برگزار می شود و برگزاری مراسم هایی شخصی و خانوادگی نظیر عروسی و عزا نیز با محدودیت هایی رو به رو است.

از این ها گذشته و بر اساس آنچه که در سایت «ایران کنسرت» مشاهده می شود، حتی برنامه های کنسرت نیز در همه شهرهای کشور ممنوع است و این برنامه ها تنها در جزیره کیش دنبال می شود.

توضیح بیشتر اینکه محسن ابراهیم زاده، حسن ریوندی، بهنام بانی، حامد آهنگی، مسعود صادقلو و امید حاجیلی از جمله هنرمندانی هستند که اکنون برنامه های آنها در جزیره کیش یا برگزار شده است و یا قرار است در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

 

واقعیتی که برای بسیاری این سئوال و نگرانی را به وجود آورده است که مگر در جزیره کیش ویروس کرونا وجود ندارد که مسئولان امر بدون هیچگونه ملاحظه ای در این رابطه برگزاری کنسرت در این منطقه از کشورمان را آزاد کرده اند؟

این نگرانی زمانی جدی تر مطرح می شود که بدانیم برگزاری مراسم های فرهنگی و هنری در این جزیره به مراتب می تواند از برگزاری مراسم در دیگر شهرهای کشور خطرناک تر باشد. از این بابت که جزیره کیش محل اسکان موقت و تفریح مردم دیگر نقاط کشور و سایر کشورها است؛ موضوعی که سبب خواهد شد خطر انتقال و ابتلا به ویروس کرونا را در اینگونه مراسم ها به شدت افزایش دهد.

با توصیفاتی که مورد اشاره قرار گرفت و نیز نگرانی هایی که بابت شروع موج چهار کرونا در کشور مطرح می شود، حالا باید این پرسش اساسی را مطرح کرد که آیا جزیره کیش می تواند به عنوان مبدأ آغاز موج چهارم کرونا معرفی شود؟

همچنین باید این سئوال را نیز از مقامات مسئول پرسید که به چه قیمت و بهایی مجوز برگزاری چنین مراسم هایی را صادر کرده اند؟ آیا مرگ ده ها هزار نفر هموطن بخاطر ابتلا به ویروس کرونا و خطر آغاز موج چهارم ویروس در ایران به اندازه کافی برای لغو و عدم صدور مجوز چنین اجتماعاتی کافی نبوده است؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید