شورای آتلانتیک مدعی شد:

رشد بورس در ایران یک پروژه مربوط به امنیت ملی است!

    کد خبر :734571

بازار بورس در ایران در ماه های گذشته رشد شاخص کم سابقه ای به خود دیده و بسیاری از ایرانیان با هدف حفظ ارزش پول خود یا ثروتمند شدن به بازار سرمایه هجوم آورده اند.

به گزارش «بازتاب»، در همین رابطه، تحلیل ها و گمانه زنی های زیادی پیرامون دلایل و اهداف حمایت دولت از بورس مطرح شده است. به گونه ای که وبسایت «شورای آتلانتیک» در گزارشی به این موضوع پرداخته ‌و مدعی شده که رشد بورس در ایران یک پروژه مربوط به امنیت ملی است.

در این گزارش آمده است:

در تاریخ 28 ژوئن رئیس جمهور ایران- حسن روحانی- اوضاع اقتصادی کشور را با عباراتی ساده توصیف می کند: فشار اقتصادی از سال 2018 شروع شد و ما در حال حاضر بیشترین فشار اقتصادی را تحمل می کنیم. وزیر بهداشت نیز بازگشایی اقتصادی را نه به خاطر ناآگاهی از پیامدهای آن بلکه به این خاطر عنوان کرد که اقتصاد دیگر توان آن را ندارد که بیش از این بسته باشد.

از سال 1979 تا به حال ارزش ریال در برابر دلار 3500 برابر کاهش یافته است. یکی از بزرگ ترین مشکلات اقتصاد ایران این است که تقریبا هر کالای مصرفی تا حدودی به نرخ ارز پیوند دارد.

کاهش ارزش ریال دو دلیل اصلی دارد:

سوء مدیریت در سطح کلان مثل دستکاری های چندین باره ی بانک مرکزی در نرخ ارز و دوم، رویارویی همیشگی با ایالات متحده پس از انقلاب اسلامی که همواره رشته ای از تحریم ها را کلید زده و به نوسانات ارزی منجر شده است.

پیش بینی می شود که در نتیجه ویروس کرونا حدود 2.8 تا 6.4 میلیون نفر شغل خود را از دست می دهند.

برخلاف این چشم انداز مبهم، یک اتفاق عجیب در حال رخ دادن است. شاخص بورس تهران در یک سال گذشته هفت برابر شده است. آزاد سازی سهام عدالت که سبد آن را سهام شرکت های دولتی تشکیل می دهد نیروی محرکه ی این رشد عجیب و غریب نام برده می شود.

تقریبا 46 میلیون ایرانی سهام عدالت دارند. به این ترتیب بورس ناجی دولت است و جلوگیری از کاهش یا سقوط آن به یک اولویت امنیت ملی تبدیل شده است.

حمایت دولت روحانی از بورس نقش مهمی در گرم شدن بازار آن دارد. به گفته ی روحانی بزرگ ترین وظیفه ی وزارت اقتصاد حمایت و تقویت بورس است. او همچنین این بازار را اولویت شماره ی یک اقتصادی می نامد.

از زمان روی کار آمدن دولت روحانی عرضه ی پول داخلی بیش از چهار برابر رشد کرده است. در این بین حجم پولی که به سمت بازار بورس سرازیر شده بسیار زیاد است.

به رغم آنکه دولت از مردم می خواهد که پول های خود را به جای خرید دلار وارد بازار بورس کنند تا بخش تولید منتفع شود اما با ارائه و آزاد سازی سهام دولتی در بورس عملا بخشی از کسری بودجه ی خود را تامین مالی می کند.

به نظر می رسد بورس می تواند راه حل کوتاه مدتی برای دولت برای عبور از بحران اقتصادی باشد‌. با این حال، ناظران از رشد فزاینده شاخص نیز نگرانی هایی دارند. به ویژه اگر سهامداران جدید و تازه وارد نتوانند به درستی در این بازار پر نوسان عمل کنند.

 

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. رضا کیوانی گفت:

    روزی رو می بینم که صد ها نفر تو این مملکت سکته کنن…

دیدگاهتان را بنویسید