رعایت ادب ویژگی مهم طنز

    کد خبر :55218

فومن- نخستین همایش ملی «نگاهی به طنز معاصر» در حالی با حضور طنزپردازان برتر کشور در فومن برگزار شد که در آن «رعایت ادب و خارج نشدن از مرز اخلاق» را از ویژگی های مهم طنز گل آقا برشمردند.

به گزارش خبرنگار مهر، غروب پنج شنبه سالن شهدای خدمتگزار مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن شاهد برگزاری نخستین همایش ملی «نگاهی به طنز معاصر» با عنوان «طنز پهلو» بود.

در این همایش چهره های شاخص طنز پرداز و شاعران طنز گو کشوری ، استانی، شهرستانی و همچنین چهره های سیاسی و اجتماعی و جمع کثیری از مردم شهرستان فومن حضور داشتند.

گفتنی است این همایش به منظور گرامیداشت یاد و خاطره طنزپرداز نام آشنای ملی و استانی استاد کیومرث صابری «گل آقای ایران» موسس مجله «گل آقا» نیز بود که در آن به ویژگی های شخصیتی و تخصصی طنز وی نیز اشاره شد.

رضا رفیع مجری و نویسنده طنزپرداز، فرامرز ریحان صفت شاعر طنزگو، محمد اکرامی مشاور پژوهشی مرکز صدا و سیما، احمد عربانی کاریکاتوریست، فیلم و مستند ساز و همچنین اسماعیل امینی شاعر و طنز پرداز از مهمانان ویژه این همایش بودند.

لزوم فراهم کردن زمینه تبادل اندیشه در میان شهرها مختلف

فرماندار فومن در این همایش با بیان اینکه این شهرستان معرف چهره های علمی، فرهنگی، هنری و مذهبی بزرگی در سطح ملی و بین المللی است، اظهار کرد: چهره هایی همانند آیت الله بهجت، کیومرث صابری، شیون فومنی، آیت الله اریب از جمله این چهره ها هستند.

حسین اسماعیل پور با تأکید برضرورت آشنایی و ایجاد تبادل فرهنگی بین مردم شهرستان ها و استان ها، افزود: برگزاری چنین همایش ها به ایجاد این تبادل فرهنگی و آشنایی اقوام کمک می کند.

وی حضور بزرگان حوزه ادبیات در شهرستان را سبب ارتقای فرهنگی و تبادل اندیشه عنوان کرد و گفت: شهرستان فومن پتانسیل و ظرفیت بسیاری همانند فرامرز ریحان صفت در حوزه شعر و شاعر دارد که نیازمند شناسایی و معرفی هستند.

فرماندار فومن همچنین به برخی اولویت و سیاست ها برای معرفی بیشتر شهرستان اشاره کرد و یادآورشد: اجرای برنامه های فرهنگی، تهیه و تدوین شناسنامه روستایی و فرهنگی و همچنین ثبت جهانی ماسوله از جمله این اقدامات است.

وی در ادامه با بیان اینکه در این راستای تلاش شده تا با استفاده از ظرفیت سیمای استانی هر شب به مدت یک هفته به معرفی شهرستان فومن بپردازیم، خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم که در حوزه کتاب و کتابخوانی و حوزه فرهنگی پتانسیل ها و ظرفیت های شهرستان معرفی شود.

رعایت نجابت و ادب از خصوصیات طنز گل آقا

رضا رفیع مجری و نویسنده طنز پرداز نیز در ادامه این همایش به برخی از فعالیت های خود در این عرصه اشاره کرد و افزود: در سه سال آخر انتشارمجله «گل آقا» به عنوان سردبیر در این مجله مشغول به فعالیت بوده ام.

وی با اشاره به اینکه طنز گل آقا به دور از هرگونه توهین و تهمت و در کمال ادب در قالب ادبیات بود، گفت: مرحوم صابری همیشه بر روی این موضوع تأکید داشتند و از همه اعضای تحریریه این مجله چنین طنزی را می خواستند.

رفیع با بیان اینکه رعایت نجابت و ادب در طنز گل آقا مشهود و قابل درک بود، خاطرنشان کرد: یکی از سفارشات کیومرث صابری رندی در طنز نویسی بود که یکی از ویژگی های مهم طنز صابری بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فومن برای من یادآور سه شخصیت بزرگ در حوزه فرهنگی و مذهبی است، تصریح کرد: کیومرث صابری نماینده نوعی از طنز خاص ، شیون فومنی نماینده نوعی از شعر، غزل و واگویه هایی از سختی ها و دردهای مردم گیلان و شهرستان فومن بوده که مجموعه این دوشخصیت بهجت روحی (آیت الله بهجت) که اندیشیدن به این شخصیت آرامش بخش همه قلب ها بوده  را برای من یاداور می شود.

فراموشی طنز گل آقایی در میان نسل جدید طنز پرداز

طنزپرداز برجسته کشور همچنین طنز صابری را نوعی طنزی دانست که بعداز انقلاب معرفی شده که متعالی و متمایزتر از طنز قبل از انقلاب است، ادامه داد: متاسفانه امروز  نسل های دهه ۸۰ و ۹۰ از طنز صابری چیزی به خاطر ندارند.

وی برپایی همایش ها و مراسم گرامیداشت چنین شخصیت های را برای آشنایی نسل های جدید با شخصیت و آثار آنها بسیار مهم برشمرد و تأکید کرد: این برنامه در راستای یادآوردن چهره های ملی و مردمی است و بهانه ای برای دوباره زمزمه کردن نام گل آقا و جریان طنز گل آقایی است.

رفیع با اشاره به اجرای برنامه «قند پهلو»، خاطرنشان کرد: اجرای این برنامه نیز به منظور بازخوانی طنز گل آقا و معرفی این طنز به نسل جدید بود.

رعایت موازین اخلاقی خصوصیت مهم طنز گل آقا

وی به برخی از ویژگی های شخصیتی کیومرث صابری نیز اشاره کرد و افزود: شوخ طبعی، توجه به جوانان و همچنین تعهد به موازین اخلاقی از جمله مهم ترین ویژگی های شخصیتی و کاری کیومرث صابری بود.

طنز پرداز برجسته کشور با بیان اینکه دوره طنز گل آقا باید به لحاظ مقطع زمانی و سیاسی در نظرگرفته شود، تصریح کرد: در دوره طنز گل آقا، طنزهای دیگری نیز به وجود آمد که خیلی صریح و شفاف حرف خود را می زنند ولی طنز گل آقا هیچگاه از خطوط قرمز اخلاقی خارج نشده و تند و بیانیه سیاسی نوشته نشد بلکه طنز گل آقا ادبی و تاریخی بود.

به گفته رفیع علت اصلی توقف انتشار مجله گل آقا به دلیل برخی گرایش های خود کیومرث صابری بود که از وی انتظارات خاص خود را داشتند به همین علت صابری تصمیم به توقف موقتی انتشار این مجله گرفت ولی متاسفانه بیماری به وی اجازه انتشار دوباره این مجله را نداد.

وی همچنین در ادامه از پخش یک برنامه طنز جدید به صورت تخصصی از شبکه چهار سیما در مردادماه جاری اشاره کرد و افزود: این برنامه با عنوان « شبنامه» با موضوع سیاسی و اجتماعی در این شبکه پخش می شود.

در ادامه این همایش شاعران طنز پرداز کشوری و استانی و شهرستانی همانند فرامرز ریحان صفت، محمد اکرامی، اکبر اکسیر به شعرخوانی پرداخته و همچنین از پنج مولف برجسته شهرستان فومن به نام های حجت الاسلام سید محمد حسن صفوی، جمشید عباسی، بخشی زاده آلیانی، کیوان پندی و بهرنگ جدی که بیش از سه کتاب تألیف کرده اند با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تقدیر و تجلیل شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید